9Femma skrev:
Det är för mycket begärt att folk faktiskt ska tänka på nätets vilda västern.
Allt är lätt att döma när facit presenterats och man sitter med alla kort på handen.
Följande vet vi med säkerhet:
* Saab har gått i konkurs.
* Saab har aldrig (med undantag för två/tre år) gått med vinst.
* Saab har sålt för dåligt med bilar.
Ovanstående vet vi. Det är faktum och finns svart på vitt för den som tvivlar.
Men att gå från det till att dra slutsatsen att det beror på en för dålig produkt eller för oattraktiv produkt ...
Då gör man det väldigt bekvämt för sig och drar i sämsta fall en direkt felaktig slutsats!
Saab har år efter år, ända sedan 90-talet legat mycket bra till i Svensk Bilprovnings statistik. Både 9-3 och 9-5 har legat bättre till än genomsnittet för vad Bilprovningen kallar modellrelaterade fel. Inte fel som de klassat som ägarslarv.
Nu kan man starta pajkastning mot olika biltillverkare, men låt oss nöja oss med att konstatera att samma Bilprovning ger allt från sämre till mycket sämre omdöme om flera tyska premiumvagnar.
Så dålig kvalitét? Nja ...
Innan krisen var Saab Sveriges näst bäst säljande bilmärke, slagen av Volvo.
Så har situationen sett ut år efter år efter år.
Nu klarar man sig inte på inhemsk marknad. Så sett säljer man för få bilar. Absolut.
Men att påstå att ingen vill ha deras produkter är ett felaktigt påstående. Och att försäljningen är låg utomlands kan bero på en rad olika fler faktorer än just produkterna, vilket jag strax kommer gå in på.
Det många "experter" antingen medvetet förbiser i sin iver att kasta skit på märket eller helt enkelt glömmer att ta i beaktning är att en för låg försäljningsvolym kan bero på så offantligt många fler aspekter än just en undermålig produkt.
* Har produkten tagits fram kostnadseffektivt?
* Har företaget expanderat för snabbt i förhållande till produktion/resurser?
* Har återförsäljarnätet hållit måttet, funnits på rätt plats och varit tillräckligt engagerade?
* Har kundmottagningen (före, under och efter ett köp) varit tillfredsställande? Servicebiten? Har den fungerat? I förlängingen: Är Saabköparen återkommande? Om inte, varför?* Har företagsledningen administrativt styrt företaget på rätt sätt och fattat rätt beslut i olika frågor?
* Har företaget, helt i fråga om ytterst beslutsfattning, varit toppstyrt av externt ägarbolag? I så fall: I vilka frågor och vilka konsekvenser har det fått för företagets chanser till utveckling och att vinna ytterligare marknadsandelar?
* Har marknadsanalytiker, marknadsstrateger, marknadsföringsavdelningen med press och pr fungerat tillfredsställande och har de gjort sitt jobb?
* Har alla kontakter mot externa underleverantörer skötts som de ska (den frågan kan vi nog svara på iofs).
* Har utvecklingsarbetet av företaget Saab (märk väl: Här syftar jag inte på utveckling av framtida bilmodeller)fungerat som det ska?
Ja, som ni ser finns det många frågor som rent av går före förenklade förklaringar som att Saab tillverkat fel produkt genom alla år.
Saab byggde verkligen inte världens bästa bil (långt därifrån). Men alltför många passar på att ta billiga och barnsliga poäng på Saabs bekostnad, vilket det finns flera exempel på i denna tråd.