3834
Sök

Skadligt Sportavgassystem?

116 Inlägg
19 augusti 2006
Trådstartare
Hej på er alla räcerbilsvänner, jag har en Ford sierra -92 å jag har funderingar på att slänga på en racekat å ett nytt sportsystem i rostfritt, men fick höra av en kille på en verkstad (som jag inte har nåt större förtoende för) att sånt förstör en motor. Är det nån som har hört talas om samma sak så vill jag gärna veta. sen har jag en annan fråga, min bil har höga hc-halter och får antagligen för mycket soppa. samma kille påstod att det inte går att ställa bränsle luft mängden på en modern bil med insprut å katalysator, hur fan rättar man till nåt sånt då??..
Senast redigerat av koppartaket (19 augusti 2006)

Så länge det svenska språket inte kan beskriva en V8 knall genom raka rör på papper, är det klent... Riktigt klent

397 Inlägg
19 augusti 2006
Ifrågasätt honom istället för att bara "köpa" det han säger,
säger han; Nänänä, sportavgassystem och racekat förstör din motor,
svara genast, ahaa, okej vad är det som gör att den går sönder då? å titta intresserat på
honom å säg inget förräns han svarat å gett dig så mkt information så du är nöjd..

(6)

460 Inlägg
19 augusti 2006
koppartaket skrev:
Hej på er alla räcerbilsvänner, jag har en Ford sierra -92 å jag har funderingar på att slänga på en racekat å ett nytt sportsystem i rostfritt, men fick höra av en kille på en verkstad (som jag inte har nåt större förtoende för) att sånt förstör en motor. Är det nån som har hört talas om samma sak så vill jag gärna veta. sen har jag en annan fråga, min bil har höga hc-halter och får antagligen för mycket soppa. samma kille påstod att det inte går att ställa bränsle luft mängden på en modern bil med insprut å katalysator, hur fan rättar man till nåt sånt då??..

På en motor med kat och insprut styrt med ECU box går inget sånt att ställa.

ECU boxen får information av givare som ger rätt avgasvärden enkelt förklarat.
Högt HC värde kan snarare bero på avgasläckage,blokerat (tätt)avgassystem,dålig katalysator.
Hc går även att sänka med ett oljebyte strax före besiktning.

A.E
bilverkstadsägare i 25år

550 Inlägg
20 augusti 2006
Kan vara lambdasonden, otäta ventiler, dåliga tänd detaljer dessa punkter brukar vara det vanligaste

460 Inlägg
20 augusti 2006
The_Dude skrev:
Kan vara lambdasonden, otäta ventiler, dåliga tänd detaljer dessa punkter brukar vara det vanligaste

Kamske inte lamdasonden om det bara är HC som är högt och vad gäller tänddetaljer är det främst tändkablarna som påverkar.

A.E

116 Inlägg
20 augusti 2006
Trådstartare
oki.. då kanske det inte är så svårlöst iallafall då.. får man väl hoppas i alla fall.. smile

Så länge det svenska språket inte kan beskriva en V8 knall genom raka rör på papper, är det klent... Riktigt klent

Sök