2446
Sök

Motorbyte B234F - B230FK LTT Startar, men går inte som den ska!

139 Inlägg
24 augusti 2011
Trådstartare
#1
Tja, bytt motor från GLT 16v till B230FK lätt tryckare, Bytt till LTTns Boxar osv

Snörde på GLT spridarna för att slippa löda motståndet pga hög/låg ohm

svänghjulet är monterat med dödläge(översta läget på cylinder 1&4 med svänghjulets ohålade hål mitt mot startmotorn

Insprutningsboxen är den utan startspärr och tändboxen är en vanlig guldbox, allt ochippat

Fått bilen att tända till 2 gånger, men ej startat, lamda sond å hall givare är inkopplat, LMM är förlängd till rätt sida

Förstår ej vad felet kan vara, har provat starta bilen med en FT box med startspärr också utan lycka

Prövat flytta om givarna till spridarna för att hitta rätt läge, får gnista på stiften, har helt nya stift på

Turbon har endast downpipe för lamda, å insuget för LMM, anslutning mellan turbo & insug är ej fixat

flertal vacum slangar har prövats startas med opluggade å pluggade

Fått slut på ideer, vet ej om det är nånting jag glömt eller om jag har bränt boxarna av någon anledning?

Mvh Enberg..
Senast redigerat av enbergg (28 augusti 2011)

Om603 Turbo!

265 Inlägg
25 augusti 2011
#2
har du kolla om det kommer soppa ur spridarna ?
kolla soppa pumparna`
provat med start gas?

139 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#3
rossboss skrev:
har du kolla om det kommer soppa ur spridarna ?
kolla soppa pumparna`
provat med start gas?

Kollat upp boxarna nu, å 962 har EJ startspärr, å den boxen jag har envisats med att köra, har mest troligt startspärr efter en närmare titt,

Får högt soppa tryck upp till nukerailen, hade isär slangen som går från pumpen in i nukerailen, å innan jag fått loss den helt så Sprutade! det soppa!

annars vet jag ej vad det kan vara, då jag provat med båda boxarna...

Om603 Turbo!

265 Inlägg
25 augusti 2011
#4
kollat fördelaren?¨
i vilket skick den är?
hur länge har motorn stått?
provat bogsera igång den ?
start gas`?
kollat jord`?

139 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#6
svenssonracing skrev:
Fått kamremmen fel?? smile

Kamremmen sitter rätt,

Om603 Turbo!

265 Inlägg
25 augusti 2011
#7
men alltså den får soppa kan vi ju då konstatera ¨
men bra gnista då?

139 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#8
rossboss skrev:
kollat fördelaren?¨
i vilket skick den är?
hur länge har motorn stått?
provat bogsera igång den ?
start gas`?
kollat jord`?

Kan ha missat att jorda generatorn från generatorn till batteriet, och 3 givare i blocket under insuget som kan sitta fel, dvs att jag måste flytta om kontakterna till dom
ej provat bogsera igång den (har en slavcylinder i 1000 delar så har ej någon koppling)
startgas har jag ej för tillfället

Om603 Turbo!

265 Inlägg
25 augusti 2011
#9
prova att jorda med en startkabel mellan generator och batteri typ
vilka givare är det du kan ha satt fel?

139 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#10
rossboss skrev:
men alltså den får soppa kan vi ju då konstatera ¨
men bra gnista då?

Vad jag vet, och har kunnat kolla upp, är iaf att jag får soppa fram till spridarna, men hur mycket jag en harvar så rinner det inte ner nå soppa ner längst downpipen, vilket de borde göra, då bilen inte vill starta å jag harvar, om den nu skulle få soppa in i motorn?

men som sagt, såg nu att 962boxen som jag trodde hade startspärr, inte har startspärr, så ska jag göra några nya försök med den boxen

Om603 Turbo!

265 Inlägg
25 augusti 2011
#11
gör det!

265 Inlägg
25 augusti 2011
#12
vad har du för LMM? ¨den defekt?

139 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#13
rossboss skrev:
vad har du för LMM? ¨den defekt?

010, 16v original, hittar dock ej någon info om det spelar någon roll eller ej

Om603 Turbo!

265 Inlägg
25 augusti 2011
#14
016 sitter på fkn??

139 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#15
rossboss skrev:
016 sitter på fkn??

jo, men 010 sitter original på 16ventils motorn, och det är den jag kör med, och vad jag förstått så ska det funka, sen är ju 010 grövre dvs bättre flöde än FKns, men jag vet ej, kanske måste byta LMM?

Om603 Turbo!

265 Inlägg
25 augusti 2011
#16
prova en 016 och se

139 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#17
rossboss skrev:
prova en 016 och se

"
Misstag nummer fyra är att man inte vet att temperaturgivaren till sprutet som sitter i toppen är olika mellan LH2.2 och LH2.4 trots att dom ser likadana ut. Dvs givarna skall följa med sprutet. Nu bör inte detta vara ett problem för dig om du tar en B230FT motor som har haft LH2.4."

ska pröva flytta om lite uti givarna där jag var osäker på, blev ju inte riktigt hundra sisst jag var å kopplade in dom, kan ha nånting med saken att göra också!

Om603 Turbo!

265 Inlägg
25 augusti 2011
#18
sök om lh 2.4 guider på nätet

139 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#19
rossboss skrev:
sök om lh 2.4 guider på nätet

Om inte den givaren är korrekt inkopplad, så får jag ingen som hellst tändning eller soppa, allt blir helt galet, så jag hoppas jag har hittat mitt fel...

Ringer dig imorgon så drar vi upp dit på eftermiddan å tar en titt!

Mvh Enberg

Om603 Turbo!

265 Inlägg
25 augusti 2011
#20
gör så


Sök