Rigan skrev:
mrBira skrev:
VincentQvarfordt skrev:
Jag har funderat på att komplettera mitt Tudor 85 Ah med 2 Tudor Heavy Duty 140 Ah, vad tror ni om det?
En Saab 9-5 Aero med ett Kicker sx 4.650 som spelar i 4 Ohm och ett Kicker zx 1.2500 som spelar i 2 Ohm
Blanda aldrig olika batterier.Släng hellre ut ditt 85 ah och smeta dit dom två större, så slipper du slita ut batterierna i förtid.. (hinner inte förklara nu, ska på jobbet, men google är din vän

Förklaring tack? Alltid undrat anledningen till dessa rekommendationer.
Så länge som man inte fuckar upp och miss-sköter något, typ djupurladdar det ena mer än det andra osv, så går det väl alldeles utmärkt? Sedan om det kanske blir några procent bättre med två likadana batterier får vägas mot kostnaden av att köpa två likadana batterier.
Personligen rekommenderar jag alltid att först byta ut original mot ett riktigt fint batteri med grova, fina kabeldragningar och nya, fräscha jordpunkter innan man funderar på flera så det blir naturligt att man skaffar flera likadana batterier i denna procedur, men jag har inget emot principen.
Tja......har man för stor skillnad i batteristorlek och inte har lastballanserad laddning så riskerar det stora batteriet att aldrig bli fullt laddat i det långa loppet och på så vis slitas ut i förtid.
Med förtid menar jag 5-6 år istället för 8-10 år......
Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP