3582
Sök

Vad för typ av kund riktar sig Volvo V50 sig till?

1 327 Inlägg
26 augusti 2011
#21
Finns nog fler köpare på en mindre och bränslesnålare V50 kombi än det finns på en stor och törstigare s80 sedan.

Vem köper egentligen en S80 när det finns V70?


5 111 Inlägg
26 augusti 2011
#22
Det är ofta så, stora, dyra bilar rasar fortare i pris.

Under 80-talets början kunde du köpa en 1978 Taunus till samma pris som en 1978 Fiesta...

Personligen ser jag inte anledningen att köpa V50 i stället för Focus då det i mångt och mycket är samma bil - och i fallet V50 tycker jag även att det är svårt att inte se focusen även i designen. De delar väl samma dörrstommar, bara med annan ytterplåt, och samma rutor, t.ex.?

Men det är ju jag det...


886 Inlägg
26 augusti 2011
#23
Aero T16 skrev:
Finns nog fler köpare på en mindre och bränslesnålare V50 kombi än det finns på en stor och törstigare s80 sedan.

Vem köper egentligen en S80 när det finns V70?

Folk som inte vill ha en kombi?

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

998 Inlägg
26 augusti 2011
#24
Kibil skrev:
Om några år kommer bilen ses som V40 idag. Gammal, slöddrig vxl.låda, rostar en hel del. Problem genom åren (Rost på bärande delar + bromsok) Trångt i bilen, känns plastig, kass bränsleförbrukning. Listan kan göras lång. Jag tror alla dessa punkter kommer stämma in på V50 om kanske 10+ år. När bilarna blir lite mer inkörda och byter lite fler ägare. Så tror jag.

Dom flesta bilar blir mest skit efter 10+ år på vägarna.
Fast man kan ju säga att s/v40 var skit redan när den kom. Mer plast i den än på en stylad japanare.

it looks like the one that once did the wanting suddenly wants to be wanted by a different wanting that has a want of wanting that has never been wanted for the sake of wanteness.

BT
110 Inlägg
26 augusti 2011
#25
LordLife skrev:
Kibil skrev:
Om några år kommer bilen ses som V40 idag. Gammal, slöddrig vxl.låda, rostar en hel del. Problem genom åren (Rost på bärande delar + bromsok) Trångt i bilen, känns plastig, kass bränsleförbrukning. Listan kan göras lång. Jag tror alla dessa punkter kommer stämma in på V50 om kanske 10+ år. När bilarna blir lite mer inkörda och byter lite fler ägare. Så tror jag.

Dom flesta bilar blir mest skit efter 10+ år på vägarna.
Fast man kan ju säga att s/v40 var skit redan när den kom. Mer plast i den än på en stylad japanare.

Tydligen alldeles för lite plast då, eftersom dom rostar något helt kopiöst. Vet om -00ors V40 som gått till skrot på grund av rost. Usch vilka äckliga bilar när jag tänker efter. Och 40/50-serien kommer säkerligen att vara lika illa om 5-10 år.

There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up.

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 augusti 2011
#26
TomasCarlsson skrev:
Andromeda skrev:
V40/V50 är en Ford med Volvo-märke. De är trånga, törstiga och första årens V50 åker dit i Bilprovningen frekvent och dras med elfel. Jag förstår heller inte poängen med en kombi som lastar betydligt mindre än många sedaner. Varför då ha en kombi överhuvudtaget, köper man en V50 behöver man ju inte utrymmet?

Den är trång som fan i kupén, så även för den mindre familjen med 1-2 barn är det vettigare att skaffa en V70 istället. Oftast när man åker långt har man ju lite packning med sig, och med 2 barn i baksätet på en V40 blir det fan trångt när det lilla bagaget är uppfyllt och man ska börja lasta på mittenplatsen i baksätet.
Dessutom drar en V70 obetydligt mer än en V50 med motsvarande motor.

En dum bil helt enkelt.

Är inte en Saab 95 (ej 9-5, utan Saab 95 som tillverkades 1959 - 1978) lite samma idé? Det vill säga en minikombi. Själv tycker jag Saab 95 är en suverän bil. Pappa har en sådan och den är utmärkt om man är en liten familj med hund exempelvis.

Poängen är att du inte sparar just någonting på att skaffa en V50 istället för en V70. Du får bara en trängre bil, helt i onödan. Ungefär som att skaffa en 9-3 kombi istället för en 9-5 kombi om man är lagd åt det hållet. Finns liksom ingen anledning. Kupén känns hälften så liten, men det skiljer just ingenting i vikt bilarna emellan. Och den upplevda kvalitén på inredningen är betydligt bättre på V70 än V40/V50.


4 637 Inlägg
26 augusti 2011
#27
Sossepar 50+ som tycker att V70 är för stor?

Rumpmas
3 860 Inlägg
26 augusti 2011
#28
Navkapsel skrev:
Sossepar 50+ som tycker att V70 är för stor?

Men det finns ingen nackdel med en stor bil om den drar kanske 5% mer bränsle om ens det?


4 637 Inlägg
26 augusti 2011
#29
Wicca skrev:
Aero T16 skrev:
Finns nog fler köpare på en mindre och bränslesnålare V50 kombi än det finns på en stor och törstigare s80 sedan.

Vem köper egentligen en S80 när det finns V70?

Folk som inte vill ha en kombi?

Bara jag som inte förstår mig på kombihysterin i Sverige?

4 637 Inlägg
26 augusti 2011
#30
Andromeda skrev:
Navkapsel skrev:
Sossepar 50+ som tycker att V70 är för stor?

Men det finns ingen nackdel med en stor bil om den drar kanske 5% mer bränsle om ens det?

Jag var inte så allvarlig där. Bara en fördom som stämmer till viss del. smile

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 augusti 2011
#31
LordLife skrev:
Kibil skrev:
Om några år kommer bilen ses som V40 idag. Gammal, slöddrig vxl.låda, rostar en hel del. Problem genom åren (Rost på bärande delar + bromsok) Trångt i bilen, känns plastig, kass bränsleförbrukning. Listan kan göras lång. Jag tror alla dessa punkter kommer stämma in på V50 om kanske 10+ år. När bilarna blir lite mer inkörda och byter lite fler ägare. Så tror jag.

Dom flesta bilar blir mest skit efter 10+ år på vägarna.
Fast man kan ju säga att s/v40 var skit redan när den kom. Mer plast i den än på en stylad japanare.

Jag tycker nog C30/S40/V50 är sämre i förhållande till konkurrenterna än vad x40 var på sin tid?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

886 Inlägg
26 augusti 2011
#32
Andromeda skrev:
Navkapsel skrev:
Sossepar 50+ som tycker att V70 är för stor?

Men det finns ingen nackdel med en stor bil om den drar kanske 5% mer bränsle om ens det?

Jo, tänk om man bor i stan så man vill ha en lite mindre och smidigare bil? Men ändå ha en kombi då.

Navkapsel skrev:
Wicca skrev:
Aero T16 skrev:
Finns nog fler köpare på en mindre och bränslesnålare V50 kombi än det finns på en stor och törstigare s80 sedan.

Vem köper egentligen en S80 när det finns V70?

Folk som inte vill ha en kombi?

Bara jag som inte förstår mig på kombihysterin i Sverige?

Mjah, både ja och nej.

Jag sitter och planerar ett bilköp nu som kommer att ske om kanske 2 år, funderar på vilka modeller osv som kan vara aktuella, och framför allt vilken biltyp. Jag tror inte att jag kommer att köra sådär vansinnigt mycket bil, och jag tror att jag kommer att köpa en liten, snabb hobbybil. Så bilen jag ska köpa kan vara av typen "rätt stor, bekväm, inte supersnål osv". Jag har funderat på bilar som BMW 5-serie och audi A6 t.ex. Sedanversionerna tycker jag är mycket snyggare, men samtidigt kan jag inte undgå att tänka "Men en kombi vore ju smidigt dem där få gångerna man ska köra med massa grejer", det är lite störande eftersom jag knappast kommer att behöva en stor kombi 90% av fallen men ändå tänker att det vore "bra att ha".

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

4 637 Inlägg
26 augusti 2011
#33
Wicca skrev:
Andromeda skrev:
Navkapsel skrev:
Sossepar 50+ som tycker att V70 är för stor?

Men det finns ingen nackdel med en stor bil om den drar kanske 5% mer bränsle om ens det?

Jo, tänk om man bor i stan så man vill ha en lite mindre och smidigare bil? Men ändå ha en kombi då.

Navkapsel skrev:
Wicca skrev:

Folk som inte vill ha en kombi?

Bara jag som inte förstår mig på kombihysterin i Sverige?

Mjah, både ja och nej.

Jag sitter och planerar ett bilköp nu som kommer att ske om kanske 2 år, funderar på vilka modeller osv som kan vara aktuella, och framför allt vilken biltyp. Jag tror inte att jag kommer att köra sådär vansinnigt mycket bil, och jag tror att jag kommer att köpa en liten, snabb hobbybil. Så bilen jag ska köpa kan vara av typen "rätt stor, bekväm, inte supersnål osv". Jag har funderat på bilar som BMW 5-serie och audi A6 t.ex. Sedanversionerna tycker jag är mycket snyggare, men samtidigt kan jag inte undgå att tänka "Men en kombi vore ju smidigt dem där få gångerna man ska köra med massa grejer", det är lite störande eftersom jag knappast kommer att behöva en stor kombi 90% av fallen men ändå tänker att det vore "bra att ha".

Hyra en släpkärra för 40 spänn de få gångerna?

886 Inlägg
26 augusti 2011
#34
Navkapsel skrev:
Hyra en släpkärra för 40 spänn de få gångerna?

Så kan man ju tänka, eller så tar man kombin för samma pengar som sedanen.
Jag tänker också att fyrhjulsdrift vore skönt att ha, även om jag antagligen inte skulle behöva det mer än några enstaka gånger på vintern. Och lite extra kusar under huven, och dragkrok och så vidare...

Det jag vill komma fram till är att jag helt enkelt tror att kombi-crazen beror på "Bra att ha"-ideologin. Och sen att många gärna tänker framåt; "man ska väl ha barn nån gång i framtiden, eller hund kanske", vilket iofs för mig tillbaka till "bra att ha"-grejen.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Allmänt envis
12 512 Inlägg
26 augusti 2011
#35
Vad skall man med en sedan till? En kombi är mer praktisk, håller värdet bättre och är "Bra att ha" som nämnts? Sedan så tycker jag kombi ser mycket bättre ut i de flesta fallen, sedan passar endast stora (Läs som; Långa) bilar. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
26 augusti 2011
#36
Rquired skrev:
Vad skall man med en sedan till? En kombi är mer praktisk, håller värdet bättre och är "Bra att ha" som nämnts? Sedan så tycker jag kombi ser mycket bättre ut i de flesta fallen, sedan passar endast stora (Läs som; Långa) bilar. smile

Smaksak. Själv föredrar jag sedan och det finns riktigt små sedaner som ser bra ut. BMW 1-serie t ex...
Senast redigerat av Navkapsel (26 augusti 2011)

5 111 Inlägg
26 augusti 2011
#37
Ja jag undrar också, varför INTE köpa en kombi? Finns det någon rationell anledning?

Av någon anledning har folk fått för sig att kombibilar är "stora och klumpiga".

I själva verket så är det ju oftast bara taket som förlängts medans bilens "fotavtryck" är lika stort i alla fall.

Finns till och med någon bil, tror det var Opel Kadett C (Generationen 1973-79) där kombin var kortast, sedanmodellen längre och coupén längst....

Tycker även kombibilar är mer lättkörda på det sättet att man vet att bilen slutar ungefär vid bakrutan. Lite svårt se var många sedaner tar slut.


Allmänt envis
12 512 Inlägg
27 augusti 2011
#38
Navkapsel skrev:
Rquired skrev:
Vad skall man med en sedan till? En kombi är mer praktisk, håller värdet bättre och är "Bra att ha" som nämnts? Sedan så tycker jag kombi ser mycket bättre ut i de flesta fallen, sedan passar endast stora (Läs som; Långa) bilar. smile

Smaksak. Själv föredrar jag sedan och det finns riktigt små sedaner som ser bra ut. BMW 1-serie t ex...

BMW 1-serie finns endast som halvkombi och coupé/cabriolet? smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 637 Inlägg
27 augusti 2011
#39
Rquired skrev:
Navkapsel skrev:
Rquired skrev:
Vad skall man med en sedan till? En kombi är mer praktisk, håller värdet bättre och är "Bra att ha" som nämnts? Sedan så tycker jag kombi ser mycket bättre ut i de flesta fallen, sedan passar endast stora (Läs som; Långa) bilar. smile

Smaksak. Själv föredrar jag sedan och det finns riktigt små sedaner som ser bra ut. BMW 1-serie t ex...

BMW 1-serie finns endast som halvkombi och coupé/cabriolet? smile

Okej. Inte så jättevanlig modell så jag hade för mig att den var sedan men de skulle nog även se bra ut  som sedan tror jag. smile

huh?
10 427 Inlägg
27 augusti 2011
#40
Varför köpa en kombi om man inte ens utnyttjar utrymmet tillräckligt ofta för att motivera prispåslaget? wink

//En som inte ens har dragkrok på någon av ickekombi-bilarna cool
Senast redigerat av steifan (27 augusti 2011)



Sök