joysam skrev:
För mig tar det längre tid att ta sig till jobbet med bilen än med cykel eller buss.
Så är det för många andra också.
I städerna är det fortfarande så att många mtcket korta resor görs med bil, helt i onödan.
I vårt samhälle är skattetryck ett sätt att styra samhället i den riktning vi vill att det ska ta och om vi ser det så här:
- Vill vi att färre människor ska utsättas för buller?
- Vill vi att färre människor ska vara allvarligt sjuka till följd av luftföroreningar?
- Vill vi att mindre pengar ska behöva lägga på sjukvård till följd av olyckor med bilar?
Svarar man ja på de frågorna ser man också en anledning till att förslag kommer om att höja skatterna.
Det kanske finns andra sätt att nå samma mål men som sagt, skatter är ett av våra styrmedel.
Sedan kan man ju se andra sätt att hantera det totala skattetrycket.
- Sänk fordonsskatten, höj skatten på bränslet.
Den som har en entusiastbil som körs få mil får då en lägre totalkostnad för sitt bilåkande.
- Ge samma avdragsrätt för arbetsresor, oavsett färdsätt. Det skulle troligtvis leda till att fler väljer kollektivtrafik/cykel/samåkning mm.