4621
Sök

Vevaxel i två delar!

9 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
#1
Undrar om det är någon fler än jag som fått uppleva att vevaxeln gått av på en BRD motor?

Har en Audi A4 2.0Tdi (170hk) -08
som nu har gått 15400 mil och vevaxeln gick i två delar.
Audi Sverige tycker det va otur och vägrar ta på sig något, lika så berners.

Va mest intresserad av att höra om någon fler än jag som råkat ut för samma sak? och är intresserad av att få ersättning.


Försöker iaf
12 819 Inlägg
26 augusti 2011
#2
Gått av? Det måste ju ändå gå på garanti ifall du nu inte slarvat med service.



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
26 augusti 2011
#3
Gått av?! big_smile
Far åt. Sånt ser man inte varje dag.

Men som sagt, så länge du uppfyller garantikraven (med att serva hos dom osv) så borde det defenetivt vara ett garantiärende

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

311 Inlägg
26 augusti 2011
#4
Man brukar ju både se och höra om att massa vevstakar ger med sig titt som tätt. Men en vevaxel, WTF liksom? tongue Aldrig hört om det innan, hur kändes det i bilen när den kastade in handduken?

Sommarbilen / Ljudbilen GOLF MK3 -95
Vinterbilen / Lekbilen VOVLO 940 ltt -96

749 Inlägg
26 augusti 2011
#5
Händer att vevaxlar går av men det är sällsynt.
Beror nästan uteslutande på en miss i tillverkningen så konstigt att garantin inte gäller.
Senast redigerat av Bjornn (26 augusti 2011)


Nybörjare
75 Inlägg
26 augusti 2011
#6
Är mer intresserad av hur din -08 nästan gått lika långt som min -99 :p

Nä men som dom andra säger borde det gå på garantin. Ibland funkar det att man hotar med att gå till konsumentverket om dom inte ger sig, värt att prova.


Min dröm, din vardag.
641 Inlägg
26 augusti 2011
#7
Maskinskadegarantin brukar väl sällan eller aldrig räcka längre än 10000mil och bilen i fråga hade gått 15400mil.
Hur som helst grymt tråkigt när något sådant händer.


9 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
#8
te_wik skrev:
Gått av? Det måste ju ändå gå på garanti ifall du nu inte slarvat med service.



Mvh Tommy

Tyvärr så klagade dom på något om att en tidigare ägare kört över några stackars mil på en service så dom totalt nekar mig någon ersättning eller hjälp överhuvudtaget.


9 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
#9
ejt skrev:
Är mer intresserad av hur din -08 nästan gått lika långt som min -99 :p

Nä men som dom andra säger borde det gå på garantin. Ibland funkar det att man hotar med att gå till konsumentverket om dom inte ger sig, värt att prova.

Ja de är en bra fråga wink

Den har gått långkörning i norrköping innan så där av dessa miltal.

Funkar inte men har lämnat vevaxeln till en kille som jobbar på universitets labb i göteborg där dom tar reda på varför tex vevaxlar går av så har nog svar inom en kortare tid.


9 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
#10
BillyBooy skrev:
Man brukar ju både se och höra om att massa vevstakar ger med sig titt som tätt. Men en vevaxel, WTF liksom? tongue Aldrig hört om det innan, hur kändes det i bilen när den kastade in handduken?

Jag hade aldrig hört talas om det innan heller men tydligen så kan det hända.

Ja motorn gick runt hur bra som hellst och gick att starta utan problem, men de knackade rätt obehagligt i motorn xP


vevaxeln har gått av precis innan lagret efter första burken och inte rakt av utan snett tongue de övergår mitt förstånd hur det kan hända.


552 Inlägg
26 augusti 2011
#11
Hade samma fel på en VW passat -00, ADR motorn utan turbo 1,8i.

Där hade man kört i regn och "vadat" över e6an där regnvattnet steg upp till framskärmarna på en kort sträcka / in buktning/ tunnel. Motorn fick i sig en hel del vatten vilket fick motorn att kröka vevstakarna för att tillslut knäcka Vevaxeln, precis som du säger snett.

Blev ett fint titthål dock smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/95/94453/94453-4c70a66edf211e5ca05beb97078aa122.jpg

9 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
#12
Kibil skrev:
Hade samma fel på en VW passat -00, ADR motorn utan turbo 1,8i.

Där hade man kört i regn och "vadat" över e6an där regnvattnet steg upp till framskärmarna på en kort sträcka / in buktning/ tunnel. Motorn fick i sig en hel del vatten vilket fick motorn att kröka vevstakarna för att tillslut knäcka Vevaxeln, precis som du säger snett.

Blev ett fint titthål dock smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/95/94453/94453-4c70a66edf211e5ca05beb97078aa122.jpg

Fyfan!
Men min bil har inte vadat jag har ägt den i 3 månader och 12 dagar så har inte hunne med något monsunregn än.
ingen av stakarna är det minsta skadade heller och toppen klarade sig fint men ändå långt ifrån värt att slänga i en ny vevaxel då det kostar nästan lika mycket som en mycket bra beg. motor


552 Inlägg
26 augusti 2011
#13
Hur kan toppen klarat sig? Går veven av borde ju kolvar och ventiler mötas? Har ni verkligen kollat ventilerna? Men som sagt det är ju bättre att byta motorn helt klart, då får man ju lite garanti på det ju.

9 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
#14
Kibil skrev:
Hur kan toppen klarat sig? Går veven av borde ju kolvar och ventiler mötas? Har ni verkligen kollat ventilerna? Men som sagt det är ju bättre att byta motorn helt klart, då får man ju lite garanti på det ju.

väldigt bra fråga, jah de ska berners ha gjort, så de är säkert inte gjort wink
men allt värkar ha klarat sig då motorn går runt och startar precis lika lätt som innan fasten med ett väldigt otrevligt knackande.
De är min tanke också att någon måste lämna garanti då.


KHRacing
26 augusti 2011
#15
blocket borde ju vara totalförstört tycker jag

9 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
#16
KHRacing skrev:
blocket borde ju vara totalförstört tycker jag

Ja det tycker jag med och toppen borde inte finnas kvar men de gick inte särskilt fort och inte på höga varv, men i vilket fall borde mer gått sönder.


552 Inlägg
26 augusti 2011
#17
JForsman skrev:
Kibil skrev:
Hur kan toppen klarat sig? Går veven av borde ju kolvar och ventiler mötas? Har ni verkligen kollat ventilerna? Men som sagt det är ju bättre att byta motorn helt klart, då får man ju lite garanti på det ju.

väldigt bra fråga, jah de ska berners ha gjort, så de är säkert inte gjort wink
men allt värkar ha klarat sig då motorn går runt och startar precis lika lätt som innan fasten med ett väldigt otrevligt knackande.
De är min tanke också att någon måste lämna garanti då.

Låter väldigt konstigt om en motor kan starta med knäckt vevaxel... Knackandet KAN bero på kassa vevlager osv. (Är ju en högljud diesel trots allt)

Eller så har du haft tur att den knäckt sig på 1ans cylinder vid nedgång eller halv vägs uppåt, går säkert att ta reda på om den knäckts innan komp. takten eller vid avgas. Tippar på att den knäckts vid kompressions takten som är vääldigt hög på en modern dieslare...

9 Inlägg
26 augusti 2011
Trådstartare
#18
Kibil skrev:
JForsman skrev:
Kibil skrev:
Hur kan toppen klarat sig? Går veven av borde ju kolvar och ventiler mötas? Har ni verkligen kollat ventilerna? Men som sagt det är ju bättre att byta motorn helt klart, då får man ju lite garanti på det ju.

väldigt bra fråga, jah de ska berners ha gjort, så de är säkert inte gjort wink
men allt värkar ha klarat sig då motorn går runt och startar precis lika lätt som innan fasten med ett väldigt otrevligt knackande.
De är min tanke också att någon måste lämna garanti då.

Låter väldigt konstigt om en motor kan starta med knäckt vevaxel... Knackandet KAN bero på kassa vevlager osv. (Är ju en högljud diesel trots allt)

Eller så har du haft tur att den knäckt sig på 1ans cylinder vid nedgång eller halv vägs uppåt, går säkert att ta reda på om den knäckts innan komp. takten eller vid avgas. Tippar på att den knäckts vid kompressions takten som är vääldigt hög på en modern dieslare...

Jaa nog är det märkligt alltid.
Men nästa vecka lär vi alla få svar på det (Y)



Sök