3498
Sök

Saabs framtid. Hur blir allt.

4 637 Inlägg
23 december 2011
#321
Min 244 är byggd i Belgien och såld i Sverige. Precis som många andra DL.

5 111 Inlägg
23 december 2011
#322
SAAB-Karlsson skrev:
matteeee skrev:
Här är en bild från Teknikens Värld 1977 som vi har på jobbet:
http://www.mobilblogg.nu/cache/ttf/0ee8 … fa9f88.jpg

Inget nytt under solen....

frågan: "Hur ska det gå för SAAB?" har funnits ett tag.

Farsan har ett nummer från 1966 där de ställer sig samma fråga. hmm


2 182 Inlägg
2 februari 2012
#323
Marcus- skrev:
Hur är det med Saab nu ? Är det nerlagt, räddat eller vad händer ?

Konkurs

Hallå är det polisen? Det står en vacker man i mitt hus! O, vänta ett tag, det är ju jag.
-Johnny Bravo

9 117 Inlägg
2 februari 2012
#324
Inget klart än, finns några köpare som ska lägga bud på det. Youngman är väl en av dom större intresenterna.


1 213 Inlägg
2 februari 2012
#325
Marcus- skrev:
Putteliten skrev:
Inget klart än, finns några köpare som ska lägga bud på det. Youngman är väl en av dom större intresenterna.

Det börjar kännas konstigt. Var ju länge sen nu som ryktena om nerläggning kom?? Borde det inte reda ut sig snart! Till gott eller ont.

GM vägrar ge ut licenser, hade inte dom satt käppar i hjulet då hade Saab varit sålt för länge sen.

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.

9 117 Inlägg
2 februari 2012
#326
Marcus- skrev:
Putteliten skrev:
Inget klart än, finns några köpare som ska lägga bud på det. Youngman är väl en av dom större intresenterna.

Det börjar kännas konstigt. Var ju länge sen nu som ryktena om nerläggning kom?? Borde det inte reda ut sig snart! Till gott eller ont.

Jo du, det där kommer ta tid....


2 624 Inlägg
2 februari 2012
#327
Marcus- skrev:
Lina- skrev:
Marcus- skrev:

Det börjar kännas konstigt. Var ju länge sen nu som ryktena om nerläggning kom?? Borde det inte reda ut sig snart! Till gott eller ont.

GM vägrar ge ut licenser, hade inte dom satt käppar i hjulet då hade Saab varit sålt för länge sen.

Nu är jag väldigt okunnig på detta område! Vad är det för licenser som GM vägrar ge ut och varför vägrar dom ?
(om det orkas förklaras tongue )

Licenser till att göra och sälja vidare bilarna tongue


9 117 Inlägg
2 februari 2012
#328
Marcus- skrev:
martinn skrev:
Marcus- skrev:
Nu är jag väldigt okunnig på detta område! Vad är det för licenser som GM vägrar ge ut och varför vägrar dom ?
(om det orkas förklaras tongue )

Licenser till att göra och sälja vidare bilarna tongue

Vad tjänar dom på att sitta med dom i förvar då ? Hade det inte varit mer ekonomiskt att sälja..

GM använder den plattformen som nya 9-5 bygger på i ett par andra bilar i GM koncernen. Så dom skulle ju kunna få in pengar om några använde den plattformen i andra bilar, men dom vill ju inte att licenserna ska hamna hos vem som helst verkar det som.
Senast redigerat av Putteliten (2 februari 2012)


2 271 Inlägg
2 februari 2012
#329
GM äger stor del (det mesta) av tekniken i NG9-3 och NG9-5.
Youngmans plan i hårda drag är att producera nya och Saabutvecklade Phoenix-plattformen (9-3) men för att
göra det måste GM's % (10-15?)  bytas ut. Bland annat drivlina.


Handledare
1 481 Inlägg
2 februari 2012
#330
Drivlina är lugnt. Man hade avtalat med BMW om motorleveranser till de nya SAAB-modellerna. Skulle kunna bli riktigt bra om de kommer igång igen.

9-3 kan man tillverka. GM har inget inflytande över den längre.
Senast redigerat av saab_sonett (2 februari 2012)


9 117 Inlägg
2 februari 2012
#331
Såg just det här på Blocket.

Mångmiljardbud lagt på Saab
Sverige 02 feb 19:05



Kinesiska Youngman har lagt ett bud på konkursade Saab Automobile. Det rapporterar Ekot, som hänvisar till anonyma källor.

Enligt Ekot rör det sig om ett bud i mångmiljardklassen som skulle innebära fortsatt biltillverkning i Trollhättan. Budet lades för flera dagar sedan, men konkursförvaltarna har ännu inte svarat.


2 271 Inlägg
2 februari 2012
#332
Marcus- skrev:
Så alltså kommer SAAB stå i "stand-by" läge ett bra tag framöver då roll

Verkar inte bättre.sad Men håller tummarna för att Saab lever igen i framtiden.


2 271 Inlägg
2 februari 2012
#333
saab_sonett skrev:
Drivlina är lugnt. Man hade avtalat med BMW om motorleveranser till de nya SAAB-modellerna. Skulle kunna bli riktigt bra om de kommer igång igen.

9-3 kan man tillverka. GM har inget inflytande över den längre.

Ännu bättre.smile
Hade inte blivit ledsen över lite BMW-snurror över GMs.cool


36 Inlägg
2 februari 2012
#334
Jag är övertygad om att SAAB har en ljus framtid. Rätt ägare kommer leda till succé

"Varför låta en motor suga, när man kan våldta den med en turbo?"

Självlärd
3 083 Inlägg
2 februari 2012
#335
Jag vet att det finns ett lager på en ort där ett åkeri har lagrat en hel del saabmotorer PGA saab inte betalade transporterna.

Ett gäng av dom skulle man ju kunna ha haft. Vet dock inte om dessa finns kvar där längre eller inte.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 februari 2012
#336
Marcus- skrev:
På tal om Saab. Jag antar att polisen inte längre innehar något kontrakt med Saab ?
Tycker inte man ser så många nya Saabar med reflexer på dessa dagar.

SAAB kunde tyvärr inte leverera de nya 9-5 i polisutförande som Polisen beställt, och man har där efter valt att satsa på Volvo och Volkswagen istället.
Senast redigerat av Rquired (2 februari 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
2 februari 2012
#337
Marcus- skrev:
Rquired skrev:
Marcus- skrev:
På tal om Saab. Jag antar att polisen inte längre innehar något kontrakt med Saab ?
Tycker inte man ser så många nya Saabar med reflexer på dessa dagar.

SAAB kunde tyvärr inte leverera de nya 9-5 i polisutförande som Polisen beställt, och har där efter valt att satsa på Volvo och Volkswagen istället.

Jaså, är det dom fina nya Passat kombibilarna dom fått då ?

Men jag tror jag har sett någon ny 9-5 i polisutförande? Kanske var på internet, minnet är inte det bästa..

Precis, och en polis-SAAB 9-5 kan du möjligen sett någonstans eftersom SAAB tog fram ett par exemplar för polisen att utvärdera!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

huh?
10 427 Inlägg
2 februari 2012
#338
-> http://www.teknikensvarld.se/2012/01/16 … till-saab/

Intressant om någon missat.

Edit:

"Teknikens Värld ringde anonymt till Stockholms största Saab-handlare, Svenska Bil, och frågade efter en strålkastarinsats till en tre år gammal Saab 9-5. En standarddel som behöver bytas ut efter snart sagt varje småkrock mot fronten. Priset fick vi snabbt veta, 11 572 kronor för en xenon-insats, men hur var det med leveranstiden?
– Vi har inga leveranstider, svarar reservdelsmannen.
– Finns de i lager alltså?
– Nej, det finns inga alls. Saab kan inte leverera.
– Hur ska då min Saab kunna repareras?
– Du får leta på bilskrotar. Har du tur kan du kanske hitta någon del. Vi brukar hitta en del delar på Upplands bildemontering, svarar reservdelsmannen lakoniskt.
Strålkastarinsatser är bara en av flera detaljer som är restnoterade. På oberoende reservdelshandlaren GKG Reservdelar i Stockholm bekräftar Kåge Karlevall (bilden ovan) att situationen är kritisk.
– Saab har problem att få fram alla möjliga delar. Värmefläkt, strålkastare, hjullager, servoslangar, exemplifierar Kåge Karlevall.
"
Senast redigerat av steifan (2 februari 2012)


Muttley
2 februari 2012
#339
Marcus- skrev:
Putteliten skrev:
Inget klart än, finns några köpare som ska lägga bud på det. Youngman är väl en av dom större intresenterna.

Det börjar kännas konstigt. Var ju länge sen nu som ryktena om nerläggning kom?? Borde det inte reda ut sig snart! Till gott eller ont.

De är på gånga. Får se vad de resulterar i.

Handledare
1 481 Inlägg
2 februari 2012
#340
Marcus- skrev:
steifan skrev:
-> http://www.teknikensvarld.se/2012/01/16 … till-saab/

Intressant om någon missat.

Edit:

"Teknikens Värld ringde anonymt till Stockholms största Saab-handlare, Svenska Bil, och frågade efter en strålkastarinsats till en tre år gammal Saab 9-5. En standarddel som behöver bytas ut efter snart sagt varje småkrock mot fronten. Priset fick vi snabbt veta, 11 572 kronor för en xenon-insats, men hur var det med leveranstiden?
– Vi har inga leveranstider, svarar reservdelsmannen.
– Finns de i lager alltså?
– Nej, det finns inga alls. Saab kan inte leverera.
– Hur ska då min Saab kunna repareras?
– Du får leta på bilskrotar. Har du tur kan du kanske hitta någon del. Vi brukar hitta en del delar på Upplands bildemontering, svarar reservdelsmannen lakoniskt.
Strålkastarinsatser är bara en av flera detaljer som är restnoterade. På oberoende reservdelshandlaren GKG Reservdelar i Stockholm bekräftar Kåge Karlevall (bilden ovan) att situationen är kritisk.
– Saab har problem att få fram alla möjliga delar. Värmefläkt, strålkastare, hjullager, servoslangar, exemplifierar Kåge Karlevall.
"

Och far som gått och köpt sig en relativt ny Saab...
Men vad gör försäkringsbolagen ? Om vi säger att min far smäller sin Saab 9-3 av nyare modell (med helförsäkring).
Dock inte så hårt att den behöver skrotas.. Skrotar dom den på grund av brist på delar då ?

Har visst hänt flera ägare och de får skambud av bolagen.



Sök