3384
Sök

Förbrukning S70 TDI

1 313 Inlägg
12 december 2011
#21
Jacooob_740 skrev:
Drar den runt litern är det något som inte riktigt stämmer, låter ju mer som pumpen skulle vart påställd?

Min nuvarande bil är en S70 TDI och den drar med Sommardäcken 0,58 Liter milen. med vinterdäcken blir den lite törstigare, då ligger den på 0,62 ungefär. Bilen är helt orginal. Ingen trimbox, inget påställt soppatryck eller laddtryck, Manuell växellåda osv.

är bilen en Automat drar den lite mera, enligt Intruktionsboken ska den dra runt 0,8 liter milen med automat och manuell 0,66, men dedär går alltid o komma under...

Inga felkoder på den då??

Så Jacooob_740 Hur ställer man på pumpen på en 2.5 TDI då?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

477 Inlägg
12 december 2011
#22
Volvofarfar skrev:
blink_pj skrev:
om du bara e ute efter att minska soppa förbrukningen så ta bort kcr boxen!
om du vill behålla effekten och minska förbrukningen kanske en annan typ av "chipp/box" kan vara bättre till just din motor...

Ta bort KCR-Boxen för att få ner förbrukningen?
Det är väl därför man sätter dit en..

Har då aldrig hört talas om att KCR-boxen skulle höja förbrukningen...

Har haft just KCR-Boxen på massa dieselbilar, och även monterat i en massa, och det är då ingen som sagt att förbrukningen höjts, däremot har den sänkts!.

Klart en KCR box kan höja förbrukningen. men självklart även minska...
finns en mängd olika boxar med helt olika programeringar så de beror helt på man väljer

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

1 313 Inlägg
12 december 2011
#23
Nej en KCR-box kan inte höja förbrukningen

KCR- Själva skiver:

"Mer effekt och lägre förbrukning"

Detta behöver ingen närmare beskrivning. Eller hur?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

477 Inlägg
12 december 2011
#24
Volvofarfar skrev:
Nej en KCR-box kan inte höja förbrukningen

KCR- Själva skiver:

"Mer effekt och lägre förbrukning"

Detta behöver ingen närmare beskrivning. Eller hur?

För du tror säker att produkten säljer lika bra om dom skulle skriva " Mer effekt och HÖGRE förbrukning" ???
nja vad dom säger och vad verkligheten är, är 2 helt skilda saker... men skriver dom det så ska det också vara så. men då ska man också få Exakt så många HK extra (varken mer eller mindre) som dom skriver eller?

allt skiljer sig från produkt till produkt, bil till bil och förare o förare... Det en KCR box kan göra är att ändra om insprutningen direkt vid insprutarna. dvs höja trycket eller hålla sprutet öppet längre. allt detta sker efter databoxens signaler. vilket betyder att enligt färddatorn har du samma eller lägre förbrukning då motorn går lättare att driva framåt och inte kräver samma mängd bränsle som tidigare för att accelerera. det som egentligen händer är att det trycks in mer bränsle än tidigare! det måste ju ändå betyda att det går åt MER bränsle?

läste en artikel för ett tag sen som beskrev något liknande som det här. - det krävs samma mängd bränsle för att hålla en viss hastighet.
vilket jag personligen tycker låter ganska troligt och rimligt...

så.. som jag har fattat det så blir bilen med KCR box mer lättkörd vid acceleration = Lägre bränsleförbrukning
Men vid samma hastighet åtgår samma mängd bränsle = oförändrad förbrukning
Mer kraft i acceleration / mer bränsle i förbränningen = högre förbrukning
Senast redigerat av blink_pj (12 december 2011)

* Lars Ström tog en tur i sin nya El-bil. Fick Sladd, tappade Kontakten och slog en Volt!

1 313 Inlägg
12 december 2011
#25
blink_pj skrev:
Volvofarfar skrev:
Nej en KCR-box kan inte höja förbrukningen

KCR- Själva skiver:

"Mer effekt och lägre förbrukning"

Detta behöver ingen närmare beskrivning. Eller hur?

För du tror säker att produkten säljer lika bra om dom skulle skriva " Mer effekt och HÖGRE förbrukning" ???
nja vad dom säger och vad verkligheten är, är 2 helt skilda saker... men skriver dom det så ska det också vara så. men då ska man också få Exakt så många HK extra (varken mer eller mindre) som dom skriver eller?

allt skiljer sig från produkt till produkt, bil till bil och förare o förare... Det en KCR box kan göra är att ändra om insprutningen direkt vid insprutarna. dvs höja trycket eller hålla sprutet öppet längre. allt detta sker efter databoxens signaler. vilket betyder att enligt färddatorn har du samma eller lägre förbrukning då motorn går lättare att driva framåt och inte kräver samma mängd bränsle som tidigare för att accelerera. det som egentligen händer är att det trycks in mer bränsle än tidigare! det måste ju ändå betyda att det går åt MER bränsle?

läste en artikel för ett tag sen som beskrev något liknande som det här. - det krävs samma mängd bränsle för att hålla en viss hastighet.
vilket jag personligen tycker låter ganska troligt och rimligt...

så.. som jag har fattat det så blir bilen med KCR box mer lättkörd vid acceleration = Lägre bränsleförbrukning
Men vid samma hastighet åtgår samma mängd bränsle = oförändrad förbrukning
Mer kraft i acceleration / mer bränsle i förbränningen = högre förbrukning

Provat i någon bil själv?

Min bil drog mer utan boxen än med boxen, före låg bilen på runt 0.55 vid långkörning,
och nu snittar den på 0.4 och mindre ibland.. och då har jag gått efter trippmätaren.

Och ja bilen är mycket starkare med boxen än utan.

Sparat bränsle med en boxen det gör man ju, då man behöver inte hålla på att växla ner hela tiden.
Men men, finns säker boxar som kan göra att bilen dricker 100 liter milen också, men inte en KCR- Iaf..
Senast redigerat av Volvofarfar (12 december 2011)

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

11 Inlägg
15 december 2011
#26
Den funkar kanon bra, varvar lite högre vid kall motor nu när de är ännu kallare, startar fint, men om den knappt startar när de är kallt låter de som du behöver nya glödstift på din bil. börjar är dom dåliga är dom gött trötta att starta när de är kallt, byt dom så startar den nog fint! smile deffitivt värt o pröva det smile


79 Inlägg
29 mars 2012
#27
du har en justerskruv på boxen, denna kan vara rejält påställd. annars är det pumpen som är väck! en polare med en 2.5D samma motor hade samma problem! men troligast är pumpen slut

In och droppa en kommentar eller betyg ;D

2 266 Inlägg
29 mars 2012
#28
Volvofarfar skrev:
Jacooob_740 skrev:
Drar den runt litern är det något som inte riktigt stämmer, låter ju mer som pumpen skulle vart påställd?

Min nuvarande bil är en S70 TDI och den drar med Sommardäcken 0,58 Liter milen. med vinterdäcken blir den lite törstigare, då ligger den på 0,62 ungefär. Bilen är helt orginal. Ingen trimbox, inget påställt soppatryck eller laddtryck, Manuell växellåda osv.

är bilen en Automat drar den lite mera, enligt Intruktionsboken ska den dra runt 0,8 liter milen med automat och manuell 0,66, men dedär går alltid o komma under...

Inga felkoder på den då??

Så Jacooob_740 Hur ställer man på pumpen på en 2.5 TDI då?

Evry modd wink (kcr, dieselbox) eller knacka locket på pumpen åt ett håll så blir de mer bränsle

svetsdiff !!!


Sök