3089
Sök

Saabs framtid. Hur blir allt.

241 Inlägg
20 december 2011
#241
nej jämför man med en lada är saab en mycket bra bil men med en tex audi så är det inte det

Det låter inte som det i alla fall, Men har jag fel så ber jag om ursäkt. Man är så less på folk bara som pratar skit om massa olika bilar utan att egentligen veta ett skit.

Saab forever wolf in sheeps clothing

Besserwisser
20 december 2011
#242
9Femma skrev:
text

Det är tacksamt att du fört in debatten på en saklig och respektabel nivå. Du är helt på det klara med vad orsakerna är till att ett bolag skuldsätter sig och slutligen försätts i konkurs.

Vad jag tidigare belyste var dels att Victor Muller fått ta oförtjänt mycket skit i svensk media under sin tid som VD, samt att det var positivt för de anställda och Saabs leverantörer att bolaget nu gått i konkurs.

Låt mig utveckla detta resonemang. Utopiscenariot för de Saab-anställda hade kanske varit att Vladimir Antonov och Youngman/Pang Da fortsatt föra över pengar till Saab, sanslöst mycket pengar. Men någon långsiktig lösning kan jag inte hitta, då rekonstruktionen falerade totalt. Som sagt, hellre vara ledig utan lön än att jobba utan lön, föreställer jag mig. Hade varit intressant om någon Saab-anställd kunde ge mig respons här, för i media utmålas det som något NEGATIVT för de anställda att bolaget nu "kånkat". Hur konstigt det än låter.

Och så en annan aspekt. Vissa går så långt att de påstår att regeringen borde räddat Saab, alltså stulit pengar från oss skattebetalare och pumpat in dessa i ett, icke-statligt ägt, vinstdrivande bolag. Det hade varit förödande och rena rama Nordkorea-fasonerna, inte värdigt en fri marknadsekonomi som Sverige. Då hade man i fortsättningen tvingats göra gränsdragningar mellan olika bolag (som inte skött sin ekonomi och bett om ekonomiskt stöd från regeringen) hit och dit hela tiden. Går ditt bolag inte med vinst - skyll dig själv.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
20 december 2011
#243
Iggge skrev:
Man är så less på folk bara som pratar skit utan att egentligen veta ett skit.

Du är i alla fall väldigt duktig på att kasta sten i glashus.. wink

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

241 Inlägg
20 december 2011
#244
Tokken skrev:
Iggge skrev:
Man är så less på folk bara som pratar skit utan att egentligen veta ett skit.

Du är i alla fall väldigt duktig på att kasta sten i glashus.. wink

Nu vet jag inte vad du menar med det eftersom du inte citerade eller något. Men alla har ju sina favoritbilar, Men jag pratar aldrig skit om andra bilar men kan dock erkänna vilka bilar jag gillar och inte gillar.

Saab forever wolf in sheeps clothing

342 Inlägg
20 december 2011
#245
Tokken skrev:
9Femma skrev:
Massa babbel.

Summa summarum.. SAAB gick ÄNDÅ i konkurs, man kan skylla på vad man vill.

Runt gick det inte.

Antingen har du stora bristfälliga kunskaper i tämligen enkel läskunskap.
Alternativt sitter du och kommenterar inlägg som du inte läser. Det är tyvärr bara korkat.

Oavsett vilken situation du än befinner dig i så beklagar jag.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

Självlärd
3 083 Inlägg
20 december 2011
#246
Vi har konstaterat att Saab har konkat. Sen vad som händer får framtiden utvisa. Vi har även konstaterat att vissa här på gorg aldrig skulle köpa en saab, vissa kan tänka sig köpa saab och vissa kör bara saab. Smaken är som röven. DELAD!! Ge er nån gång. Ni är faktiskt värre än barnen på skolan jag jobbar på.... (Dom är mellan 7-12 år gamla)

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
20 december 2011
#247
Volvo142_73a skrev:
Vi har konstaterat att Saab har konkat. Sen vad som händer får framtiden utvisa. Vi har även konstaterat att vissa här på gorg aldrig skulle köpa en saab, vissa kan tänka sig köpa saab och vissa kör bara saab. Smaken är som röven. DELAD!! Ge er nån gång. Ni är faktiskt värre än barnen på skolan jag jobbar på.... (Dom är mellan 7-12 år gamla)

Var inte du arbetslös? wink

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

4 637 Inlägg
20 december 2011
#248
Volvo142_73a skrev:
Ni är faktiskt värre än barnen på skolan jag jobbar på.... (Dom är mellan 7-12 år gamla)

Men ni är bra mkt bättre än gubbarna på Vi bilägares forum. De är runt 60 år gamla.

(Men att den här tråden spårat ur kan jag inte riktigt hålla med om än.
Senast redigerat av Navkapsel (20 december 2011)

Team dBakuten
3 453 Inlägg
20 december 2011
#249
9Femma skrev:
Tokken skrev:
9Femma skrev:
Massa babbel.

Summa summarum.. SAAB gick ÄNDÅ i konkurs, man kan skylla på vad man vill.

Runt gick det inte.

Antingen har du stora bristfälliga kunskaper i tämligen enkel läskunskap.
Alternativt sitter du och kommenterar inlägg som du inte läser. Det är tyvärr bara korkat.

Oavsett vilken situation du än befinner dig i så beklagar jag.

Man kan sitta och fundera hur länge som helst.. Facit finns liksom redan.

K O N K U R S

Då kan du sitta och spekulera hur mycket du vill i "vad-fan-var-det-som-hände-scenariot"

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
20 december 2011
#250
9Femma skrev:
Det är för mycket begärt att folk faktiskt ska tänka på nätets vilda västern.
Allt är lätt att döma när facit presenterats och man sitter med alla kort på handen.
Följande vet vi med säkerhet:

* Saab har gått i konkurs.
* Saab har aldrig (med undantag för två/tre år) gått med vinst.
* Saab har sålt för dåligt med bilar.

Ovanstående vet vi. Det är faktum och finns svart på vitt för den som tvivlar.
Men att gå från det till att dra slutsatsen att det beror på en för dålig produkt eller för oattraktiv produkt ...
Då gör man det väldigt bekvämt för sig och drar i sämsta fall en direkt felaktig slutsats!

Saab har år efter år, ända sedan 90-talet legat mycket bra till i Svensk Bilprovnings statistik. Både 9-3 och 9-5 har legat bättre till än genomsnittet för vad Bilprovningen kallar modellrelaterade fel. Inte fel som de klassat som ägarslarv.
Nu kan man starta pajkastning mot olika biltillverkare, men låt oss nöja oss med att konstatera att samma Bilprovning ger allt från sämre till mycket sämre omdöme om flera tyska premiumvagnar.
Så dålig kvalitét? Nja ...

Innan krisen var Saab Sveriges näst bäst säljande bilmärke, slagen av Volvo.
Så har situationen sett ut år efter år efter år.
Nu klarar man sig inte på inhemsk marknad. Så sett säljer man för få bilar. Absolut.
Men att påstå att ingen vill ha deras produkter är ett felaktigt påstående. Och att försäljningen är låg utomlands kan bero på en rad olika fler faktorer än just produkterna, vilket jag strax kommer gå in på.

Det många "experter" antingen medvetet förbiser i sin iver att kasta skit på märket eller helt enkelt glömmer att ta i beaktning är att en för låg försäljningsvolym kan bero på så offantligt många fler aspekter än just en undermålig produkt.

* Har produkten tagits fram kostnadseffektivt?

* Har företaget expanderat för snabbt i förhållande till produktion/resurser?

* Har återförsäljarnätet hållit måttet, funnits på rätt plats och varit tillräckligt engagerade?

* Har kundmottagningen (före, under och efter ett köp) varit tillfredsställande? Servicebiten? Har den fungerat? I förlängingen: Är Saabköparen återkommande? Om inte, varför?


* Har företagsledningen administrativt styrt företaget på rätt sätt och fattat rätt beslut i olika frågor?

* Har företaget, helt i fråga om ytterst beslutsfattning, varit toppstyrt av externt ägarbolag? I så fall: I vilka frågor och vilka konsekvenser har det fått för företagets chanser till utveckling och att vinna ytterligare marknadsandelar?

* Har marknadsanalytiker, marknadsstrateger, marknadsföringsavdelningen med press och pr fungerat tillfredsställande och har de gjort sitt jobb?

* Har alla kontakter mot externa underleverantörer skötts som de ska (den frågan kan vi nog svara på iofs).

* Har utvecklingsarbetet av företaget Saab (märk väl: Här syftar jag inte på utveckling av framtida bilmodeller)fungerat som det ska?

Ja, som ni ser finns det många frågor som rent av går före förenklade förklaringar som att Saab tillverkat fel produkt genom alla år.
Saab byggde verkligen inte världens bästa bil (långt därifrån). Men alltför många passar på att ta billiga och barnsliga poäng på Saabs bekostnad, vilket det finns flera exempel på i denna tråd.

Ta Svenska bil i akalla t ex, det är det värsta kundbemötandet jag har varit med om, arroganta, otrevliga, vägrar plocka fram bilar för provkörning, dåligt bemötande vid garantiärenden, dåligt utförda reparationer, sånt störtar ett bilmärke i graven ganska fort.

Var in på Svenska bil segeltorp idag, för min polare tänkte kontantköpa en beggad 9-3SC för mellan 150-200k, vi fick inte ett hej, så vi drog och köpte en bil på en oberonde firma istället.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Självlärd
3 083 Inlägg
20 december 2011
#251
Tokken skrev:
Volvo142_73a skrev:
Vi har konstaterat att Saab har konkat. Sen vad som händer får framtiden utvisa. Vi har även konstaterat att vissa här på gorg aldrig skulle köpa en saab, vissa kan tänka sig köpa saab och vissa kör bara saab. Smaken är som röven. DELAD!! Ge er nån gång. Ni är faktiskt värre än barnen på skolan jag jobbar på.... (Dom är mellan 7-12 år gamla)

Var inte du arbetslös? wink

Jo fast ändå inte. Bara jag som anser att jag är arbetslös då jag bara har ett vikariat

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

342 Inlägg
20 december 2011
#252
Tokken skrev:
Man kan sitta och fundera hur länge som helst.. Facit finns liksom redan.

K O N K U R S

Då kan du sitta och spekulera hur mycket du vill i "vad-fan-var-det-som-hände-scenariot"

Jag kan kort konstatera att du fortfarande undgår att förstå hela poängen med inlägget! Imponerande!
Men en sak har du rätt i: Det spelar ingen större roll.
Slutsatsen blir densamma.

Porsche for life.
Livet är för kort för att köra tråkiga bilar!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
20 december 2011
#253
9Femma skrev:
Men en sak har du rätt i: Det spelar ingen större roll.
Slutsatsen blir densamma.

Då förstod du ju till slut ändå.. wink

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

9 117 Inlägg
20 december 2011
#254
discokapten skrev:
9Femma skrev:
Det är för mycket begärt att folk faktiskt ska tänka på nätets vilda västern.
Allt är lätt att döma när facit presenterats och man sitter med alla kort på handen.
Följande vet vi med säkerhet:

* Saab har gått i konkurs.
* Saab har aldrig (med undantag för två/tre år) gått med vinst.
* Saab har sålt för dåligt med bilar.

Ovanstående vet vi. Det är faktum och finns svart på vitt för den som tvivlar.
Men att gå från det till att dra slutsatsen att det beror på en för dålig produkt eller för oattraktiv produkt ...
Då gör man det väldigt bekvämt för sig och drar i sämsta fall en direkt felaktig slutsats!

Saab har år efter år, ända sedan 90-talet legat mycket bra till i Svensk Bilprovnings statistik. Både 9-3 och 9-5 har legat bättre till än genomsnittet för vad Bilprovningen kallar modellrelaterade fel. Inte fel som de klassat som ägarslarv.
Nu kan man starta pajkastning mot olika biltillverkare, men låt oss nöja oss med att konstatera att samma Bilprovning ger allt från sämre till mycket sämre omdöme om flera tyska premiumvagnar.
Så dålig kvalitét? Nja ...

Innan krisen var Saab Sveriges näst bäst säljande bilmärke, slagen av Volvo.
Så har situationen sett ut år efter år efter år.
Nu klarar man sig inte på inhemsk marknad. Så sett säljer man för få bilar. Absolut.
Men att påstå att ingen vill ha deras produkter är ett felaktigt påstående. Och att försäljningen är låg utomlands kan bero på en rad olika fler faktorer än just produkterna, vilket jag strax kommer gå in på.

Det många "experter" antingen medvetet förbiser i sin iver att kasta skit på märket eller helt enkelt glömmer att ta i beaktning är att en för låg försäljningsvolym kan bero på så offantligt många fler aspekter än just en undermålig produkt.

* Har produkten tagits fram kostnadseffektivt?

* Har företaget expanderat för snabbt i förhållande till produktion/resurser?

* Har återförsäljarnätet hållit måttet, funnits på rätt plats och varit tillräckligt engagerade?

* Har kundmottagningen (före, under och efter ett köp) varit tillfredsställande? Servicebiten? Har den fungerat? I förlängingen: Är Saabköparen återkommande? Om inte, varför?


* Har företagsledningen administrativt styrt företaget på rätt sätt och fattat rätt beslut i olika frågor?

* Har företaget, helt i fråga om ytterst beslutsfattning, varit toppstyrt av externt ägarbolag? I så fall: I vilka frågor och vilka konsekvenser har det fått för företagets chanser till utveckling och att vinna ytterligare marknadsandelar?

* Har marknadsanalytiker, marknadsstrateger, marknadsföringsavdelningen med press och pr fungerat tillfredsställande och har de gjort sitt jobb?

* Har alla kontakter mot externa underleverantörer skötts som de ska (den frågan kan vi nog svara på iofs).

* Har utvecklingsarbetet av företaget Saab (märk väl: Här syftar jag inte på utveckling av framtida bilmodeller)fungerat som det ska?

Ja, som ni ser finns det många frågor som rent av går före förenklade förklaringar som att Saab tillverkat fel produkt genom alla år.
Saab byggde verkligen inte världens bästa bil (långt därifrån). Men alltför många passar på att ta billiga och barnsliga poäng på Saabs bekostnad, vilket det finns flera exempel på i denna tråd.

Ta Svenska bil i akalla t ex, det är det värsta kundbemötandet jag har varit med om, arroganta, otrevliga, vägrar plocka fram bilar för provkörning, dåligt bemötande vid garantiärenden, dåligt utförda reparationer, sånt störtar ett bilmärke i graven ganska fort.

Var in på Svenska bil segeltorp idag, för min polare tänkte kontantköpa en beggad 9-3SC för mellan 150-200k, vi fick inte ett hej, så vi drog och köpte en bil på en oberonde firma istället.

Likadant med BIVA i Linköping, man måste visst vara 50+ för att någon ska lägga märke till en.


709 Inlägg
20 december 2011
#255
9Femma:

saab gör inte dåliga bilar och står sej bra i besiktningen...  men har man byggt istort sett samma bil i 15-20år så är de inte så konstigt att barnsjukdommarna är borta.

Sen är de inte så konstigt att Saab inte sålde särskilt bra...  vilka modeller fanns det att välja på under 80-90tal? joo... 900 och 9000... och såååå stor skillnad är de inte imellan dem.  jag menar saabs första kombi kom inte förrän 1999 tillsammans med 9-5an.
Senast redigerat av XorcessX (20 december 2011)


Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 december 2011
#256
Iggge skrev:
ekelund88 skrev:
Iggge skrev:
Saab har aldrig varit en dålig bil, Utan däremot så hade dem under 2000- talet alldeles för få nya bilar. Dvs nya modeller. Men det var ju GM's fel.

nej jämför man med en lada är saab en mycket bra bil men med en tex audi så är det inte det

Är just därför jag inte tror någon tar dig vidare seriöst i den här tråden. Du är en given Saab hatare. Jämför du nya Saab 95 med nya Audin i samma prisklass så erbjuder Saab ganska mycket mer teknik och finesser.

EDIT: Eller nya Volvon. Saab erbjuder så mycket mer även där.

Kolla här på några funktioner för tror nämligen inte du har en aning om vad Saab egentligen erbjuder. Kan ha fel men bara så jag tror.

http://www.saabsverige.com/se/sv/start# … -features/

Det fanns inget i den listan som tyska bilmodeller inte haft i flera år däremot saknar (Eller saknade?) SAAB 9-5 mycket utrustning som nästan krävs i en premiumbil, allt från komfortstolar inställbara i femtioelva olika leder till tekniskt lull-lull som night vision. Å andra sidan är den som konstaterats billigare. All den utrustning som SAAB räknade upp på hemsidan finns dock i exempelvis en Ford Focus för halva priset.

Även Volvo bjuder på klart mer utrustning, exempelvis BLIS och City Saftey, trots att V70/S80 funnits på marknaden längre än SAAB. Något annat jag reagerade på när jag bekantade mig med 9-5 är att den upplevs exakt likadant som en Opel Insignia interiört, eftersom SAAB och Opel har samma återförsäljare i Halmstad som dessutom ställt bilarna i princip bredvid varandra var en direkt jämförelse enkel att göra.

Jag är själv noga med upplevelsen av kvalité på bilar, knappar skall sitta och kännas rätt samt klangen när man stänger dörren är två exempel på saker jag tycker är viktiga. På denna punkten var 9-5 en besvikelse, diverse motorjournalister har uttryckt exakt samma sak.

Därmed inte sagt att 9-5 inte var en bra bil, men den borde nog varit ännu billigare och riktad mot ett annat segment. Hade 9-5 varit något billigare än Insignia, Peugeot 508 och så vidare så tror jag väldigt många valt SAAB istället för dessa framför allt i Sverige men även globalt. Men jag tror inte man kan konkurrera med mångmiljardindustrier som BMW, Mercedes, Audi och Lexus med så begränsad ekonomi som SAAB alltid haft.
Senast redigerat av Rquired (20 december 2011)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

241 Inlägg
20 december 2011
#257
Rquired skrev:
Iggge skrev:
ekelund88 skrev:
nej jämför man med en lada är saab en mycket bra bil men med en tex audi så är det inte det

Är just därför jag inte tror någon tar dig vidare seriöst i den här tråden. Du är en given Saab hatare. Jämför du nya Saab 95 med nya Audin i samma prisklass så erbjuder Saab ganska mycket mer teknik och finesser.

EDIT: Eller nya Volvon. Saab erbjuder så mycket mer även där.

Kolla här på några funktioner för tror nämligen inte du har en aning om vad Saab egentligen erbjuder. Kan ha fel men bara så jag tror.

http://www.saabsverige.com/se/sv/start# … -features/

Det fanns inget i den listan som tyska bilmodeller inte haft i flera år däremot saknar (Eller saknade?) SAAB 9-5 mycket utrustning som nästan krävs i en premiumbil, allt från komfortstolar inställbara i femtioelva olika leder till tekniskt lull-lull som night vision. Å andra sidan är den som konstaterats billigare. All den utrustning som SAAB räknade upp på hemsidan finns dock i exempelvis en Ford Focus för halva priset.

Även Volvo bjuder på klart mer utrustning, exempelvis BLIS och City Saftey, trots att V70/S80 funnits på marknaden längre än SAAB. Något annat jag reagerade på när jag bekantade mig med 9-5 är att den upplevs exakt likadant som en Opel Insignia interiört, eftersom SAAB och Opel har samma återförsäljare i Halmstad som dessutom ställt bilarna i princip bredvid varandra var en direkt jämförelse enkel att göra.

Jag är själv noga med upplevelsen av kvalité på bilar, knappar skall sitta och kännas rätt samt klangen när man stänger dörren är två exempel på saker jag tycker är viktiga. På denna punkten var 9-5 en besvikelse, diverse motorjournalister har uttryckt exakt samma sak.

Därmed inte sagt att 9-5 inte var en bra bil, men den borde nog varit ännu billigare och riktad mot ett annat segment. Hade 9-5 varit något billigare än Insignia, Peugeot 508 och så vidare så tror jag väldigt många valt SAAB istället för dessa framför allt i Sverige men även globalt. Men jag tror inte man kan konkurrera med mångmiljardindustrier som BMW, Mercedes, Audi och Lexus med så begränsad ekonomi som SAAB alltid haft.

Ford Focus har inte Head up display, Naight panel eller Skyltavläsning,Körfältsvarnare med mera. Det vet jag eftersom en Focus har jag åkt med en del.

EDIT: Tar tillbaka det jag sa, Var inte Focusen jag åkt med. Den har mycket av ovanstående men inte allt vad jag kan läsa? Aja båda bilar har sin charm men Ford är ett märke jag gillar också och vet att dem kan erbjuda en hel del.
Senast redigerat av Iggge (20 december 2011)

Saab forever wolf in sheeps clothing

Allmänt envis
12 512 Inlägg
20 december 2011
#258
Iggge skrev:
Rquired skrev:
Iggge skrev:

Är just därför jag inte tror någon tar dig vidare seriöst i den här tråden. Du är en given Saab hatare. Jämför du nya Saab 95 med nya Audin i samma prisklass så erbjuder Saab ganska mycket mer teknik och finesser.

EDIT: Eller nya Volvon. Saab erbjuder så mycket mer även där.

Kolla här på några funktioner för tror nämligen inte du har en aning om vad Saab egentligen erbjuder. Kan ha fel men bara så jag tror.

http://www.saabsverige.com/se/sv/start# … -features/

Det fanns inget i den listan som tyska bilmodeller inte haft i flera år däremot saknar (Eller saknade?) SAAB 9-5 mycket utrustning som nästan krävs i en premiumbil, allt från komfortstolar inställbara i femtioelva olika leder till tekniskt lull-lull som night vision. Å andra sidan är den som konstaterats billigare. All den utrustning som SAAB räknade upp på hemsidan finns dock i exempelvis en Ford Focus för halva priset.

Även Volvo bjuder på klart mer utrustning, exempelvis BLIS och City Saftey, trots att V70/S80 funnits på marknaden längre än SAAB. Något annat jag reagerade på när jag bekantade mig med 9-5 är att den upplevs exakt likadant som en Opel Insignia interiört, eftersom SAAB och Opel har samma återförsäljare i Halmstad som dessutom ställt bilarna i princip bredvid varandra var en direkt jämförelse enkel att göra.

Jag är själv noga med upplevelsen av kvalité på bilar, knappar skall sitta och kännas rätt samt klangen när man stänger dörren är två exempel på saker jag tycker är viktiga. På denna punkten var 9-5 en besvikelse, diverse motorjournalister har uttryckt exakt samma sak.

Därmed inte sagt att 9-5 inte var en bra bil, men den borde nog varit ännu billigare och riktad mot ett annat segment. Hade 9-5 varit något billigare än Insignia, Peugeot 508 och så vidare så tror jag väldigt många valt SAAB istället för dessa framför allt i Sverige men även globalt. Men jag tror inte man kan konkurrera med mångmiljardindustrier som BMW, Mercedes, Audi och Lexus med så begränsad ekonomi som SAAB alltid haft.

Ford Focus har inte Head up display, Naight panel eller Skyltavläsning,Körfältsvarnare med mera. Det vet jag eftersom en Focus har jag åkt med en del.

EDIT: Tar tillbaka det jag sa, Var inte Focusen jag åkt med. Den har mycket av ovanstående men inte allt vad jag kan läsa? Aja båda bilar har sin charm men Ford är ett märke jag gillar också och vet att dem kan erbjuda en hel del.

Ford Focus har allt utom Nightpanel, fanns det med i listan på SAAB´s hemsida missade jag det och ber om ursäkt.

Nightpanel har jag dock aldrig sett som ett köpargument, jag upplever att det är ljusstyrkan som stör och inte mängden ljus. Aktiverar man nightpanel på en SAAB är det lilla som lyser fortfarande lika irriterande, och sänker man ljusstyrkan så blir det bekvämt för ögat: Oavsett om hela instrumentpanelen lyser eller ej. Men det är säkert olika mellan olika förare...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

241 Inlägg
20 december 2011
#259
Rquired skrev:
Iggge skrev:
Rquired skrev:

Det fanns inget i den listan som tyska bilmodeller inte haft i flera år däremot saknar (Eller saknade?) SAAB 9-5 mycket utrustning som nästan krävs i en premiumbil, allt från komfortstolar inställbara i femtioelva olika leder till tekniskt lull-lull som night vision. Å andra sidan är den som konstaterats billigare. All den utrustning som SAAB räknade upp på hemsidan finns dock i exempelvis en Ford Focus för halva priset.

Även Volvo bjuder på klart mer utrustning, exempelvis BLIS och City Saftey, trots att V70/S80 funnits på marknaden längre än SAAB. Något annat jag reagerade på när jag bekantade mig med 9-5 är att den upplevs exakt likadant som en Opel Insignia interiört, eftersom SAAB och Opel har samma återförsäljare i Halmstad som dessutom ställt bilarna i princip bredvid varandra var en direkt jämförelse enkel att göra.

Jag är själv noga med upplevelsen av kvalité på bilar, knappar skall sitta och kännas rätt samt klangen när man stänger dörren är två exempel på saker jag tycker är viktiga. På denna punkten var 9-5 en besvikelse, diverse motorjournalister har uttryckt exakt samma sak.

Därmed inte sagt att 9-5 inte var en bra bil, men den borde nog varit ännu billigare och riktad mot ett annat segment. Hade 9-5 varit något billigare än Insignia, Peugeot 508 och så vidare så tror jag väldigt många valt SAAB istället för dessa framför allt i Sverige men även globalt. Men jag tror inte man kan konkurrera med mångmiljardindustrier som BMW, Mercedes, Audi och Lexus med så begränsad ekonomi som SAAB alltid haft.

Ford Focus har inte Head up display, Naight panel eller Skyltavläsning,Körfältsvarnare med mera. Det vet jag eftersom en Focus har jag åkt med en del.

EDIT: Tar tillbaka det jag sa, Var inte Focusen jag åkt med. Den har mycket av ovanstående men inte allt vad jag kan läsa? Aja båda bilar har sin charm men Ford är ett märke jag gillar också och vet att dem kan erbjuda en hel del.

Ford Focus har allt utom Nightpanel, fanns det med i listan på SAAB´s hemsida missade jag det och ber om ursäkt.

Nightpanel har jag dock aldrig sett som ett köpargument, jag upplever att det är ljusstyrkan som stör och inte mängden ljus. Aktiverar man nightpanel på en SAAB är det lilla som lyser fortfarande lika irriterande, och sänker man ljusstyrkan så blir det bekvämt för ögat: Oavsett om hela instrumentpanelen lyser eller ej. Men det är säkert olika mellan olika förare...

Man kan ju även sänka ljuststyrkan på Saab, Så det spelar ingen roll. Sen har den väll inte aktiv nackskydd samt headupp display? Eller misstar jag mig?

Saab forever wolf in sheeps clothing

1 213 Inlägg
20 december 2011
#260
XorcessX skrev:
9Femma:

saab gör inte dåliga bilar och står sej bra i besiktningen...  men har man byggt istort sett samma bil i 15-20år så är de inte så konstigt att barnsjukdommarna är borta.

Sen är de inte så konstigt att Saab inte sålde särskilt bra...  vilka modeller fanns det att välja på under 80-90tal? joo... 900 och 9000... och såååå stor skillnad är de inte imellan dem.  jag menar saabs första kombi kom inte förrän 1999 tillsammans med 9-5an.

Saab har alltid haft för lite modeller att välja på, övriga tillverkare har alltid haft fler modeller.
Sista årsmodellen av 99an gjordes 1984, nog dom flesta som köpte 900an istället som ville ha Saab.
Kombi fanns tidigare, Saab 95 som tillverkades som sista årsmodell 1978. (Många  förväxlar nog  modellnamnet 95 med 9-5an).

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.


Sök