Om man spinner vidare litegrann på sidospåret om bilindustrins faktiskt häpnadsväckande snabba miljöarbete, hur kommer sig detta? Är det att stora, vinstdrivande företag plötsligt som en man fått upp ögonen för att man måste sätta miljön före siffrorna i kvartalsbokslutet?
Nej, riktigt så är det nog tyvärr inte. EU har satt en gräns för CO2-utsläpp som hela tiden flyttas nedåt. Än så länge får tillverkarna släppa bilmodeller som inte klarar gränsvärdena, men så småningom försvinner även den möjligheten, så vill man sälja bilar inom EU i framtiden lär man utveckla sina processer redan idag så att morgondagens bilmodeller kan klara gränserna. Annars väntar sannolikt nedläggning för många tillverkare som ar Europa som största marknad.
Joysam, föreställ dig nu att vi som världssamfund, genom förslagsvis FN, började sätta tvingande gränser för vad varje nation efter sina förutsättningar får släppa ut? Vi skulle otvivelaktigt kunna nå lika stor framgång. Givetvis måste U-länderna få en chans att komma ikapp, och givetvis måste vi som bebor norra Paleoarktis få ha lite större uppvärmningsrelaterade utsläpp än Sydeuropa. Att opartiskt komma fram till några siffror att sträva efter nation för nation som dessutom godtas kommer inte att bli enkelt, men ingenting som är värt att sträva efter är någonsin enkelt.