Qvarnis skrev:
Hade öppen HKS-dump på min 940 turbo! Hade inge problem vid acceleration eller tomgång som många säger. Gick felfritt helt enkelt.. O de låter mkt högre än ett öppet filter.
Fast iof så körde jag med 3"Lmm från 960
så de är lite delade meningar om de här. Men som ni alla andra säger så har jag hört att folk haft stora problem med öppen dump.
fast vad man tycker och hur verkligheten ser ut är ofta ganska ofta inte riktigt samma sak
finns ingen bil med lmm som gillar att luften kastas bort
all luft som paserar lmm är uppmätt luft om denna luft bara dumpas ut i tomma intet så kommer sprutet tro att luften finns kvar fast den inte gör det längre
och då kommer bilen gå fett eftersom den uppmätta luften inte finns och då reagerar lambdasonden som märker att den går fett och då drar den tillbaka bränslemängden
och ungefär i samma veva har sprutet kommit ikapp med luftmätning och då går bilen snålt helt plötsligen och lambada ser detta och fettar på med mer soppa
med andra den stunden det tar för sprutet att hinna få till rätt blanding så kommer bilen tappa effekt
det är fakta och inget man kan blunda för
sen hurvida du känner det eller ej är en helt annan historia
många idag verkar ha missat hela anledningen till att man har en avlastningsventil på alla moderna turbo bilar
det är för att man ska hålla turbinen snurrande under växlingar dels för att få bra respons från turbon och dessutom spara turbon
då är det dumnt att förstöra hela grejen med avlastningsventilen genom att ge bilen fel bränsleblanding