montana10 skrev:
Fan nu fick jag problem. fick tag på en motorhärva.men det var ju fel den satt ju i en v70 -99 utan turbo. Kan man lösa det på något sätt? Den bilen har ju ingen luftmassemätare. Eller är det någon kanske som har en motorhärva ifrån en v70 turbo?
Nu ska jag ner till Bilen och riva lite. Hörs senare.
Tack för alla kommentarer..
Är nog lättast att få fatt i rätt kabelhärva.
V70 motorkabelstammen ska också kopplas samma ovan kylarfläkten med kabelstammen som går till huvudsäkringscentral (som 850 saknar) samt så sitter ABS styrdonets handske i den som ej är samma som 850 och 850 har ABS styrdonet sepatat monterat ifrån hydraulenheten.
Tror dock att kabelstammen mellan instrumenteringens knutpunkt och motorstyrdon är samma oavsett om bilen har turbo eller ej.
V70 Bromsservo, ABS enhet och huvudcylinder är heller ej samma.
Man får också byta ett bromsrör och dra om dem lite, när man byter ABS enheten.
Tror att kopplingens huvudcylinder har en längre arm till pedalen och så är pedalstället ej samma.
Säkringscentralen finns också i den kabelstammen.
Min 2.5L V70 turbomotor har ingen mappsensor, 2.3L kanske har det?.
Vet ej vad du tänkt andvända för motorstyrdon men tänk på att V70 har startspärr (som ska vara omöjlig att knäcka) så om du andvänder ett v70 styrdon behöver du nycklar startspärrsdelar, tändningslås, centrallåsstyrdon, startspärrsstyrdon och kodavläsare ifrån samma bil.
Eventuellt kan kanske också ABS/TRACS styrdon och andra styrdon behövas ifrån samma bil då de känner av varandra och samarbetar, kan vara samkodade med övriga styrdon.
Instrumentet har också ett inbyggt styrdon som får hastighetssignal ifrån ABS/TRACS enheten, Tror också att Farthållarens styrdon är inbyggt i Instrumentstyrdonet, ev monterat utanpå instrumentet.
Både nycklar och nyckelavläsare, startspärrstyrdon är kodade tillsammans med motorstyrdonet och kan ej bytas utan omkodning.
SRS styrdonet tror jag också är kodat till elsystemet för det specifikt chassinummret det sitter monterat i.
Har man tändningen tillslagen utan exempelvis nyckelkodsavläsaren eller startspärrsstyrdon monterat tror jag att man kan få problem med det men vet ej säkert, så säkrast är att montera ihop hela elsystemet innan batteri kopplas.
Vet ej heller om det går att koda om ett exempelvis begagnat startspärrstyrdon till ett annat motorstyrdon, kan vara så de är nytt som gäller i det fallet.
Vet heller ej om Volvo är samarbetsvilliga till att koda om saker när motorstyrdon mm ej stämmer med bilens chassinummer.
Hoppas detta kan vara till någon hjälp.