Update! Förra söndagens jobb var att byta bromsskivor och belägg runt om på Saaben. Dom såg förjävliga ut och nöp inte alls bra och när jag fått bort ett utav paren belägg så såg jag tillochmed att det var slitet ner till beläggets fästplatta. Det var första gången jag bytte bromsar och det gick faktiskt hur bra som helst. Svåraste var att få loss OKhållarna för de satt så stenhårt och med locktite att lösningen fick bli att använda domkraften för att pressa upp nyckeln. På andra sidan där bultarna då ska vridas motsols var det enklast med ett 1m järnrör över nyckeln. Vill även passa på att ge ett stort tack till Krister_87 här på garaget för assistans och lån av både erfarenhet och verktyg!
Här kommer en lista över verktyg som användes (har säkert glömt något):
-Biltema 10138 för Torx E18, E20, T45
-Fast multinyckel 9/16in baktill
-Fast multinyckel 5/8in framtill
-Stålborste
-oljetrågs-sug (tänk Mc Gyver)
-Domkraft
-2x pallbock
-arbetshandskar
-Brake cleaner
-Rostlösare
-Insexbits och torxbits
-Kopparpasta
-Gummiklubba
-Tving
-Polygrip
-Fälgkors och låshylsa
-Loctite
-2-4h tid beroende på hur hårt bultarna sitter och om ni är 1-2 man.
Standardskivor fram och bak. OBS, ta rätt storlek!!!
-Biltema 64353 (baktill 278mm solid)
-Biltema 64350 (framtill 285mm ventilerad)
-belägg BRC Green stuff.
Ett förtydligande till bild 2: Dragkroken trycks inte upp i plasten som det ser ut. Det sitter monterat såhär och ser likadant ut när bilen står på backen. Ett tips är annars att släppa någon på domkraften och fördela trycket på över domkraft och pallbockar.
Sen tål det att nämnas en extra gång. Kör lugnt några mil för att slita in beläggen och stanna sedan för att efterdra hjulbultarna!