3450
Sök

142 km/h på 50 väg. Kan EJ bevisas??

5 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
Såhär ligger det till.. Jag kör upp bredvid en annan bil på en tvåfils 50 väg. jag ligger i vänstra och den andra bilen i högra fil. Polisen står längre upp och vi blir båda stannade. på lasern visas det 142 men dom har endast en laser och har bara prickat en av oss. antingen mej eller honom. Mest sannorlikt är det att den andra bilen var den som blev "lasrad", med tanke på att han låg i den högra filen och hade inga bilar framför sig (det hade dock jag). Jag nekar till händelsen och bilen bakom erkänner och drar iväg. det ända sättet för polisen att sätta dit fortkörare är med en laser eller ligga bakom en bil med kamera eller vara två stycken. Sedan försöker polisen lura mig och vill ha mig att skriva på ett papper om att mitt körkort har omhändertagits av polisen, men jag läser pappret först och det som står är att jag erkänner att jag har kört 142 samt tävlat med bilen bredvid.. jag vägrar skriva på och man ser hur poliskonstapeln suckar och går tillbaka. när jag först får pappret så ser man klart och tydligt att den andra killens upplysningar står på samma papper då mitt papper är en kopia. dvs polisen försöker sätta dit oss båda med samma rapport men bara byta namn osv... Om jag nu skulle torska vad är det för åtgärder och vem vinner i rätten? smile Tack för svar...

KHRacing
13 augusti 2011
hur kan du köra 143 på en 50vägmed andra bilar framför dig ?
svensk Polis för enligt lag ej luras/ljuga / liknande för att sätta dit folk.
du borde ha ryggen helt fri om den andre erkänt redan på plats

5 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
Tack så jättemycket för svar smile Grejen va ju att jag saktade ner när jag närmade mig den andra bilen. Och han har erkänt på plats så är vell bara att dra upp detta i rättegången eftersom dem endast har ett bevis och två bilar.
En annan fråga dock. Jag nekade ju allt  osv , skrev inte under på något. och jag har hört att man får fortsätta köra tills ett domslut om att mitt körkort indras har hänt. stämmer detta tror du? Eller borde jag inte köra bil tills saken är över?

Team RmR
393 Inlägg
13 augusti 2011
ring in till länstyrelsen och kolla om du står reggad med körkort, sen är det en klassiker det där med att "du ska skriva på pappret" , och när man väl skriver på så har du erkännt allt,

IDMUD
13 augusti 2011
Att tävla med annant fordon kan vara vårdslöshet i trafik och har inget krav på specifik hastighet. Det betyder att polismannens vittnesmål räcker för att få en fällande dom. I det här fallet när ena fordonet mäts upp till 140 på 50 sträcka och du tycks hålla en jämförbar hastighet råder det ingen tvivel om fortkörning.

Således, du kan bli fälld för både fortkörning eller vårdslöshet i trafik. Påföljden blir antingen 4000 i böter och indraget körkort i 6+ månader, eller dagsböter och 6+ månader indraget körkort.

Du får fortsätta att köra bil tills trafikstyrelsen skickar brev om att ditt körkort är återkallat i väntan på domslut.

tratt
353 Inlägg
13 augusti 2011
Har ju dock bara bevis på en bil, funkar inte så att du kan få två flugor i en smäll, vemfan säger att polisen kan uppskatta hastigheten på bilen brevid med sitt jävla öga? :S

5 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
Eller hur. håller med. Finns vell ingen lag som säger att en polis kan tycka någon kör vårdslöst och så åker man dit för det? De måste ju ha mer bevis, antingen film eller en hastighet på laser? yikes

Team RmR
393 Inlägg
13 augusti 2011
klart dom kan sätta dit dig för vårdslöshet, utan film eller laser ? leker du av dig på vägen med en sladd eller liknande så gäller ju deras "ögonvittne" sen att du låg i omkörningsfilen gör det ju bara lättare för dom , för den andra bilen körde la inte om dig när du gjorde en vänstersväng ? wink

polisen har flera sätt att ge folk böter eller ta fast fortkörare
1. laser/radar
2. Filmning utav körningen
3. sen uppmätning av polisbilens egen mätare till en uppskattad hastighet
4. vittna "med varandra" att du körde en bra bit över 50km/h

5 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
Tror fortfarande inte jag kommer torska.. jag kan ju skriva igen när saken är klar, om det blev några påföljder och isånnafall vilka och på vilka grunder/bevis..

51 Inlägg
14 augusti 2011
Själv blev jag ikapp åkt av en polisbil efter ha sett mig köra för fort på en 60 väg. Jag körde 170 ( precis bromsat in för rödlyset som slog om till grönt och där stod farbror blå ), i allafall så sa polisen att han såg att jag körde för fort men inte kunde ge mig böter pga han inte hade något bevis på att jag hade gjort det.
Antingen var han snäll eller så är det så och hoppas då att du klarar dej som jag gjorde!
Hör av dej om hur det blir!

329 Inlägg
16 augusti 2011
IDMUD skrev:
Att tävla med annant fordon kan vara vårdslöshet i trafik och har inget krav på specifik hastighet. Det betyder att polismannens vittnesmål räcker för att få en fällande dom. I det här fallet när ena fordonet mäts upp till 140 på 50 sträcka och du tycks hålla en jämförbar hastighet råder det ingen tvivel om fortkörning.

Således, du kan bli fälld för både fortkörning eller vårdslöshet i trafik. Påföljden blir antingen 4000 i böter och indraget körkort i 6+ månader, eller dagsböter och 6+ månader indraget körkort.

Du får fortsätta att köra bil tills trafikstyrelsen skickar brev om att ditt körkort är återkallat i väntan på domslut.

Hoppas det.

Vem tror du att du är? Bor med min familj med 2 små barn utanför en 50-väg, det enda jag önskar är att såna som du kör ihjäl sig själva innan ni skadar någon annan. Tänk på andra en sekund och kör som svin på bana istället....

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
16 augusti 2011
Molle_S60 skrev:
IDMUD skrev:

Hoppas det.

Vem tror du att du är? Bor med min familj med 2 små barn utanför en 50-väg, det enda jag önskar är att såna som du kör ihjäl sig själva innan ni skadar någon annan. Tänk på andra en sekund och kör som svin på bana istället....

Håller med.

12 086 Inlägg
17 augusti 2011
En kompis låg bakom en bil i 176 på 90 väg då framvarande bilen vart klockad i laser.
Dom ville även sätta dit min vän för fortkörning men han nekade såklart, det väcktes givetvis inget åtal i brist på bevis.

Hurvuida dom kan sätta dit dig för vårdslöshet i trafik vet jag inte, troligen är det en rätt komplicerad process dom gärna inte gör utan starka bevis.

Ligger ni bredvid varandra så kan de inte fälla någon av er för fortkörning, då det kan vara oklart om vem som körde för fort och på så sätt kan inte mätningen användas som bevis. (även om det var helt solklart att ni båda körde över hastighetsgränsen)

Som gammal militärpolis vet man när något håller som bevis.

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

IDMUD
17 augusti 2011
RightFront skrev:
Ligger ni bredvid varandra så kan de inte fälla någon av er för fortkörning, då det kan vara oklart om vem som körde för fort och på så sätt kan inte mätningen användas som bevis. (även om det var helt solklart att ni båda körde över hastighetsgränsen)

Nu är det ingen garanti för att TS blir fälld, eller ens åtalad. Men jag håller inte dina juridiska kunskaper speciellt högt. MP får föga utbildning i trafikrättslig straffrätt. Ditt argument skulle dessutom implicit innebära att ingen kan bli fälld för streetracing, eftersom polisen inte mäter båda bilarnas hastighet wink

Att komma undan på teknikaliteter sker endast i länder med förlegade rättssystem, som t.ex USA.

fotointresserad
2 307 Inlägg
18 augusti 2011
RightFront skrev:

Det där låter mer som något som kan tillämpas vid fartkameror men i det här fallet skriver ju TS själv att polisen lasrade den ena bilen så självklart kan de sätta dit den som de lasrade för hastighetsöverträdelsen.

Edit: Att sedan ligga i sådana extrema hastigheter på en 50 sträcka är bara dumt, idiotiskt och sjukt onödigt. 50 skylten finns där av en anledning. Hoppas du inser det en dag också!
Senast redigerat av Norde (18 augusti 2011)

5 Inlägg
19 augusti 2011
Trådstartare
om du låter dina barn springa runt klockan 2 på en fredag natt så äru lika dålig pappa som jag är bilförare...

Muttley
19 augusti 2011
Knaterschnitzel skrev:
om du låter dina barn springa runt klockan 2 på en fredag natt så äru lika dålig pappa som jag är bilförare...

förfriskade människor rör faktiskt på sig med på nätterna. De har inte en chans mot sådana som dig.  Vad hände med de ?

71 Inlägg
20 augusti 2011
om den ena killen skrev på direkt - du tror inte polisen kommer säga att det var din bil som dom mätte på?

Norde skrev:
RightFront skrev:

Det där låter mer som något som kan tillämpas vid fartkameror men i det här fallet skriver ju TS själv att polisen lasrade den ena bilen så självklart kan de sätta dit den som de lasrade för hastighetsöverträdelsen.

Edit: Att sedan ligga i sådana extrema hastigheter på en 50 sträcka är bara dumt, idiotiskt och sjukt onödigt. 50 skylten finns där av en anledning. Hoppas du inser det en dag också!

Spekulerar du eller vet du?
Den andra killen erkände, och med erkännande räcker det.

Precis det är inte bra att köra så fort på allmän väg.

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Sök