3381
Sök

Volvo 855 t5 ombyggnad till v70 t5

749 Inlägg
19 augusti 2011
#21
DeVaSomFan skrev:
Måste man byta ruta när man byter huven? Är de mkt dol me front? Mer än bara skärmarna som ska fixas?

Nix man måste inte byta rutan men det blir ett större gap mellan huv och ruta när man ej byter den.


Member of LowMotion
1 705 Inlägg
19 augusti 2011
#22
Bjornn: ja just det, det stämmer nog!

Projekt Bmw F11 sponsrad av:
Rekondkompaniet.se
Coro-Tuning

Chaufför
64 Inlägg
19 augusti 2011
Trådstartare
#23
Hej igen. nu har bygget satt riktig fart. Fronten är på plats. kommer före och efter bild på det. Har börjat riva ut all inredning för att förbereda det nya elsystemet.
Rutorna bak kommer att bytas ut vid ett senare tillfälle,men jag tror inte att det påvärkar larmet isäg förutom om någon slår in rutan bak. För du har ju inte kopplat på glaskross sensorn där. Rätta mig om jag har fel.
Sen kan jag väl säga det att om du inte byter vindruta så kommer inte den nya brädan att passa. Som dom flesta gör när dom sätter i en v70 bräda är att dom sågar till den i framkant så att den passar mot 850 rutan.

Chaufför
64 Inlägg
19 augusti 2011
Trådstartare
#24
https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16560/16560-314fba31333f725dc6e33d7e177d9ab9.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/17/16560/16560-fed8f1ef645ecb16fe5f8128e2b0be7e.jpg

749 Inlägg
19 augusti 2011
#25
Larmet verkar fungera även om man ej byter rutorna bak.

Vilken skillnad på bilen nu när fronten är utbytt, blev riktigt snyggt.
Senast redigerat av Bjornn (19 augusti 2011)


54 Inlägg
20 augusti 2011
#26
Riktigt snyggt. Plåten sitter lite för långt till vänster nu ser ja på den nya fronten. Vad fick du ge för front komplett? Hur länge tog de?

Tyskat

Chaufför
64 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
#27
Jo jag vet att skylten sitter fel,men det ska åtgärdas. Jag fick det jävligt billigt.1800kr betalade jag för fronten.

Chaufför
64 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
#28
Fan nu fick jag problem. fick tag på en motorhärva.men det var ju fel den satt ju i en v70 -99 utan turbo. Kan man lösa det på något sätt? Den bilen har ju ingen luftmassemätare. Eller är det någon kanske som har en motorhärva ifrån en v70 turbo?
Nu ska jag ner till Bilen och riva lite. Hörs senare.

Tack för alla kommentarer..

749 Inlägg
20 augusti 2011
#29
montana10 skrev:
Fan nu fick jag problem. fick tag på en motorhärva.men det var ju fel den satt ju i en v70 -99 utan turbo. Kan man lösa det på något sätt? Den bilen har ju ingen luftmassemätare. Eller är det någon kanske som har en motorhärva ifrån en v70 turbo?
Nu ska jag ner till Bilen och riva lite. Hörs senare.

Tack för alla kommentarer..

Är nog lättast att få fatt i rätt kabelhärva.
V70 motorkabelstammen ska också kopplas samma ovan kylarfläkten med kabelstammen som går till huvudsäkringscentral (som 850 saknar) samt så sitter ABS styrdonets handske i den som ej är samma som 850 och 850 har ABS styrdonet sepatat monterat ifrån hydraulenheten.
Tror dock att kabelstammen mellan instrumenteringens knutpunkt och motorstyrdon är samma oavsett om bilen har turbo eller ej.
V70 Bromsservo, ABS enhet och huvudcylinder är heller ej samma.
Man får också byta ett bromsrör och dra om dem lite, när man byter ABS enheten.
Tror att kopplingens huvudcylinder har en längre arm till pedalen och så är pedalstället ej samma.
Säkringscentralen finns också i den kabelstammen.
Min 2.5L V70 turbomotor har ingen mappsensor, 2.3L kanske har det?.

Vet ej vad du tänkt andvända för motorstyrdon men tänk på att V70 har startspärr (som ska vara omöjlig att knäcka) så om du andvänder ett v70 styrdon behöver du nycklar startspärrsdelar, tändningslås, centrallåsstyrdon, startspärrsstyrdon och kodavläsare ifrån samma bil.
Eventuellt kan kanske också ABS/TRACS styrdon och andra styrdon behövas ifrån samma bil då de känner av varandra och samarbetar, kan vara samkodade med övriga styrdon.
Instrumentet har också ett inbyggt styrdon som får hastighetssignal ifrån ABS/TRACS enheten, Tror också att Farthållarens styrdon är inbyggt i Instrumentstyrdonet, ev monterat utanpå instrumentet.
Både nycklar och nyckelavläsare, startspärrstyrdon är kodade tillsammans med motorstyrdonet och kan ej bytas utan omkodning.
SRS styrdonet tror jag också är kodat till elsystemet för det specifikt chassinummret det sitter monterat i.
Har man tändningen tillslagen utan exempelvis nyckelkodsavläsaren eller startspärrsstyrdon monterat tror jag att man kan få problem med det men vet ej säkert, så säkrast är att montera ihop hela elsystemet innan batteri kopplas.
Vet ej heller om det går att koda om ett exempelvis begagnat startspärrstyrdon till ett annat motorstyrdon, kan vara så de är nytt som gäller i det fallet.
Vet heller ej om Volvo är samarbetsvilliga till att koda om saker när motorstyrdon mm ej stämmer med bilens chassinummer.

Hoppas detta kan vara till någon hjälp.
Senast redigerat av Bjornn (20 augusti 2011)


54 Inlägg
20 augusti 2011
#30
Nån som har framskärmar å sånt luggandes här?

Tyskat

749 Inlägg
20 augusti 2011
#31
DeVaSomFan skrev:
Nån som har framskärmar å sånt luggandes här?

Till V70?
Vet ej vart du bor men de billigaste finns hos Returbilen som finns bla i Malmö där de har ca 20st S/V70.
Där gav jag 700kr för felfri motorhuv och främre stötfångare, samt 400kr för felfri hö skärm och sidokjol till en V70.
Tycker det var ganska bra affär.


54 Inlägg
20 augusti 2011
#32
Ok de va en bit tongue bor i Värmland Torsby hehe skickar dom delar?

Tyskat

Chaufför
64 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
#33
Tjena. Åkte och tittade på en bil igår som jag skulle ta motorhärvan ifrån. en v70 2.5t -99 Det skulle kosta mig med allt jag ville ha dvs rattsång,härvan,abspump bromsservo + lite andra grejer 2000kr. Då sa han att du kan köpa hela bilen av mig för 3500kr. Bilen hade ingen motor.vad fan ska man göra. Ska man köpa den och stoppa i min T5 motor i den och sälja min i delar eller ska man fortsätta sitt projekt. Kommer min chippade box att funka i den bilen med min motor i då?
Senast redigerat av montana10 (21 augusti 2011)

749 Inlägg
21 augusti 2011
#34
montana10 skrev:
Tjena. Åkte och tittade på en bil igår som jag skulle ta motorhärvan ifrån. en v70 2.5t -99 Det skulle kosta mig med allt jag ville ha dvs rattsång,härvan,abspump bromsservo + lite andra grejer 2000kr. Då sa han att du kan köpa hela bilen av mig för 3500kr. Bilen hade ingen motor.vad fan ska man göra. Ska man köpa den och stoppa i min T5 motor i den och sälja min i delar eller ska man fortsätta sitt projekt. Kommer min chippade box att funka i den bilen med min motor i då?

Va har du för motor?
Det bästa är nog att köpa en komplett bil så du har allt du behöver.
Ditt motorstyrdon ifrån 850in går ej använda till ett V70 elsystem då bilen har elektronisk startspärr.
Förmodligen har du en 2.3L maskin i din 850, så motorstyrning ifrån en 2.5 motor kommer ej fungera så bra.
Men vet ej hur mycket som skiljer på motorstyrningen eller hur man bygger om den.
Säkert skiljer luftmassemätare, spridare och kanske till med lambdasonderna.
850 har ej exakt samma katalysator som V70 och V70 har adaptiv lambdareglering med 2st lambdasonder. V70 2.5 systemet har heller ingen mappsensor samt andra sensorer som 850 saknar.
För att använda allt ur V70 du kollade på behöver du nog 2.5L spisen också..
2.5T spisen går också väldigt bra.
Att köpa en komplett bil är nog iallafall det smartaste och billigare än att köpa lösdelar för du kommer nog behöva långt mer delar än du räknat med.
Sj har jag monterat över allt ifrån en 2.5T som var krockskadad, utan att ha alla delar eller nästan allt hade bygget blivit för dyrt för mig.

Är ej 2.5L motorstyrdonet chippat?
Har ett steg 2 chipp över till V70 2.5T.
Senast redigerat av Bjornn (21 augusti 2011)


Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
21 augusti 2011
#35
motorstyrenheten fungerar fint från 850 i v70 elsystem förutsatt att den har gasvajer annars är det tvärkört!
99 var brytåret finns både och där 00 sitter det bara elektriska spjället och då går det inte att köra med 850 box

Kör fort så hinner inget hända...

749 Inlägg
21 augusti 2011
#36
Growe skrev:
motorstyrenheten fungerar fint från 850 i v70 elsystem förutsatt att den har gasvajer annars är det tvärkört!
99 var brytåret finns både och där 00 sitter det bara elektriska spjället och då går det inte att köra med 850 box

Okej det är ju bra isåfall.
Men Startspärren ska väl ta emot en specifik elektronisk nyckelkod från nycklen som också ska godkännas av motorstyrdonet för att motorn ska starta?

Annars borde väl vem som helst kunna stjäla bilen om man bara sätter i ett okodat styrdon?
Senast redigerat av Bjornn (21 augusti 2011)


Fri fart för ett fritt folk!
14 160 Inlägg
21 augusti 2011
#37
Bjornn skrev:
Growe skrev:
motorstyrenheten fungerar fint från 850 i v70 elsystem förutsatt att den har gasvajer annars är det tvärkört!
99 var brytåret finns både och där 00 sitter det bara elektriska spjället och då går det inte att köra med 850 box

Okej det är ju bra isåfall.
Men Startspärren ska väl ta emot en specifik elektronisk nyckelkod från nycklen som också ska godkännas av motorstyrdonet för att motorn ska starta?

Annars borde väl vem som helst kunna stjäla bilen om man bara sätter i ett okodat styrdon?

nja både och..det beror på hur man gör smile
tex kan du jhu inte ta en 850 t5 box till en 2.5t motor osv

men har du en 850 t5 motor så fungerar den med den boxen utan problem även om elen har startspärr då den endå inte kan prata med styrboxen då den inte har en inbyggd startspärr

har den inbyggd startspärr måste styrboxen+imon flyttas över från 850 men då kommer den gå förutsatt att du kör med rätt nyckel..alltså den från 850

Kör fort så hinner inget hända...

Chaufför
64 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
#38
Jag kommer ju ta min t5 motor och min t5 box och stoppa i v70:n så jag tycker att det borde funka. Det finns en tillhörande motor med en knäckt avgasventil för 1000kr kanske ska ta den med. men den finns i varberg och jag bor i stockholm. han kanske kan skicka den.

749 Inlägg
21 augusti 2011
#39
montana10 skrev:
Jag kommer ju ta min t5 motor och min t5 box och stoppa i v70:n så jag tycker att det borde funka. Det finns en tillhörande motor med en knäckt avgasventil för 1000kr kanske ska ta den med. men den finns i varberg och jag bor i stockholm. han kanske kan skicka den.

Det blir intressant att följa hur du gör och hur det kommer fungera.
Ta motorn också för säkerhets skull.
Passar inte ditt cylinderhuvud på 2.5L motorn?
Det är väl bara vevstakar och vevaxel som skiljer eller?
Senast redigerat av Bjornn (21 augusti 2011)


Chaufför
64 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
#40
Hej kom precis hem ifrån jobbet. Hittade en polare som hade en 2.4l turbo snurra Som har suttit i en v70 som han skulle sälja för 2000kr. Det jag behöver göra på den är att byta lager i den. Jag vet inte riktigt vad som skiljer det är ju en annan cylindervolym så att det borde ju vara andra kolvar med och då passar inte mitt cylinderhuvud. Får kolla upp det. tror att det är en lättare vev i den motorn vevskakar är nog samma. Kommer iallafall hämta bilen på torsdag. ska ta en bild på den så får ni se hur den ser ut. Ska även kolla om den har elektriskt spjällhus. sen gällande att det sitter två lamdasonder så hörde jag att man kan bara klippa kablarna till den som sitter efter katten om det skulle behövas. nej godnatt på er hörs senare.


Sök