2499
Sök

Dump ventil på min 945 ltt -97. behöver lite råd och hjälp

94 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
#1
Har tänkt mig köpa en dumpventil.
Men jag förstår mig inte på de här med LMM och dump tillsammans.
Det finns ju öppna dumpar och slutna dumpar.
Är det så att dom slutna dumparna inte låter eller ? eller kan man använda sig utav öppen dump när jag har LMM ?
Tack på förhand smile

Volvo ska de va, annars får det va !

1 008 Inlägg
22 augusti 2011
#2
Om det är ljudet du är ute efter så är moddning av luftburken tillsammans med exempelvis K&N insatsfilter en lösning, eller ett vanligt öppet sportluftfilter.
Det blir sällan bra med öppna dumpventiler tillsammans med luftmassamätare och monterar du en sluten/återcirculerade så har du inte gjort just någon skillnad eftersom du redan har en sådan på turbon.


Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
22 augusti 2011
#3
som ovanstånde skriver så är det bara dumnt och bortkastat att köra med en öppen dump
resultatet är att bilen dumpar ut luft och fetar sen på och sen stryper lambdan för att den går fett och då går den snålt=förlorad effekt

en återcirkulernade snor iof inte effekten men snubb på lika onödig
den inbyggda klarar av vad turbon klarar av att ge

ett öppet filter brukar göra att det låter och har sig om det är det man är ute efter
eller så kör man orginal och slipper störa sig på ljudet varje gång man släpper gasen..för det gör man första gången man kör i stan och sitter i bilen någon timme smile

Kör fort så hinner inget hända...

94 Inlägg
22 augusti 2011
Trådstartare
#4
Growe skrev:
som ovanstånde skriver så är det bara dumnt och bortkastat att köra med en öppen dump
resultatet är att bilen dumpar ut luft och fetar sen på och sen stryper lambdan för att den går fett och då går den snålt=förlorad effekt

en återcirkulernade snor iof inte effekten men snubb på lika onödig
den inbyggda klarar av vad turbon klarar av att ge

ett öppet filter brukar göra att det låter och har sig om det är det man är ute efter
eller så kör man orginal och slipper störa sig på ljudet varje gång man släpper gasen..för det gör man första gången man kör i stan och sitter i bilen någon timme smile

aha, okej smile då skiter jag i dumpventilen dårå !

Volvo ska de va, annars får det va !

Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
22 augusti 2011
#5
Boobby skrev:
Growe skrev:
som ovanstånde skriver så är det bara dumnt och bortkastat att köra med en öppen dump
resultatet är att bilen dumpar ut luft och fetar sen på och sen stryper lambdan för att den går fett och då går den snålt=förlorad effekt

en återcirkulernade snor iof inte effekten men snubb på lika onödig
den inbyggda klarar av vad turbon klarar av att ge

ett öppet filter brukar göra att det låter och har sig om det är det man är ute efter
eller så kör man orginal och slipper störa sig på ljudet varje gång man släpper gasen..för det gör man första gången man kör i stan och sitter i bilen någon timme smile

aha, okej smile då skiter jag i dumpventilen dårå !

lägg dom pengarna på en riktig avskärmning till ett öppet filter om du gillar ljudet

det brukar låta ganska högt då oxå

ett öppet filter är ingen höjdare utan att avskärma den från resterande motorutrymme för varm luft vill man aldrig ha i motorn smile

Kör fort så hinner inget hända...

Forummoderator
10 576 Inlägg
22 augusti 2011
#6
Gör en sökning, denna fråga är extremt vanlig  http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

26 Inlägg
23 augusti 2011
#7
vad händer om man gör om insugshistorian så lmm kommer vid insuget? efter dumpventilen?


4 693 Inlägg
23 augusti 2011
#8
Har hört att det blir fel när LMM mäter komprimerad luft så det kvittar tyvärr

Booyakasha!

26 Inlägg
23 augusti 2011
#9
oki så se finns inget sätt att ha öppen dump på en tex volvo 940 utan att köra med ett annat sprut?


4 693 Inlägg
23 augusti 2011
#10
Bara återcirkulerande, men det blir ingen skillnad att sätta dit en sån om bilen för övrigt är hyffsat orginal

Booyakasha!

DIESEL-DRIFT
40 Inlägg
23 augusti 2011
#11
Hade öppen HKS-dump på min 940 turbo! Hade inge problem vid acceleration eller tomgång som många säger. Gick felfritt helt enkelt.. O de låter mkt högre än ett öppet filter. smile Fast iof så körde jag med 3"Lmm från 960 big_smile så de är lite delade meningar om de här. Men som ni alla andra säger så har jag hört att folk haft stora problem med öppen dump. smile

Original är för gubbjävlar :)

4 693 Inlägg
23 augusti 2011
#12
Jag hade öppen dump på min fram tills i förrgår. Då åkte orginal på igen.
Gick fan inte att köra med bilen knappt.
Stanna vid VARENDA JÄVLA kors, bolmade och rök, ryckte och skutta så fort man försökte köra lugnt, tänd lambdalampa.... Hur mycket fel som helst.
Tyckte inte att det var värt det pga lite pys ljud.
Har man otur så kan både katt och lambdasonden gå sönder.

Booyakasha!

DIESEL-DRIFT
40 Inlägg
23 augusti 2011
#13
Låter väldigt skumt, men de e ju vanligare att 740/940 går som din gör med öppen dump. undrar varför min klarade sig med öppen vissla? smile
Softis skrev:
Jag hade öppen dump på min fram tills i förrgår. Då åkte orginal på igen.
Gick fan inte att köra med bilen knappt.
Stanna vid VARENDA JÄVLA kors, bolmade och rök, ryckte och skutta så fort man försökte köra lugnt, tänd lambdalampa.... Hur mycket fel som helst.
Tyckte inte att det var värt det pga lite pys ljud.
Har man otur så kan både katt och lambdasonden gå sönder.

Original är för gubbjävlar :)

4 693 Inlägg
23 augusti 2011
#14
En jävla röta kanske? wink

Booyakasha!

DIESEL-DRIFT
40 Inlägg
23 augusti 2011
#15
haha ja kanske de. smile Men jag gissar på att de var tack vare 3"Lmm. smile Men rätta min någon om jag har fel?

Original är för gubbjävlar :)

4 693 Inlägg
23 augusti 2011
#16
Någon får jättegärna säga att det var därför, för då ska jag också ha en! big_smile

Booyakasha!

429 Inlägg
23 augusti 2011
#17
Qvarnis skrev:
haha ja kanske de. smile Men jag gissar på att de var tack vare 3"Lmm. smile Men rätta min någon om jag har fel?

Kan inte säga att de är fel, men de låter vädigt ologiskt, en luftmassemätare är ju inte mer än en luftmassemätare, så om den är större borde inte spela någon som helst roll smile


26 Inlägg
24 augusti 2011
#18
Swemil93 skrev:
Qvarnis skrev:
haha ja kanske de. smile Men jag gissar på att de var tack vare 3"Lmm. smile Men rätta min någon om jag har fel?

Kan inte säga att de är fel, men de låter vädigt ologiskt, en luftmassemätare är ju inte mer än en luftmassemätare, så om den är större borde inte spela någon som helst roll smile

va e det för slutnummer på lmm så ska jag prova dedär smile hade du chip med?


Fri fart för ett fritt folk!
14 125 Inlägg
24 augusti 2011
#19
Qvarnis skrev:
Hade öppen HKS-dump på min 940 turbo! Hade inge problem vid acceleration eller tomgång som många säger. Gick felfritt helt enkelt.. O de låter mkt högre än ett öppet filter. smile Fast iof så körde jag med 3"Lmm från 960 big_smile så de är lite delade meningar om de här. Men som ni alla andra säger så har jag hört att folk haft stora problem med öppen dump. smile

fast vad man tycker och hur verkligheten ser ut är ofta ganska ofta inte riktigt samma sak

finns ingen bil med lmm som gillar att luften kastas bort

all luft som paserar lmm är uppmätt luft om denna luft bara dumpas ut i tomma intet så kommer sprutet tro att luften finns kvar fast den inte gör det längre
och då kommer bilen gå fett eftersom den uppmätta luften inte finns och då reagerar lambdasonden som märker att den går fett och då drar den tillbaka bränslemängden
och ungefär i samma veva har sprutet kommit ikapp med luftmätning och då går bilen snålt helt plötsligen och lambada ser detta och fettar på med mer soppa

med andra den stunden det tar för sprutet att hinna få till rätt blanding så kommer bilen tappa effekt
det är fakta och inget man kan blunda för

sen hurvida du känner det eller ej är en helt annan historia

många idag verkar ha missat hela anledningen till att man har en avlastningsventil på alla moderna turbo bilar
det är för att man ska hålla turbinen snurrande under växlingar dels för att få bra respons från turbon och dessutom spara turbon

då är det dumnt att förstöra hela grejen med avlastningsventilen genom att ge bilen fel bränsleblanding

Kör fort så hinner inget hända...

DIESEL-DRIFT
40 Inlägg
24 augusti 2011
#20
Growe skrev:
Qvarnis skrev:
Hade öppen HKS-dump på min 940 turbo! Hade inge problem vid acceleration eller tomgång som många säger. Gick felfritt helt enkelt.. O de låter mkt högre än ett öppet filter. smile Fast iof så körde jag med 3"Lmm från 960 big_smile så de är lite delade meningar om de här. Men som ni alla andra säger så har jag hört att folk haft stora problem med öppen dump. smile

fast vad man tycker och hur verkligheten ser ut är ofta ganska ofta inte riktigt samma sak

finns ingen bil med lmm som gillar att luften kastas bort

all luft som paserar lmm är uppmätt luft om denna luft bara dumpas ut i tomma intet så kommer sprutet tro att luften finns kvar fast den inte gör det längre
och då kommer bilen gå fett eftersom den uppmätta luften inte finns och då reagerar lambdasonden som märker att den går fett och då drar den tillbaka bränslemängden
och ungefär i samma veva har sprutet kommit ikapp med luftmätning och då går bilen snålt helt plötsligen och lambada ser detta och fettar på med mer soppa

med andra den stunden det tar för sprutet att hinna få till rätt blanding så kommer bilen tappa effekt
det är fakta och inget man kan blunda för

sen hurvida du känner det eller ej är en helt annan historia

många idag verkar ha missat hela anledningen till att man har en avlastningsventil på alla moderna turbo bilar
det är för att man ska hålla turbinen snurrande under växlingar dels för att få bra respons från turbon och dessutom spara turbon

då är det dumnt att förstöra hela grejen med avlastningsventilen genom att ge bilen fel bränsleblanding

Förstår precis hur du menar. smile Men så slut är jag inte så jag inte känner om min bil tappar effekt vid t.ex en växling. Om den hade gjort de hade jag ju kastat dumpen i soptunnan hehe tongue

Original är för gubbjävlar :)


Sök