4113
Sök

Justering utav parkeringsbroms Volvo v70 -99

2 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
Hejsan, bilen har fått "otillräcklig bromsverkan, parkeringsbroms" hos besiktningen.

Jag har demonterat Hjul, skiva, ok och insåg att jag inte förstod hur spänningen skulle göras..

Skulle uppskatta akut hjälp, det lilla hjulet går endast att vrida åt ett håll och jag har dragit det till max. (Det har tagit stopp)

Har jag gjort helt fel tro, vad ska jag göra?

Tack på förhand.

82 Inlägg
13 augusti 2011
Du får väl byta backar och kolla om justeringsskruven inte kärvar

2 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
Hurpass slitna ska backarna vara för att de ska bytas?
I mina ögon verkar de inte vara alltför illa däran, och rosten är långt ifrån omfattande.

Är det värt att justera även höger sida till max och kolla hurpass tung handbromsen blir?

82 Inlägg
13 augusti 2011
Jag skulle ta bort skivan och kolla om backarna är sprukna eller ojämt slitna. Jag skulle byta om jag vore dig:)

477 Inlägg
14 augusti 2011
sitter väll en liten hake där som man får stycka på för att kunna skruva den baklänges så den släpper...
vill minnas att det inte finns någon automatisk justering, vilket gör att man måste efterjustera efter behov.

hur långt har bilen gått? backar brukar inte slitas så värst fort, speciellt inte om det bara är handbromsen som går på backarna. bedömning av slitna eller inte slitna för man nog avgöra själv, men nya backar brukar väll vara typ 4-5 mm tjocka

ja brukar alltid ta bort skivan först. kontrollera backarna och göra rent o smörja upp justeringen. sen på med skivan igen och skruva tills det tar stopp och sen släppa 2-3 kugg så det rullar lätt men ligger så nära som möjligt. på med däcket köra runt och dra lite i spaken och till sist justera vajern så den låser hjulen mellan 3-5 hack
Senast redigerat av blink_pj (14 augusti 2011)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

Fri fart för ett fritt folk!
14 373 Inlägg
14 augusti 2011
blink_pj skrev:
sitter väll en liten hake där som man får stycka på för att kunna skruva den baklänges så den släpper...
vill minnas att det inte finns någon automatisk justering, vilket gör att man måste efterjustera efter behov.

hur långt har bilen gått? backar brukar inte slitas så värst fort, speciellt inte om det bara är handbromsen som går på backarna. bedömning av slitna eller inte slitna för man nog avgöra själv, men nya backar brukar väll vara typ 4-5 mm tjocka

ja brukar alltid ta bort skivan först. kontrollera backarna och göra rent o smörja upp justeringen. sen på med skivan igen och skruva tills det tar stopp och sen släppa 2-3 kugg så det rullar lätt men ligger så nära som möjligt. på med däcket köra runt och dra lite i spaken och till sist justera vajern så den låser hjulen mellan 3-5 hack

850/x70 har riktigt dålig handbroms jag klarar kanske 2veckor med ny inställd handbroms innan skiten klöddar vintertid fast då använder man skiten ganska flitigt då volvo gjort bort sig duktigt genom att göra bilen felhjulsdriven lol

man ska kunna skruva inställningsskruven så den låser beläggen helt och sen backar man dom tills det börjar gå lätt
självklart ska man släppa inställningen i kupen först sitter under luckan i mittenkonsollen
innan man ställer bak

inställningen gör man när skivan sitter på plats genom hålet till en av hjulbultarna
man ska kunna snurra den åt båda hållen förutsatt att den inte är ner inställd max redan=)

köp EJ!!! biltemas backar dom är smalare och tar sämre än dito som är av bättre märke (läs volvo,mekonomen mfl)

Kör fort så hinner inget hända...

Sök