4277
Sök

Hur byta vevaxelns drivremshjul?

81 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
#1
Hej!

Har en Kia Magentis LxV6 från -02 som jag försöker byta drivremshjulet på (alltså hjulet som driver remmen för generator, vattenpump m.m.), men det går inte så bra.

Är jag fel ute om det är vanlig höger-gäng?

Är det/brukar det vara en bult eller mutter? Jag tycker det ser ut som en bult..

Någon som har bra tips idéer på hur man får lös hjulet?

Det verkar som om bulten sitter utav bara fan, har lyckats låsa hjulet så att jag har kunnat lagt all min vikt på dragskaftet (70kg)...

Finns det något bra sätt att låsa hjulet från att snurra?


Med vänlig hälsning
Fredrik Hultman

Saab ng900 2.0T

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
13 augusti 2011
#2
brukar behövas en stark mutterknackare då dem brukar sitta som faen tongue

~Andy~

81 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
#3
Skulle det funka om man kapade ut som en "tårtbit" från hjulet, så man fick bort hjulet och då kunna skruva bort bulten. Alltså, skulle bulten sitta löst/lösare om man fick bort hjulet?

Eller går det att låsa fast på något annat sätt än att fysiskt hålla fast i hjulet? (hoppas ni förstår hur jag menar)

Med vänlig hälsning
Fredrik Hultman

Saab ng900 2.0T

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
13 augusti 2011
#4
figge88 skrev:
Skulle det funka om man kapade ut som en "tårtbit" från hjulet, så man fick bort hjulet och då kunna skruva bort bulten. Alltså, skulle bulten sitta löst/lösare om man fick bort hjulet?

Eller går det att låsa fast på något annat sätt än att fysiskt hålla fast i hjulet? (hoppas ni förstår hur jag menar)

Med vänlig hälsning
Fredrik Hultman

Jag rekommenderar det inte, trorinte du kommer få loss det ändå men däremot har jag sett (aldrig gjort själv) folk som kör på startmotorn, den funkar ju lite som en bra mutterknackare annars.. jag har ju ingen aning om hur det ens ser ut på en sådan men det funkar ju att tänkas på.. annars är det nog bara låång förlängning som gäller :p

Lycka till

~Andy~

81 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
#5
Hmm okej ska fundera på det med startmotorn då... Jag har så jag skulle kunna få ordentligt med kraft på själva hylsan för att dra runt bulten, men det svåra är att låsa hjulet från att snurra.
Någon idé?

Med vänlig hälsning
Fredrik Hultman

Saab ng900 2.0T

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
13 augusti 2011
#6
figge88 skrev:
Hmm okej ska fundera på det med startmotorn då... Jag har så jag skulle kunna få ordentligt med kraft på själva hylsan för att dra runt bulten, men det svåra är att låsa hjulet från att snurra.
Någon idé?

Med vänlig hälsning
Fredrik Hultman

Det är därför man använder mutterknackare då har man inte problemet med snurrandet.. tongue

~Andy~

81 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
#7
Jo precis, men den jag har verkar alldeles för svag (vette tusan om den ens fungerar som den ska, verkar väldigt trött). Så har jag otur måste jag köpa en ny mutterdragare m.a.o...
Kan en med ca 420nm vridmoment räcka?

Saab ng900 2.0T

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
13 augusti 2011
#8
figge88 skrev:
Hmm okej ska fundera på det med startmotorn då... Jag har så jag skulle kunna få ordentligt med kraft på själva hylsan för att dra runt bulten, men det svåra är att låsa hjulet från att snurra.
Någon idé?

Med vänlig hälsning
Fredrik Hultman

I med en låg vxl och i med p-broms. Hjulen på backen och ett långt dragskaft hällst med ett långt rör utanpå så det blir lite kraft i det smile

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
13 augusti 2011
#9
jok3 skrev:
figge88 skrev:
Hmm okej ska fundera på det med startmotorn då... Jag har så jag skulle kunna få ordentligt med kraft på själva hylsan för att dra runt bulten, men det svåra är att låsa hjulet från att snurra.
Någon idé?

Med vänlig hälsning
Fredrik Hultman

I med en låg vxl och i med p-broms. Hjulen på backen och ett långt dragskaft hällst med ett långt rör utanpå så det blir lite kraft i det smile

Behöver inte ha några hjul på backen finns det bara nån som trycker på bromspedalen så snurrar det inte när bilen är upplyft.
Senast redigerat av hotrodder (13 augusti 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

81 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
#10
hotrodder skrev:
jok3 skrev:
figge88 skrev:
Hmm okej ska fundera på det med startmotorn då... Jag har så jag skulle kunna få ordentligt med kraft på själva hylsan för att dra runt bulten, men det svåra är att låsa hjulet från att snurra.
Någon idé?

Med vänlig hälsning
Fredrik Hultman

I med en låg vxl och i med p-broms. Hjulen på backen och ett långt dragskaft hällst med ett långt rör utanpå så det blir lite kraft i det smile

Behöver inte ha några hjul på backen finns det bara nån som trycker på bromspedalen så snurrar det inte när bilen är upplyft.

Detta låter intressant, just nu är jag själv, men imorn borde jag få understöd, så detta ska testas. Bara hoppas dragskaftet håller smile

Saab ng900 2.0T

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
13 augusti 2011
#11
figge88 skrev:
hotrodder skrev:
jok3 skrev:
I med en låg vxl och i med p-broms. Hjulen på backen och ett långt dragskaft hällst med ett långt rör utanpå så det blir lite kraft i det smile

Behöver inte ha några hjul på backen finns det bara nån som trycker på bromspedalen så snurrar det inte när bilen är upplyft.

Detta låter intressant, just nu är jag själv, men imorn borde jag få understöd, så detta ska testas. Bara hoppas dragskaftet håller smile

Edit;
Givetvis ska en växel ligga ilagd oxå.
Senast redigerat av hotrodder (13 augusti 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

81 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
#12
Jajemen, förutsatte att allt var som jok3 skrev förutom att du mena att fronten kan vara upplyft så länge någon trycker på bromsen smile
Eftersom jag aldrig bytt ett drivremshjul och lite info verkar finnas på nätet vill jag ta upp igen några av funderingarna i toppen.
Visst är det högergäng? och det är (oftast?) en bult och inte mutter som håller fast hjulet?

Saab ng900 2.0T

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
13 augusti 2011
#13
Vissa har bult andra mutter. smile
Brukar vara vanlig gänga.
Senast redigerat av jok3 (13 augusti 2011)

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

81 Inlägg
13 augusti 2011
Trådstartare
#14
jok3 skrev:
Vissa har bult andra mutter. smile
Brukar vara vanlig gänga.

Ok! Tackar Er för svaren så ska jag testa imorn. Så ska jag försöka komma ihåg att återkomma om hur det gick smile

Med vänlig hälsning
Fredrik Hultman

Saab ng900 2.0T

81 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
#15
Jaha! Det här gick ju inge vidare.
Testade med växel i och bromsa, fick det aldrig att låsa fast helt ändå. Så jag satt ett stag mot bulten på bromsskivan och ner i golvet. Tog i så att bilen börja lyfta.
Åkte iväg å köpte en mutterdragare med 450nm vridmoment, men det fungerar inte heller.
Prövade även lite med startmotorn men ingen framgång...

Jag har slut på idéer... Några förslag på vad som kan testas?

Med vänlig hälsning
Fredrik Hultman

Saab ng900 2.0T

Boosted engines are an addictive sickness
1 163 Inlägg
14 augusti 2011
#16
figge88 skrev:
Jaha! Det här gick ju inge vidare.
Testade med växel i och bromsa, fick det aldrig att låsa fast helt ändå. Så jag satt ett stag mot bulten på bromsskivan och ner i golvet. Tog i så att bilen börja lyfta.
Åkte iväg å köpte en mutterdragare med 450nm vridmoment, men det fungerar inte heller.
Prövade även lite med startmotorn men ingen framgång...

Jag har slut på idéer... Några förslag på vad som kan testas?

Med vänlig hälsning
Fredrik Hultman

Då låter det faktiskt som att vinkelharven/värma försiktigt är ett bra alternativ.. :p

~Andy~

81 Inlägg
14 augusti 2011
Trådstartare
#17
Ja jag har nu konstaterat två saker:
1. Det är vanlig högergäng.
2. Det satt utav bara fan.

Kapade sönder en hel del av hjulet, jag kapade till en fyrkantig del där hjulet är ganska grovt. Satte dit en skiftnyckel av modell större som sedan stötte fast mot en bärarm (eller vad man nu säger).
På detta viset fick jag hjulet till att bli helt stumt. Sedan 3 förlängare från hylsan ut genom hjulhuset.
På med ett T-skaft och ett järn rör på 1m. Hängde och gungade i röret så släppte bulten.

Så nu är man en erfarenhet och mutterdragare rikare. big_smile

Med vänlig hälsning
Fredrik Hultman

Saab ng900 2.0T


Sök