Grundläggande om ett fordons kylsystem:
Vatten kokar vid 100C (förutsatt att vi är på relativ mark nivå och atmosfärstryck).
En bils kylarsystem är ett slutet system dvs att det är helt vattentätt. Vid uppvärmning av vattnet kommer vattnet att försöka expandera och då bildas ett tryck. Detta tryck hindrar vattnet ifrån att koka och dess kokpunkt kommer därför att öka till ~120-125 grader så länge kylarsystemet förbli tätt. Ifall temperaturen överstiger ännu mer finns alltid en inbyggd överlastnings ventil som öppnar så att inte kylarsystemet förvandlas till en bomb.
(Detta i sin tur gör att temperaturen för många bilar överstiger 100grader på tomtång / krypkörning innan ens första nödkylfläkten startar. Moderna icke celsius graderade mätare ger intrycket att motorn alltid håller samma temperatur vilket är långt ifrån sanningen men ger en falsk trygget för den ovetande.)
Kort och gott,
Öppna inte inte kylsystemet då kommer bilen onekligen börja koka trotts inte kylfläkten går igång!. Samt att öppna ett kokhett kylarsystem är förenat med livsfara både för dig själv som kan få stora brännskador och att du skapar ett snabbt dekompressions förhållande som kylarsystemet kan ta skada utav (stor mängd vatten vill gå ifrån flytande till gasform på under 1sekund).
Felsökningstips:
Överstiger temperaturen på mätaren ifall du kör på en vanlig landsväg?
>Gör den detta kan det vara blokage i kylarsystem eller ej fungerande vattenpump
Kolla så att din packnings till ditt kylarlock är tätt ifall locket ej är tätt fungerar ej ditt kylarsystem som det skall.
>Isåfall byt kylarlock
Fungerar din termostat som den skall?
>Testa att skuva bort och köra utan termostat
Mvh
Anders
Senast redigerat av ajonasson (27 augusti 2011)
Even with cruise control.. you still have to steer.