2880
Sök

Volvo 940 sänkningssats?

164 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#1
Har nu kapade fjädrar på min 940 men den är alldeles för låg, mina 19" fälgar får knappt plats och jag vill ha en seriösare lösning än kapade fjädrar så jag har bestämt för att köpa en sänkningsats. Har kollat runt lite men verkar bara finnas en och samma typ på de flesta hemsidor: http://www.stylingbutiken.se/sankningss … 40-/2269-0
Vill ha bilen tillräckligt lågt så hjulen (19") fyller ut hjulhuset bra och inte slår i bott när man kör på ett gruskon... 4 cm lägre än original höjd känns inte tillräckligt, sen är de 4 cm fram och 4 cm bak, inte lägre där fram som jag skulle föredra.
Undrar också hur hård blir fjädringen med dessa fjädrar på? Blir den lagom låg med 19" fälgar? (Vill altså ha den låg mot hjulen inte mot backen de går bara inte med 19"). Finns det några andra sänknings satser som sänker mer eller är hårdare/mjukare?


Volvoskadad
6 017 Inlägg
30 augusti 2011
#2
Enda vettiga är att kapa eller bygga coilovers/luftfjädring. Sänksatserna till dessa bilar är i mina ögon bortkastade pengar då man ändå måste kapa för att få de lagom

Jonas

164 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#3
Volvo_Mannen skrev:
Enda vettiga är att kapa eller bygga coilovers/luftfjädring. Sänksatserna till dessa bilar är i mina ögon bortkastade pengar då man ändå måste kapa för att få de lagom

Så jag borde helt enkelt köpa nya original fjädrar och kapa dom?

Blir inte riktigt klok på det där med om kapade fjädrar går igenom besiktningen eller inte heller, från vad jag har fattat så får man ha kapade fjädrar bak om de är fästa med slangklämma i skålen, men kapade fram kan man glömma?


1 679 Inlägg
30 augusti 2011
#4
Klracing har jag för har 60/40 sänkning till 940 smile
Vet att det ska finnas nånstans iaf smile


Volvoskadad
6 017 Inlägg
30 augusti 2011
#5
Jag kör med kapade biltemafjädrar runt om, bak är det förstärkta 745 fjädrar.
Bak är det inga problem att besikta med kapat, skaffa bara nån mindre avgasklämma och fäst den i nedre tallriken.
Fram borrar jag hål i nedre tallriken och så fäster fjädrarna i skålen med mindre avgasklämmor så dom inte kommer ur läge när man hissar bilen eller dylikt.
Men jag byter framfjädrar till bes, som är kapade 1 varv för att få dit dom lättare, men sitter fortfarande i spänn om man kapar 1 varv

Jonas

164 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
#6
JimmyAndersson skrev:
Klracing har jag för har 60/40 sänkning till 940 smile
Vet att det ska finnas nånstans iaf smile

Tack så mycket, det fanns på Klracing.se, var första resultat på google sökning "940 sänkningsats 60-40" också... Men det där kör jag på. Hoppas att det kommer bli lagom lågt och stumt. Pallar inte hålla på att kapa o dona, man lyckas ju alltid få det ojämnt också hmm


1 230 Inlägg
31 augusti 2011
#7
Rake skrev:
JimmyAndersson skrev:
Klracing har jag för har 60/40 sänkning till 940 smile
Vet att det ska finnas nånstans iaf smile

Tack så mycket, det fanns på Klracing.se, var första resultat på google sökning "940 sänkningsats 60-40" också... Men det där kör jag på. Hoppas att det kommer bli lagom lågt och stumt. Pallar inte hålla på att kapa o dona, man lyckas ju alltid få det ojämnt också hmm

http://www.garaget.org/?car=255873&image=2475464 den har 60-40 fjädrar med orginal dämpare smile


164 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
#8
manne_940 skrev:
Rake skrev:
JimmyAndersson skrev:
Klracing har jag för har 60/40 sänkning till 940 smile
Vet att det ska finnas nånstans iaf smile

Tack så mycket, det fanns på Klracing.se, var första resultat på google sökning "940 sänkningsats 60-40" också... Men det där kör jag på. Hoppas att det kommer bli lagom lågt och stumt. Pallar inte hålla på att kapa o dona, man lyckas ju alltid få det ojämnt också hmm

http://www.garaget.org/?car=255873&image=2475464 den har 60-40 fjädrar med orginal dämpare smile

Ser riktigt bra ut på din bild, helt jämnt sänkt. Man blir lurad av att hjulhuset fram är lite större dock! Men med 19" och desa fjädrar kommer det nog fylla ut perfekt.


761 Inlägg
6 september 2011
#9
Med 19" måste man ju minst sänka 80-100mm så fälgkanten kommer i höjd med skärmkant, annars ser det ju ut som en jeep


164 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
#10
dannnej skrev:
Med 19" måste man ju minst sänka 80-100mm så fälgkanten kommer i höjd med skärmkant, annars ser det ju ut som en jeep

Nej då så länge de fyller ut hjulhusen tycker jag det ser snyggt ut, har man det så fälgkanten kommer i höd med skärmkant som jag har nu är det knappt körbart.


164 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
#12
Jadu, man får ju ta och prioritera eller komprimissa lite ibland smile


68 Inlägg
2 mars 2012
#13
hur mycket sänker 40 mm på en  volvo 945 turbo

Säger bara en sak det ska va VOLVO!

164 Inlägg
2 mars 2012
Trådstartare
#14
volvo_forever skrev:
hur mycket sänker 40 mm på en  volvo 945 turbo

40 mm sänker 40 mm, altså 4 cm. Om det är en turbo eller ej, kombi eller ej spelar ingen roll, du beställer fjädrarna till just din bil och de sänker 40mm på just din bil. Man måste dock köra in sänkfjädrarna att par mil innan de sätter sig ordentligt och man får den riktiga höjden (40mm lägre än orginal).
Senast redigerat av Rake (2 mars 2012)


68 Inlägg
2 mars 2012
#15
okej men har för mej att på turbon sänker den 15mm mindre

Säger bara en sak det ska va VOLVO!

68 Inlägg
2 mars 2012
#16
Rake skrev:
volvo_forever skrev:
hur mycket sänker 40 mm på en  volvo 945 turbo

40 mm sänker 40 mm, altså 4 cm. Om det är en turbo eller ej, kombi eller ej spelar ingen roll, du beställer fjädrarna till just din bil och de sänker 40mm på just din bil. Man måste dock köra in sänkfjädrarna att par mil innan de sätter sig ordentligt och man får den riktiga höjden (40mm lägre än orginal).

http://www.hova.com/volvo-745--945-sank … -5648.aspx

Säger bara en sak det ska va VOLVO!

165 Inlägg
3 mars 2012
#17
Turbo modellerna är väl sänkta 25mm från fabrik, har för mig att jag läst det på någon sida där dom sålde fjädrar...


huh?
10 427 Inlägg
3 mars 2012
#18
dannnej skrev:
Med 19" måste man ju minst sänka 80-100mm så fälgkanten kommer i höjd med skärmkant, annars ser det ju ut som en jeep

Ser ju förjävligt/trasigt ut när skärmkanten är nere vid fälgkanten. Naeh fifaen, tur smaken är som baken wink


huh?
10 427 Inlägg
3 mars 2012
#19
Rake skrev:
volvo_forever skrev:
hur mycket sänker 40 mm på en  volvo 945 turbo

40 mm sänker 40 mm, altså 4 cm. Om det är en turbo eller ej, kombi eller ej spelar ingen roll, du beställer fjädrarna till just din bil och de sänker 40mm på just din bil. Man måste dock köra in sänkfjädrarna att par mil innan de sätter sig ordentligt och man får den riktiga höjden (40mm lägre än orginal).

Tror inte man ska lita på eftermarknadssänkningsfjädrar till Volvo 740/940 eftersom det finns
2 varianter till bra många varianter av bilar med olika vikter fram/bak osv osv.

På 740 ska fjädrarna sänka 40mm, men har man en Turbo eller GLT 16V (som har kortare fjädrar från början)
så sänker man bara 25mm.

Och vad jag vet så har Volvo 940 lite kortare fjädrar än 740 allmänt på alla, så det blir nog knappast några
40mm sänkning. Särskilt om det är lika fjädrar som man säljer till alla bilar wink

På min 740 höjdes bilen 20mm fram när jag bytte framfjädrarna från 40mm sänkningsfjädrar till 40mm sänkningsfjädrar wink
https://www1.garaget.org/gallery/archive/13540/large/979091_61olbk.jpg

Röda Jamex-fjädrar:
https://www1.garaget.org/archive/14/13540/61540/large_61540-1381830.jpg
Svarta Lesjöfors:
https://www1.garaget.org/gallery/images/14/13540/13540-b3ad364a891aee48eb7052dc7e3edf0b_large.jpg

Lite olika vinklar men ganska tydligt att bilen knappast blev lägre med Lesjöforsfjädrarna tongue


68 Inlägg
3 mars 2012
#20
okej men vilka fjädrar ska man välja??? eller kan man lika gärna köpa orginal sänkfjädrar???

Säger bara en sak det ska va VOLVO!


Sök