2320
Sök

Ta bort "knotter" från lackeringen?

Volvo850-92
1 678 Inlägg
21 augusti 2011
Trådstartare
#1
När jag har lackerat så kommer det självklart "knotter" damm från lackbruken, som sätter sej fast på annan typ av lack. Hur ska jag ta bort den då? Ska jag rubba eller ska jag ta våtslipssandpapper 1500 korn?


Volvo850-92
1 678 Inlägg
23 augusti 2011
Trådstartare
#2
Ingen som vet?
Ska man polera eller slipa ned?

Har lackat sedan 2 dagar tillbaka. Med härdare.


Jag gjorde en liten hest!
2 100 Inlägg
23 augusti 2011
#3
Vänta ett par dagar tills så lacken får härda lite till. Sen polerar du bort det med lätt tryck. Med lite flyt går det att få bort bara genom att tvätta av bilen!

Tja!

Bilvårdstekniker & Fotograf
4 418 Inlägg
23 augusti 2011
#4
om det bara är damm, så räcker thinner.


Bilvårds Teknker
19 Inlägg
24 augusti 2011
#5
Damm som har fasnat i klarlacken.... Vänta minst 2 veckor innan polering pga risk att klarlacken blir flammig.....Kan hända att dom grövre nopprorna kan sitta så använd våtslip papper (2000) och sedan polera den ytan. / Dick Team1

863 Inlägg
24 augusti 2011
#6
Eller så använder du produkter för ändamålet wink

http://www.lahega.se/showproduct.asp?id=92

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

270 Inlägg
2 september 2011
#7
http://img64.imageshack.us/img64/8601/garagebild.jpg

Eller så gör du som jag gjorde med den här bilen som var slarvigt omlackad och full med knottror

253 Inlägg
4 september 2011
#8
Dicksson skrev:
Damm som har fasnat i klarlacken.... Vänta minst 2 veckor innan polering pga risk att klarlacken blir flammig.....Kan hända att dom grövre nopprorna kan sitta så använd våtslip papper (2000) och sedan polera den ytan. / Dick Team1

Beror ju hårt man går på o på vilket sätt.

Jag lackade om dessa sidokjolar, och våtslipade med 1200 sen 2000 och polerade dagen efter, och då är det ju inte plåt heller, utan glasfiber (blir varmare fortare).

5 lager klarlack med flit och lite polering wink
Ser 100 gånger bättre ut än dom som inte bearbetar lacken efter omlackering.
Som jag brukar säga, en seriös lackerare polerar alltid det han jobbat med innan utlämning.

Före
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/263367_10150399108306959_643951958_10385408_1851278_n.jpg

Efter
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc7/294457_10150399108931959_643951958_10385413_6613140_n.jpg


1 168 Inlägg
4 september 2011
#9
En duktig lackerare behöver inte polera sina "varor".


253 Inlägg
4 september 2011
#10
jimmzzan skrev:
En duktig lackerare behöver inte polera sina "varor".

Visa mig vilken lackerare som får 100% jämn klarlack? wink

Kan garantera dig att något sådant inte existerar, om man våtslipar / polerar så jämnar man ut klarlacken och resultatet blir bättre.
Du kan ta vilken ny bil som helst och våtslipa ner den och jämna ut klarlacken, har gjort det själv, flera gånger.
Jag är ingen lackerare själv, jag gör mindre jobb på mina egna bilar eller te.x rostlagning.

Hursomhelst..alla gör som de själva vill, om man inte vet vad man ger sig in så är det bättre att låta någon annan göra jobbet, för de som blir avskrämda att göra något, dv.s om du hör en lackerare säga "polera inte nylackat" så har han inte kunskapen till att göra det själv.
Senast redigerat av Amstaff (4 september 2011)


1 168 Inlägg
4 september 2011
#11
Amstaff skrev:
jimmzzan skrev:
En duktig lackerare behöver inte polera sina "varor".

Visa mig vilken lackerare som får 100% jämn klarlack? wink

Kan garantera dig att något sådant inte existerar, om man våtslipar / polerar så jämnar man ut klarlacken och resultatet blir bättre.
Du kan ta vilken ny bil som helst och våtslipa ner den och jämna ut klarlacken, har gjort det själv, flera gånger.
Jag är ingen lackerare själv, jag gör mindre jobb på mina egna bilar eller te.x rostlagning.

Vilken bil har 100% jämn yta då? ne precis, det är inte meningen att man ska få en jämn yta när man lackerar en skada, då kommer det synas att den är omlackad.  Alltså original "vågor" vill man få fram. Vi polerar bort rykskarven och lite till. i vissa fall får vi slipa o polera men det är inte ofta.


253 Inlägg
4 september 2011
#12
jimmzzan skrev:
Amstaff skrev:
jimmzzan skrev:
En duktig lackerare behöver inte polera sina "varor".

Visa mig vilken lackerare som får 100% jämn klarlack? wink

Kan garantera dig att något sådant inte existerar, om man våtslipar / polerar så jämnar man ut klarlacken och resultatet blir bättre.
Du kan ta vilken ny bil som helst och våtslipa ner den och jämna ut klarlacken, har gjort det själv, flera gånger.
Jag är ingen lackerare själv, jag gör mindre jobb på mina egna bilar eller te.x rostlagning.

Vilken bil har 100% jämn yta då? ne precis, det är inte meningen att man ska få en jämn yta när man lackerar en skada, då kommer det synas att den är omlackad.  Alltså original "vågor" vill man få fram. Vi polerar bort rykskarven och lite till. i vissa fall får vi slipa o polera men det är inte ofta.

Eller så är man seriös och rätar ut klarlacken på hela bilen wink

Jag kan peka ut lackjobb på vilken bil som helst, spelar ingen roll om man så lackskarvat eller inte, det tar du ju bort om du går över hela bilen istället, slipper du få ojämna ytor eller karosskillnader.

Bara titta kjolen, så om hela bilen är full med apelsinskal så kör du hellre på det istället för att våtslipa allt och jämna ut det?

Du skrev att "en riktig lackerare behöver inte polera sina varor" medans du o andra sidan erkänner att "ni" lackar med "defekter" för att hela bilen ser ut så...haha


1 168 Inlägg
4 september 2011
#13
Amstaff skrev:
jimmzzan skrev:
Amstaff skrev:

Visa mig vilken lackerare som får 100% jämn klarlack? wink

Kan garantera dig att något sådant inte existerar, om man våtslipar / polerar så jämnar man ut klarlacken och resultatet blir bättre.
Du kan ta vilken ny bil som helst och våtslipa ner den och jämna ut klarlacken, har gjort det själv, flera gånger.
Jag är ingen lackerare själv, jag gör mindre jobb på mina egna bilar eller te.x rostlagning.

Vilken bil har 100% jämn yta då? ne precis, det är inte meningen att man ska få en jämn yta när man lackerar en skada, då kommer det synas att den är omlackad.  Alltså original "vågor" vill man få fram. Vi polerar bort rykskarven och lite till. i vissa fall får vi slipa o polera men det är inte ofta.

Eller så är man seriös och rätar ut klarlacken på hela bilen wink

Jag kan peka ut lackjobb på vilken bil som helst, spelar ingen roll om man så lackskarvat eller inte, det tar du ju bort om du går över hela bilen istället, slipper du få ojämna ytor eller karosskillnader.

Bara titta kjolen, så om hela bilen är full med apelsinskal så kör du hellre på det istället för att våtslipa allt och jämna ut det?

Du skrev att "en riktig lackerare behöver inte polera sina varor" medans du o andra sidan erkänner att "ni" lackar med "defekter" för att hela bilen ser ut så...haha

Jag är bilskaderepratör, vi får en försäkringsskada. Bilen är en bruksbil. Ska jag slipa ner HELA bilen, lackera om skadan och sedan polera upp resten ENBART för att bilen ska vara i TOPPSKICK? Nej, man återställer bilen till det den var innan skadan. ev. blir det faktist finare än innan skadan ändå.

Sen lackar vi inte med defekter, sa att vi lackar så lacken matchar in resterande. dvs det blir SNYGGAST så. Hade du gillat att få din bil med olika strukturer på bakskärm och höger bakdörr? Vi alla gillar olika, vissa gillar när det ser snyggt o fint ut och vissa gillar uppenbarligen när det syns att det har vart pillat på plåten big_smile


253 Inlägg
4 september 2011
#14
jimmzzan skrev:
Amstaff skrev:
jimmzzan skrev:

Vilken bil har 100% jämn yta då? ne precis, det är inte meningen att man ska få en jämn yta när man lackerar en skada, då kommer det synas att den är omlackad.  Alltså original "vågor" vill man få fram. Vi polerar bort rykskarven och lite till. i vissa fall får vi slipa o polera men det är inte ofta.

Eller så är man seriös och rätar ut klarlacken på hela bilen wink

Jag kan peka ut lackjobb på vilken bil som helst, spelar ingen roll om man så lackskarvat eller inte, det tar du ju bort om du går över hela bilen istället, slipper du få ojämna ytor eller karosskillnader.

Bara titta kjolen, så om hela bilen är full med apelsinskal så kör du hellre på det istället för att våtslipa allt och jämna ut det?

Du skrev att "en riktig lackerare behöver inte polera sina varor" medans du o andra sidan erkänner att "ni" lackar med "defekter" för att hela bilen ser ut så...haha

Jag är bilskaderepratör, vi får en försäkringsskada. Bilen är en bruksbil. Ska jag slipa ner HELA bilen, lackera om skadan och sedan polera upp resten ENBART för att bilen ska vara i TOPPSKICK? Nej, man återställer bilen till det den var innan skadan. ev. blir det faktist finare än innan skadan ändå.

Sen lackar vi inte med defekter, sa att vi lackar så lacken matchar in resterande. dvs det blir SNYGGAST så. Hade du gillat att få din bil med olika strukturer på bakskärm och höger bakdörr? Vi alla gillar olika, vissa gillar när det ser snyggt o fint ut och vissa gillar uppenbarligen när det syns att det har vart pillat på plåten big_smile

Så om ni får in en te.x Ford Focus (ford är ju kända för apelsinlack numera) så lackar ni med apelsinskal som resultat också? big_smile Låter ju fan hur kul som helst.

Förstår din poäng, men kom inte o säg att "en lackerare ska inte polera om han gjort ett bra jobb".
Det är ju där skillnaden är, om en lackerare lackat hela bilen så ser han till att bilen även våtslipas och poleras, just för att jämna ut klarlacken och få bilen så slät som det bara går wink
En lackerare som är "billig" eller som inte bryr sig lämnar ut bilen så fort klarlacken härdat.


1 168 Inlägg
4 september 2011
#15
Amstaff skrev:
jimmzzan skrev:
Amstaff skrev:
Eller så är man seriös och rätar ut klarlacken på hela bilen wink

Jag kan peka ut lackjobb på vilken bil som helst, spelar ingen roll om man så lackskarvat eller inte, det tar du ju bort om du går över hela bilen istället, slipper du få ojämna ytor eller karosskillnader.

Bara titta kjolen, så om hela bilen är full med apelsinskal så kör du hellre på det istället för att våtslipa allt och jämna ut det?

Du skrev att "en riktig lackerare behöver inte polera sina varor" medans du o andra sidan erkänner att "ni" lackar med "defekter" för att hela bilen ser ut så...haha

Jag är bilskaderepratör, vi får en försäkringsskada. Bilen är en bruksbil. Ska jag slipa ner HELA bilen, lackera om skadan och sedan polera upp resten ENBART för att bilen ska vara i TOPPSKICK? Nej, man återställer bilen till det den var innan skadan. ev. blir det faktist finare än innan skadan ändå.

Sen lackar vi inte med defekter, sa att vi lackar så lacken matchar in resterande. dvs det blir SNYGGAST så. Hade du gillat att få din bil med olika strukturer på bakskärm och höger bakdörr? Vi alla gillar olika, vissa gillar när det ser snyggt o fint ut och vissa gillar uppenbarligen när det syns att det har vart pillat på plåten big_smile

Så om ni får in en te.x Ford Focus (ford är ju kända för apelsinlack numera) så lackar ni med apelsinskal som resultat också? big_smile Låter ju fan hur kul som helst.

Förstår din poäng, men kom inte o säg att "en lackerare ska inte polera om han gjort ett bra jobb".
Det är ju där skillnaden är, om en lackerare lackat hela bilen så ser han till att bilen även våtslipas och poleras, just för att jämna ut klarlacken och få bilen så slät som det bara går wink
En lackerare som är "billig" eller som inte bryr sig lämnar ut bilen så fort klarlacken härdat.

Tyck du så, vi gör ju inte apelsinskal medvetet. vi lackar inte en 120% lackyta bara. finns ingen vits med det ändå. smile

Öh, nää det gör han ju inte om man kör med fin klarlack och fin spruta så det är jämnt och fin ifrån ugnen. Såsom du berättar det så låter det som ni har skit i sprutan faktist...

Sen är det VÄLDIGT mycket på vad det är för bil, en merca ifrån 1965 som totalrenoveras och viktigpetter äger bilen. då är det noga, eller om en 940 rallybil kommer in och ska lackas, det är mycket nivåskillnader på vilken bil, ägare och pengar.
Senast redigerat av jimmzzan (4 september 2011)


253 Inlägg
4 september 2011
#16
"ni"?

Jag lackar inte, beskrev det innan, kjolarna lackades med 5 lager klarlack MED FLIT, av mig, och jag är ingen lackerare.
För att kunna våtslipas och poleras. Det blir 100 gånger snyggare oavsett hur duktig lackerare eller hur dyr spruta du har, en lack lägger sig inte 100% jämn. Det tar du bort med våtslip & polering.
Även om lacken ser jämn ut, så är den inte det om du inte går på den.

Du kan ta vilken bil som helst, efter en sådan omgång så blir den betydligt snyggare wink

Ta hit vilken nylackad del / bil som helst så kan jag visa hur lacken igentligen är.. Slipkloss och 2000k papper är allt som krävs.

Nu är ju det här lite utanför det TS ville veta, det enda jag ville poängtera är att det Går att göra underverk med en lack, om man vet vad man gör eller hittar någon som kan, just därför jag la upp bilderna på kjolarna.
Jag har tusentals sådana bilder på olika typer av polerjobb.
Senast redigerat av Amstaff (4 september 2011)


1 168 Inlägg
4 september 2011
#17
Amstaff skrev:
"ni"?

Jag lackar inte, beskrev det innan, kjolarna lackades med 5 lager klarlack MED FLIT, av mig, och jag är ingen lackerare.
För att kunna våtslipas och poleras. Det blir 100 gånger snyggare oavsett hur duktig lackerare eller hur dyr spruta du har, en lack lägger sig inte 100% jämn. Det tar du bort med våtslip & polering.
Även om lacken ser jämn ut, så är den inte det om du inte går på den.

Du kan ta vilken bil som helst, efter en sådan omgång så blir den betydligt snyggare wink

Ta hit vilken nylackad del / bil som helst så kan jag visa hur lacken igentligen är.. Slipkloss och 2000k papper är allt som krävs..

Får tyvärr tacka nej till erbjudandet då jag inte bor nära Umeå. Men om jag ska dit så hör jag absolut av mig! smile

Ne, har inte sagt att en lack lägger sej 100% jämn men inte långt ifrån heller därimot. och på försäkringsskador är det inte det de handlar om heller.
Och ja, det blir skitsnyggt när lacken är fin, plåten är rak och en snygg färg med!
Sen om man har en duktig lackerare, kristallklarlack och en finspruta så får du resultat du inte kan klaga på.


253 Inlägg
4 september 2011
#18
jimmzzan skrev:
Amstaff skrev:
"ni"?

Jag lackar inte, beskrev det innan, kjolarna lackades med 5 lager klarlack MED FLIT, av mig, och jag är ingen lackerare.
För att kunna våtslipas och poleras. Det blir 100 gånger snyggare oavsett hur duktig lackerare eller hur dyr spruta du har, en lack lägger sig inte 100% jämn. Det tar du bort med våtslip & polering.
Även om lacken ser jämn ut, så är den inte det om du inte går på den.

Du kan ta vilken bil som helst, efter en sådan omgång så blir den betydligt snyggare wink

Ta hit vilken nylackad del / bil som helst så kan jag visa hur lacken igentligen är.. Slipkloss och 2000k papper är allt som krävs..

Får tyvärr tacka nej till erbjudandet då jag inte bor nära Umeå. Men om jag ska dit så hör jag absolut av mig! smile

Ne, har inte sagt att en lack lägger sej 100% jämn men inte långt ifrån heller därimot. och på försäkringsskador är det inte det de handlar om heller.
Och ja, det blir skitsnyggt när lacken är fin, plåten är rak och en snygg färg med!
Sen om man har en duktig lackerare, kristallklarlack och en finspruta så får du resultat du inte kan klaga på.

Men 2% på en huv räcker ju för att det ska göra underverk om man går på den i efterhand, eller hur? wink



Sök