3473
Sök

Vad för typ av kund riktar sig Volvo V50 sig till?

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#1
Nej jag är inte spekulant på en Volvo V50. Däremot har jag en defust känslomässigt sätt att förhålla mig till bilen. Det är i mina subjektiva ögon en riktig Volvo, absolut (som om det fanns någon "fejk-volvo" hehe). Den är inte överdådig lyxig men det är en fin bil ändå. Enkel funktionell instrumentbräda som i princip förklarar hela konceptet "V50".

Så då är frågan, vad för kunder riktar sig V50in till?

Och en bonusfråga; Kan man säga att 440/460 är V50ins föregångare? (på samma sätt som man kan säga att 480 är C30ins föregångare).

6 635 Inlägg
25 augusti 2011
#2
300a serien, 400a serien, S/V40 och V50 riktar sig till de som vill ha en mindre och billigare Volvo

De/Dem

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#3
Malheus skrev:
300a serien, 400a serien, S/V40 och V50 riktar sig till de som vill ha en mindre och billigare Volvo

Okey smile  Är V50 billig i drift? Om man ser både till soppaförbrukning och hur saker håller i den.

6 635 Inlägg
25 augusti 2011
#4
Ryktar sig om en massa elproblem på de tidigare(?) V50 bilarna. Sitter samma motor som i Ford Focus, samma bottenplatta också

De/Dem

2 337 Inlägg
25 augusti 2011
#5
Jag hade kunna tankt mig en Volvo V50 om jag hade velat ha en kombi. En V70 eller motsvarande kanns ju valdigt stor om man ar ung (ganska), inte har mer familj an flickvannen och inga hundar som ska aka runt, men anda vill ha lite utrymme i bilen (man kanske aker runt och campar mycket, koper mycket gammalt skrot, vadsomhelst). Sen vet jag inte om jag ar en typisk medlem av malgruppen for V50.

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 augusti 2011
#6
TomasCarlsson skrev:
Malheus skrev:
300a serien, 400a serien, S/V40 och V50 riktar sig till de som vill ha en mindre och billigare Volvo

Okey smile  Är V50 billig i drift? Om man ser både till soppaförbrukning och hur saker håller i den.

De tidiga V50 (Detsamma gäller S40 och C30) med 5cyl. gjorde sig lite okänd för att vara lika dyra i service över 12.000mil som en Porsche 911 Carrera, dessutom är de varken snåla (DRIVe undantagen) eller billiga i drift i övrigt så svaret måste nästan bli "Nej" på den frågan?

Jag har själv aldrig begripit mig på denna karosserien, C30 undantagen. Det känns som att S40/V50 i Sverige är en livstidsbil för dem som inte vill försvara köpet av en BMW, Mercedes eller ens en Saab på senare år men samtidigt inte vill ha ett märke med en billighetsstämpel som till exempel Ford.

För jag ser inga fördelar med S40/V50 utöver billigare konkurrenter som Focus, Golf med flera och den kostar nästan lika mycket som BMW och Mercedes alternativ utan att vara bättre byggd än Focus, Golf med flera. Utöver detta så är den då dessutom dyr i drift?

Jag förstår varför Volvo vill ha en bil i S40/V50-klass, men jag tycker de borde göra ett bättre jobb än vad de gjort hittills med 300, 400, x40 och S40/V50 som inte känts som riktiga Volvo. Nya x60 tycker jag dock är ett stort steg framåt, och den skall till vis del ta över samma roll vad jag har förstått? Det känns dock som om denna är på samma nivå som V70, S80 med flera!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
25 augusti 2011
Trådstartare
#7
Här läser jag en recension om V50 där ett plus är "ekonomi" :o
http://alatest.se/topbar/36197793/-1/?r … 6%2C298%2F

886 Inlägg
25 augusti 2011
#8
Rquired skrev:
Jag förstår varför Volvo vill ha en bil i S40/V50-klass, men jag tycker de borde göra ett bättre jobb än vad de gjort hittills med 300, 400, x40 och S40/V50 som inte känts som riktiga Volvo. Nya x60 tycker jag dock är ett stort steg framåt, och den skall till vis del ta över samma roll vad jag har förstått? Det känns dock som om denna är på samma nivå som V70, S80 med flera!

Vad menar du med samma nivå?

Om jag tolkar dig rätt så kan jag försöka reda ut modellerna lite:

x40=s40/v50=x60(nya)

S60/v70=S80/V70=x90(kommande)

Detta är hur jag har för mig att dem skrev om modellerna i näst senaste AMS(orkar inte kolla nu).
Sen har jag också för mig att jag läste att dem ska klämma in en sedan- och kombimodell i C30-storleken, vilket iofs gör att det vore rimligt att x60 blir lite större än S40/V50.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Allmänt envis
12 512 Inlägg
25 augusti 2011
#9
Wicca skrev:
Rquired skrev:
Jag förstår varför Volvo vill ha en bil i S40/V50-klass, men jag tycker de borde göra ett bättre jobb än vad de gjort hittills med 300, 400, x40 och S40/V50 som inte känts som riktiga Volvo. Nya x60 tycker jag dock är ett stort steg framåt, och den skall till vis del ta över samma roll vad jag har förstått? Det känns dock som om denna är på samma nivå som V70, S80 med flera!

Vad menar du med samma nivå?

Om jag tolkar dig rätt så kan jag försöka reda ut modellerna lite:

x40=s40/v50=x60(nya)

S60/v70=S80/V70=x90(kommande)

Detta är hur jag har för mig att dem skrev om modellerna i näst senaste AMS(orkar inte kolla nu).
Sen har jag också för mig att jag läste att dem ska klämma in en sedan- och kombimodell i C30-storleken, vilket iofs gör att det vore rimligt att x60 blir lite större än S40/V50.

Du missförstår mig nog, vad jag menar är att utförande och kvalitétsnivå är i normal Volvoklass på x60 medan S40/V50 känns som en mycket billigare bil än vad den borde vara i förhållande till prislappen. smile

ThomasCarlsson: De testerna känns inte så seriösa faktiskt, det är många som än idag tror stenhårt på att Volvo är det vettigaste valet av bil man kan göra trots att det är en dyr bil i drift. När folk då får skriva sina egna recensioner baserat på vad de tror och inte fakta kan det bli lite tokigt. Följande mening i test 2 fann jag dessutom underhållande:
"Sen en annan sak, att det är så lite plats i bakluckan. Mycket större i en V70 ju?"
Denne skribenten har uppenbarligen missuppfattat hela idén bakom en mindre modell än V70. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

886 Inlägg
25 augusti 2011
#10
Rquired skrev:
Du missförstår mig nog, vad jag menar är att utförande och kvalitétsnivå är i normal Volvoklass på x60 medan S40/V50 känns som en mycket billigare bil än vad den borde vara i förhållande till prislappen. smile

Japp, då missförstod jag dig. Men jag tror också att det kan vara så att om dem klämmer in en x30 modell med kombi så får x60-modellerna bli både större och lyxigare. Sen vill kineserna vad jag hört att volvo ska bli ett lyxigare märke som säljer mer på upplevelse än säkerhet i framtiden. Då kan man inte ha halvkass upplevelse av modellerna.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
#11
Är jag helt ute och cyklar om jag påstår att V50 är en bra bil för mindre familjer?

Exempelvis en familj med ett till två barn.
Senast redigerat av TomasCarlsson (26 augusti 2011)

998 Inlägg
26 augusti 2011
#12
TomasCarlsson skrev:
Är jag helt ute och cyklar om jag påstår att V50 är en bra bil för mindre familjer?

Exempelvis en familj med ett till två barn.

Mitt ex bror har en v50 och dom är 4 i familjen, en helt perfekt bil för dom enligt honom. V50 är inte så liten som den ser ut.

S40 bra bil för en ungdom/ny familj som inte vill ha en s60. Men s40 har ganska litet benutrymme där bak.

C30 är volvos sätt att skapa en liten bil typ golf. Riktar sig till yngre folk enligt volvo.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

347 Inlägg
26 augusti 2011
#13
Hade en V50 1.8F och var nöjd med allt förutom drivlinan och öppningen till bagaget.

Drivlinan:
1.8F motorn låg i verklig förbrukning för oss 0.8l/mil på bensin o 1L/mil på E85. Fruktansvärt dåligt för en såpass liten bil med en så klen motor. En av anledningarna är säkert växellådan som varvar alldeles för mycket på 5ans växel i högre hastigheter.

Öppningen bak:
Svårt att få in grejer genom den avsmalnande baken på bilen. Kändes inte lastmässigt riktigt som en kombi på något sätt.

I övrigt tycker jag verkligen om modellen. Skön att köra, kvalién är hög och vi hade absolut noll strul med den.

Men ta en annan motor än 1.8F om du ska köra mycket motorväg!


Rumpmas
3 860 Inlägg
26 augusti 2011
#14
V40/V50 är en Ford med Volvo-märke. De är trånga, törstiga och första årens V50 åker dit i Bilprovningen frekvent och dras med elfel. Jag förstår heller inte poängen med en kombi som lastar betydligt mindre än många sedaner. Varför då ha en kombi överhuvudtaget, köper man en V50 behöver man ju inte utrymmet?

Den är trång som fan i kupén, så även för den mindre familjen med 1-2 barn är det vettigare att skaffa en V70 istället. Oftast när man åker långt har man ju lite packning med sig, och med 2 barn i baksätet på en V40 blir det fan trångt när det lilla bagaget är uppfyllt och man ska börja lasta på mittenplatsen i baksätet.
Dessutom drar en V70 obetydligt mer än en V50 med motsvarande motor.

En dum bil helt enkelt.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
26 augusti 2011
#15
Jag vet inte om V50 var drabbad utav Bränslepumps-problemet på deras 1.8F bilar. Dom har gjort slangen (eller kontakterna) för korta till pumpen så det är inte ovanligt att den hoppar ut.

Kom in säkert 10-15 bilar på Volvo i Hsand på bara nån vecka tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
#16
Andromeda skrev:
V40/V50 är en Ford med Volvo-märke. De är trånga, törstiga och första årens V50 åker dit i Bilprovningen frekvent och dras med elfel. Jag förstår heller inte poängen med en kombi som lastar betydligt mindre än många sedaner. Varför då ha en kombi överhuvudtaget, köper man en V50 behöver man ju inte utrymmet?

Den är trång som fan i kupén, så även för den mindre familjen med 1-2 barn är det vettigare att skaffa en V70 istället. Oftast när man åker långt har man ju lite packning med sig, och med 2 barn i baksätet på en V40 blir det fan trångt när det lilla bagaget är uppfyllt och man ska börja lasta på mittenplatsen i baksätet.
Dessutom drar en V70 obetydligt mer än en V50 med motsvarande motor.

En dum bil helt enkelt.

Är inte en Saab 95 (ej 9-5, utan Saab 95 som tillverkades 1959 - 1978) lite samma idé? Det vill säga en minikombi. Själv tycker jag Saab 95 är en suverän bil. Pappa har en sådan och den är utmärkt om man är en liten familj med hund exempelvis.

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
#17
Jag gör en check på blocket och finner till min häpnad att V50 och S80N ligger på ganska jämn prisnivå.

Exempel

http://www.blocket.se/halland/Volvo_V50 … 15&w=2
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo_s8 … 15&w=2

1 570 Inlägg
26 augusti 2011
#18
Audi A4, BMW 3-serie, MB C-klass, Saab 9-3, Volvo S40/V50. Jag förstår inte tråden. Mellanklass heter det. smile

Tell the world that Jesus lives
177 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
#19
M103 skrev:
Audi A4, BMW 3-serie, MB C-klass, Saab 9-3, Volvo S40/V50. Jag förstår inte tråden. Mellanklass heter det. smile

Dia Psalma och Anti climax är båda punkband men låter väldigt olika. På samma sätt finns det viss variation inom mellanbilklass:)

552 Inlägg
26 augusti 2011
#20
Om några år kommer bilen ses som V40 idag. Gammal, slöddrig vxl.låda, rostar en hel del. Problem genom åren (Rost på bärande delar + bromsok) Trångt i bilen, känns plastig, kass bränsleförbrukning. Listan kan göras lång. Jag tror alla dessa punkter kommer stämma in på V50 om kanske 10+ år. När bilarna blir lite mer inkörda och byter lite fler ägare. Så tror jag.


Sök