Tre saker tänker jag på när jag läser den här tråden:
1. Kostnad
Golfen är som du själv sagt billigare, i drift, försäkring, delar och reparationer beror på vilken volvo du väljer.
2. Komfort
Jag brukar skilja på att "Köra" och "åka" bil. "Kör" gör man aktivt för att man gillar själva körupplevelsen, man vill ha en alert bil och personligen föredrar jag manuell när det gäller att "köra" bil. Du verkar dock vara mer intresserad av att "åka" bil, med komfort från punkt a till punkt b, och då är volvo med automat mycket bättre, dock gör du avkall på körupplevelse om du inte tänkt gå upp mycket i pris från golfen men då blir kringkostnader också höga.
3. Säkerhet
Detta är redan sagt, men även här tycker jag att man får skilja på "köra" och "åka" bil, vill du "åka" så är det volvon du ska ha.
Övriga funderingar:
Positivt för golfen är att du känner dess historia iaf ett tag, och du vet hur den har skötts och körts.
Sedan tycker jag personligen att det är bra att kunna köra manuell växellåda ordentligt bra så jag skulle nästan säga att köp golfen, lär dig köra manuell ordentligt, ta de låga driftskostanderna och spara pengar till en riktigt schysst bil något år eller två senare istället för att köpa en halvschysst nu.