4371
Sök

Bygga taklucka

87 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
Har precis köpt mig en volvo 740 GLE från 90 (8 valve) o den är det ingen taklucka på men skulle vilja ha det, så nu undrar jag om det är smidigare att kapa ut en lucka ur taket o sätta i en annan begagnad lucka eller att byta hela taket? smile skulle uppskatta svar smile

One Life to live
Sideway is the only way

7 435 Inlägg
18 augusti 2011
ärligt talat hade jag inte gjort något av dem wink jag hade monterat ac i stället,, men som svar på din fråga är det lättast att byta hela taket,, iof kanske inte med tanke på att du har limmade rutor?? hmm,,

87 Inlägg
18 augusti 2011
Trådstartare
finns redan ac men dock så vill ja ha takluckan mest för att ja tycker att d är snyggt men ska ju även fylla funktion liksom smile

One Life to live
Sideway is the only way

Handledare
1 481 Inlägg
19 augusti 2011
Du måste ju byta taket som luckan sitter i. Det är inte bara att såga upp ett hål. Sen måste du reg-besikta bilen, men det vet du kanske om.

87 Inlägg
20 augusti 2011
Trådstartare
hehe jo d vet ja om smile men undrade vilket som hade blivit smidigast för hört d e j*vligt o få d o passa riktigt utan läckor o dylikt om man skär ut den sj lix smile

One Life to live
Sideway is the only way

Forummoderator
26 400 Inlägg
20 augusti 2011
Inte ofta jag säger detta men hade jag varit du hade jag bytt till en bil med AC och taklucka, om det är det du vill ha. Jobbet att byta till taklucka, bara för att det ska vara "snyggt", kostar mer än vad det smakar har jag en känsla av..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

87 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
bilen har redan ac, och visst d kanske kostar men tkr om o bygga o meka o hålla på o d e nt lika kul o köpa ett färdigt projekt som d e o bygga sj lr hur? smile

One Life to live
Sideway is the only way

Forummoderator
26 400 Inlägg
21 augusti 2011
Snurriz skrev:
bilen har redan ac, och visst d kanske kostar men tkr om o bygga o meka o hålla på o d e nt lika kul o köpa ett färdigt projekt som d e o bygga sj lr hur? smile

Jajo men..ja du gör som du vill såklart.

Pim_Pim
21 augusti 2011
Jag hade bytt hela taket tongue

Forummoderator
26 400 Inlägg
21 augusti 2011
Pim_Pim skrev:
Jag hade bytt hela taket tongue

Jo, det hade nog faktiskt jag också gjort om jag hade varit tvungen att välja metoder.

7 435 Inlägg
21 augusti 2011
ungefär vad du måstegöralista wink

staga upp bilen i plant läge, gärna ha några stöttor under front å bagaget,, ta lös fram å bakrutor,, LIMMADE,, sen kapar du stolpar,, wink
innan du kapat stolpar så måste du vara mkt noga med mätningar å dyl,, montera taket med punkter,, kolla alla mått,, sen får du/nån helsvetsa,, obs kräver en duktig svetsare,, så det håller när du
ev krockar,,

sen tillbaka med rutorna,, ev byta rutor om de pajjar när de tas lös,,
så räkna med mkt jobb,, å pengar,, obs glöm INTE att fixa dräneringen ordentligt,, de går ju i nån stolpe wink å dra ny el i taket smile
Senast redigerat av granadadr (21 augusti 2011)

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
22 augusti 2011
granadadr skrev:
ungefär vad du måstegöralista wink

staga upp bilen i plant läge, gärna ha några stöttor under front å bagaget,, ta lös fram å bakrutor,, LIMMADE,, sen kapar du stolpar,, wink
innan du kapat stolpar så måste du vara mkt noga med mätningar å dyl,, montera taket med punkter,, kolla alla mått,, sen får du/nån helsvetsa,, obs kräver en duktig svetsare,, så det håller när du
ev krockar,,

sen tillbaka med rutorna,, ev byta rutor om de pajjar när de tas lös,,
så räkna med mkt jobb,, å pengar,, obs glöm INTE att fixa dräneringen ordentligt,, de går ju i nån stolpe wink å dra ny el i taket smile

INTE! kapa några stolpar. Borra bort punktsvetsarna i dropplist samt i ovankant i fram och bakruta och byt själva takplåten.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

1 653 Inlägg
22 augusti 2011
jag har en universal taklucka liggandes och skräpar oanvänd du kan få köp billigt, bara såga upp hål i taket å montera...
PM om intresse fins.

Nissan R32 Skyline
Projekttråd: Thullen - Skyline R32 GTS-T

unibet
22 augusti 2011
Thullen skrev:
jag har en universal taklucka liggandes och skräpar oanvänd du kan få köp billigt, bara såga upp hål i taket å montera...
PM om intresse fins.

Bara o bara.. roll

87 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
Thullen skrev:
PM om intresse fins.

hört att d blir väldigt krångligt att få d riktigt tätt då så byter heller taket då smile

det om att borra upp punktsvetsarna är det sedan bara att sätta dit nya punktsvetsar på samma ställe eller skulle man behöver festa upp taket bättre senare för enligt dom planer jag har just nu så blir det även en bur senare i bilen smile

One Life to live
Sideway is the only way

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
22 augusti 2011
Snurriz skrev:
Thullen skrev:
PM om intresse fins.

hört att d blir väldigt krångligt att få d riktigt tätt då så byter heller taket då smile

det om att borra upp punktsvetsarna är det sedan bara att sätta dit nya punktsvetsar på samma ställe eller skulle man behöver festa upp taket bättre senare för enligt dom planer jag har just nu så blir det även en bur senare i bilen smile

Såga i en "Skyport" gör man ju inte idag, de e ju 80-tal om något men det är fruktansvärt enkelt. Gör man rätt så läker det inte heller. Har haft massor med bilar som jag kapat i sådana luckor i och har även ett par luckor liggandes.
När man byter takplåt så punktar man den nya takplåten på samma ställen.
Senast redigerat av hotrodder (22 augusti 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

87 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
hotrodder skrev:
Snurriz skrev:
Thullen skrev:
PM om intresse fins.

Såga i en "Skyport" gör man ju inte idag, de e ju 80-tal om något men det är fruktansvärt enkelt. Gör man rätt så läker det inte heller. Har haft massor med bilar som jag kapat i sådana luckor i och har även ett par luckor liggandes.
När man byter takplåt så punktar man den nya takplåten på samma ställen.

men finns det någon bra beskrivning eller någon bra guide på hur man gör en skyport och hur enkelt är det? smile

One Life to live
Sideway is the only way

91 Inlägg
22 augusti 2011
Gud vilket projekt för en Volvo 740. Jag önskar dig lycka till. Posta gärna bilder på projektet när du väl sätter igång så att vi andra får se.

87 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
a7x skrev:
Gud vilket projekt för en Volvo 740. Jag önskar dig lycka till. Posta gärna bilder på projektet när du väl sätter igång så att vi andra får se.

så är det smile aa när ja väl sätter igång o har ekonomin så kommer det komma upp om projektet smile

One Life to live
Sideway is the only way

Fri fart för ett fritt folk!
14 343 Inlägg
22 augusti 2011
skulle hellre äga en bil utan taklucka än med..men av någon j-vla anledning har jag bara bilar med läckluckor på =/

det är ett stort jobb om du ska få det bra dels får man byta ut höljet på taket och sen ändra förstärkningar på insidan av taket

på bilprovningen kommer dom nog säga att oj ursprungskontroll om du gjort det så seriöst som man bör göra

efter som dom säkert inte köper taklucke monteringen
mao dom tror bilen är pappersbytt
så regg bes med en sån där äklig skyport först så slipper du att krångla allt för mycket

men det kommer aldrig vara värt besväret

har haft min lucka på vädrings läge hela sommarn nog haft luckan bakdragen i 20minuter denna sommar
sen dog man av värme slag då solen brände livet ur mig

Kör fort så hinner inget hända...

Sök