2498
Sök

Politik - Val 2006 - hur röstar ni?

LicensSvetsare
280 Inlägg
1 september 2006
Undrar om det är många miljö eller vänster partister på garaget smile
Skulle inte förvåna mig, snälla snälla gör bensinen dyrare, kan vi inte?

Slår man yxan i båten får man ro som fan!

677 Inlägg
1 september 2006
onej84 skrev:
chrizz skrev:
onej84 skrev:
Nu har jag inte läst igenom alla 11 trådar men skriver ändå.

Vinner Moderaterna så chock höjs bilskatten till det dubbla i januari 2007 = dom ska inte vinna

Jag röstar på S

Det där skulle jag gärna vilja veta källan på smile

Läste det på jobbet, nån från facket hade lagt ut lappar..

Facket hade varit i mitt fikarum och spridit propaganda också. Så jäkla sjuk och blåögd kortfattad analys av sossarna och moderaterna har jag aldrig sett.

Dom inledde tex med att "det går bra för Sverige"! Jo visst serru. Bara där börjar man ju tvivla!

Carpenter
310 Inlägg
1 september 2006
En sak jag undrar över är alla ni som säger är inte alls så insatt/bryr mig inte blir nog S, M Kd osv.

Bara jag som blir mörkrädd ?

jag menar är ni så bekväma av er? vill ni inte ha förbättring?

"Det gör ingenting, du är säkert jätte bra på andra saker!" =)

Billackerare
737 Inlägg
1 september 2006
Jag tycker att det känns som pest eller kolera. Därför tänker jag inte rösta i år heller.
Värdelöst.. politiker står inte högt i kurs hos mig.

Däremot gillar jag Gustav Fridolin. Han verkar vara en vettig kille. Tänk om flera av politikerna var mer som honom... då skulle nog t.o.m. jag kunna tänka mig att rösta.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

383 Inlägg
1 september 2006
nja...politik är nog bland det tråkigaste som finns......men om ja ska rösta blir det svd.....

If you really want to know
What I want in a guy...
Well, I'm lookin' for a dream with a mean machine
and hell in his eyes.

Fartglad
336 Inlägg
1 september 2006
Denna politik kan man diskutera i evigheter... Sammanfattning av mina åsikter är att Sverige är ett för snällt land, allt serveras inte på silverfat som många verkar tycka att det ska göra.

Vill man ha jobb så får man jobb! Sen vad det är för slags jobb är en helt annan sak. Sveriges befolkning är helt klart bortskämda...

Power without Quattro is useless!

Saab 99 Turbo-Nörd
368 Inlägg
1 september 2006
Det blir ju givet MP, utan en bra miljö äre ju svårt att leva.. Sen kan man ju bygga upp samhället efter det..men som det ser ut nu så har vi ingen jord om några årtionden!!!!!!!

Nknn
1 september 2006
lustgasen skrev:
Det blir ju givet MP, utan en bra miljö äre ju svårt att leva.. Sen kan man ju bygga upp samhället efter det..men som det ser ut nu så har vi ingen jord om några årtionden!!!!!!!

hehe, jag har faktiskt också tänkt på miljöpartiet, har ingen aning om vad dem förespråkar förutom miljö och livskvalitet, men läste en debattartikel skriven av en miljöpartist och det lät väldigt bra ^^,

1 414 Inlägg
1 september 2006
Trådstartare
N0kan skrev:
lustgasen skrev:

hehe, jag har faktiskt också tänkt på miljöpartiet, har ingen aning om vad dem förespråkar förutom miljö och livskvalitet, men läste en debattartikel skriven av en miljöpartist och det lät väldigt bra ^^,

Det är ganska intressant att miljöpartiets förslag faktiskt lett till ökade koldioxidutsläpp. Ta tex stängningen av Barsebäck som är deras förtjänst.

Redan förra hösten märkte man att det inte fanns tillräckligt mycket el i Sverige och man började köpa in kol-el ifrån danmark och tyskland. Nu i somras märker man att det finns ännu mindre el när vatten nivån är så låg, vad gör man då? Jo man startar ett olje-eldat el-kraftverk i skåne för att förse industrin och hus med el... i norge snackar man iår om att stänga av el'en under några timmar varje natt denna vintern för att det inte finns tillräckligt?...

va det verkligen så smart att stänga ner barsebäck??

Självklart ska man stänga ner kärnkraften, MEN inte före man har något som är minst lika bra och tillförlitligt att byta ut det med.

Ni ska veta att i Tyskland köpte Vattenfall kolkraftverk för att förse svenska kunder med billig tysk kol-el... verkligen miljövänligt det!!! smile

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

Billackerare
737 Inlägg
1 september 2006
lustgasen skrev:

Oj, jag trodde att du var intresserad av bilar (motor fordon).
Får miljö partiet bestämma så kommer det förmodligen bli häst och vagn på vägarna istället för bilar, jag kommer då aldrig att rösta på miljö partiet om jag nu någon gång bestämmer mig för att rösta.

Corrado VR6R 3.0 Turbo

4 Inlägg
1 september 2006
Youngblood skrev:
lustgasen skrev:

Oj, jag trodde att du var intresserad av bilar (motor fordon).
Får miljö partiet bestämma så kommer det förmodligen bli häst och vagn på vägarna istället för bilar, jag kommer då aldrig att rösta på miljö partiet om jag nu någon gång bestämmer mig för att rösta.

Japp, Saab 99 Turbo är helt klart miljövännens förstaval. Att leva som man lär, det brukar vara kännetecknande för de som håller till på vänsterkanten.

8 156 Inlägg
1 september 2006
Youngblood skrev:
Jag tycker att det känns som pest eller kolera. Därför tänker jag inte rösta i år heller.
Värdelöst.. politiker står inte högt i kurs hos mig.

Däremot gillar jag Gustav Fridolin. Han verkar vara en vettig kille. Tänk om flera av politikerna var mer som honom... då skulle nog t.o.m. jag kunna tänka mig att rösta.

Tycker att du och alla andra ska försöka rösta in ungdomar. Dom är inte lika förstörda som någon som har jobbat med politik under årtionden.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

8 156 Inlägg
1 september 2006
lustgasen skrev:

Det finns ju ett borgerligt miljöparti också.
(Det partiet som Miljöpartiet skapades ur (med hjälp av Per Gahrton))
Centerpartiet.

Håller med dig. Man kan inte äta pengar. Utan miljö så kan vi inte leva. Men för att kunna rädda miljön så krävs det en hållbar politik som satsar på jobb. Med fler jobb så kan vi satsa mer på miljön.

Centerpartiet bröt ju energiuppgörelsen med S mest för att den borgerliga alliansen vill satsa mer än en miljard extra på forskning kring miljövänligare energiproduktion.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Dude
197 Inlägg
1 september 2006
seriöst att vi inte kommer ha nån jord om några årtionden är ju bara bullshit..
sen är det klart att man ska tänka på dom nästa generationer men vi klarar nog oss fint

Ät aldrig snö som blivit gul!

1 723 Inlägg
2 september 2006
Bullo skrev:
kan lova dig att du inte blir sparkad om du sköter dig och är en tillgång...

Moderaterna tror jag att det blir, blått iaf. så trött på sossarna och deras bihang(vänstern och miljöpartiet)

hur kan du LOVA det? Du kan bli sparkad hur som helst de behagar. Kan säga att jag har skött mig på mitt förra jobb, men helt utan anledning (som de iaf inte säger till mig eller mina medarbetare) så får jag gå. Med bra referenser. Hmm.... Nu var det här en provanställning som de kan säga upp utan att meddela varför. Men om det är sä här det kan bli så blir man ju rädd. NÅGON sorts trygghet vill man ju ändå ha. Inte skulle jag vilja ta på mig den vuxna rollen med allt det innebär (lägenhet, lån...) när jag inte ens vet om jag får behålla jobbet. Vem vet, chefens brorson kanske behövde det bättre än jag? Kanske rent av nån som var billigare att anställa.

Blir jag av med jobbet har jag en akassa som inte går att leva på. Har man dragit på sig lån (bil t ex) så räcker inte pengarna man får från akassan. Visst sälja bilen, men bor man i Norrbotten behövs bilen. Kommunikationerna är inte lika bra här som i storstadsregionerna.
Tänker bara på mina föräldrar som det skulle gå åt helvete för om det blir en blå regering. De har ingen chans att få arbete pga av sin ålder och arbetsskador utan får då en sänkt ersättning. Trots att de arbetat hela sina liv, dag ut och dag in.

Något annat jag funderat på, rätta mig i allt om jag har fel. Arbetsgivaravgiften ska sänkas. Men genom den finansieras vår pension. Hade man haft pengar hade man kunnat spara själv i div fonder och aktier. Men man ser ju hur bra det gått för den lilla ynkliga procent man skulle placera för några år sedan. (åt helvete)

Sen vill M att vi ska äga våra bostäder för att få mer frihet. Jag har noll koll på hur det går till när man gör om en hyresrätt till en bostadsrätt. Men jag kan inte tänka mig att den hipsvips förvandlas utan att man själv skjuter till en viss summa pengar. Som sagt, rätta mig om jag har fel. Pga att jag köpt möbler på Ikea och därmed har en kredit för mycket så skulle inte jag godkännas för att ens låna 10000 kr på en bank. Jag jobbar inom handels och vi har ju underbara löner, finns inget utrymmet att spara några pengar för att slippa ta lån... M vill att de boende i storstädernas förorter ska köpa sina lägenheter. Yeah right.

nu orkar jag inte skriva mer, men tills nån rättar mig så irriterar jag mig fortfarande på M (rika vill ha mer och så kommer det alltid att vara. hur "NYA" man än vill ge sken av att vara).

260 Inlägg
2 september 2006
Jag röstar rött.

Att rösta blått gynnar bara överklassen. Om alliansen vinner valet kommer alla som inte är överklass ha råd att leva på samma villkor. som tex att betala försäkring på bilen smile våra vägar kommer  bli sämre. det kommer kosta lika mycket att gå till läkaren som att gå till tandläkaren samt att barnen(föräldrarna kommer få bekosta allt skolmaterial själva.

Kollektivet före individen, tillsammans är vi starka :-)

Och allt skitsnack om att M skulle va det nya arbetarpartiet gör mig spyfärdig. Det är skillnad på att arbeta och sitta som VD på nått stort företag i sverige.

dom blå vill att dom rika ska bli ännu rikare och att dom fattiga får det ännu sämre.
Senast redigerat av Dreamcatcher (2 september 2006)

styling har egentligen bara med pengar att göra.

4 Inlägg
2 september 2006
Dreamcatcher skrev:
Jag röstar rött.

Att rösta blått gynnar bara överklassen. Om alliansen vinner valet kommer alla som inte är överklass ha råd att leva på samma villkor. som tex att betala försäkring på bilen smile våra vägar kommer  bli sämre. det kommer kosta lika mycket att gå till läkaren som att gå till tandläkaren samt att barnen(föräldrarna kommer få bekosta allt skolmaterial själva.

Och allt skitsnack om att M skulle va det nya arbetarpartiet gör mig spyfärdig. Det är skillnad på att arbeta och sitta som VD på nått stort företag i sverige.

dom blå vill att dom rika ska bli ännu rikare och att dom fattiga får det ännu sämre.

Jag tror att du fått en ganska stor portion indoktrinering, går du på fullt allvar runt och tror att det är på det viset som du säger? Jag skulle föreslå dig att du försöker söka lite mer fakta kring vad "de blå" säger att de vill genomföra och inte bara köpa alla argument om "högerspöket" rakt av.

260 Inlägg
2 september 2006
_Tobbe_ skrev:
Dreamcatcher skrev:
Jag röstar rött.

Jag tror att du fått en ganska stor portion indoktrinering, går du på fullt allvar runt och tror att det är på det viset som du säger? Jag skulle föreslå dig att du försöker söka lite mer fakta kring vad "de blå" säger att de vill genomföra och inte bara köpa alla argument om "högerspöket" rakt av.

då kan ju mufledaren berätta vad dom blå "egentligen" vill genomföra.

styling har egentligen bara med pengar att göra.

Fjant
187 Inlägg
2 september 2006
fakta - de som har ett normalt ekonomiskt liv bör rösta rött - allt annat är bullshit

jag personligen är av den sort som dessutom kan känna empati och inte är en stor egoist och tänker därför steget längre än att bara rösta för mitt eget bästa - en ensamstående trebarnsmor måste också kunna ha ett skapligt liv, inte sant?

slutsats - röstar du blått är du antingen omedveten om verkligheten för både dig själv och andra eller en stor egotrippad nolla som har för mycket pengar.

Kom dessutom ihåg att anledningen till alla tråkiga nedskärningar är pga att borgarna kört ekonomin i botten under mandatperioden fram till -94.

Allvarligt talat - det är väl ganska uppenbart hur man vill ha det? Läs mellan raderna och var inte så jävla naiva, ni som tror att medelsvensson tjänar på att vara blåa!

Alzheimers - New Friends Everyday!

4 Inlägg
2 september 2006
andast skrev:
fakta - de som har ett normalt ekonomiskt liv bör rösta rött - allt annat är bullshit

jag personligen är av den sort som dessutom kan känna empati och inte är en stor egoist och tänker därför steget längre än att bara rösta för mitt eget bästa - en ensamstående trebarnsmor måste också kunna ha ett skapligt liv, inte sant?

slutsats - röstar du blått är du antingen omedveten om verkligheten för både dig själv och andra eller en stor egotrippad nolla som har för mycket pengar.

Kom dessutom ihåg att anledningen till alla tråkiga nedskärningar är pga att borgarna kört ekonomin i botten under mandatperioden fram till -94.

Allvarligt talat - det är väl ganska uppenbart hur man vill ha det? Läs mellan raderna och var inte så jävla naiva, ni som tror att medelsvensson tjänar på att vara blåa!

Mera indoktrinering ser jag. Jag är varken Moderat eller Muf-ledare, men rena sakfel blir jag irriterad över. Här kan ni läsa en resume av vad som skedde på 80-talet.

http://www.internetional.se/98fltala.htm

Texten är tagen ur Kjell-Olov Feldts självbiografi "Alla dessa dagar." Kjell-Olov Feldt var Finansminister i den Socialdemokratiska regeringen under 80-talet, 1982-1990 för att vara exakt.
Att Socialdemokraterna skyller Borgerligheten för den ekonomiska nedgången tillhör det politiska spelet. Det vore tjänstefel av Sossarna att inte använda sig av detta argument då en hel del roll fortfarande låter sig tro att det verkligen var Borgarnas politik som fick Sverige att kraschlanda. Anledningen var den spekulationsekonomi som vi hade under 80-talet, en bubbelekonomi som bl.a. underbyggdes av upphausade bostadspriser. S tog en hel del beslut som skulle visa sig få förödande konsekvenser för Svensk ekonomi.

Tilläggas bör att när borgarna tog över makten ökade arbetslösheten medan när de åter lämnade ifrån sig makten så hade trenden vänt och antalet arbetslösa minskade. Dock var antalet arbetslösa större 1994 än 1990. Sedan 1994 har S fortsatt med den ekonomiska åtstramningspolitik som Borgarna påbörjade vid maktövertagandet.

Min uppfattning och åsikt är den att Borgarna aldrig fått en ärlig chans att visa vad dom går för. Att ta över makten 1990 under lågkonjunkturen var som att fånga en fallande kniv, politiskt självmord.

Så, hoppas vi nu kan vara överens om att det inte var åtstramningspolitiken som fick oss ur balans. Om någon fortfarande är av annan åsikt så är ni välkommna att lägga fram era argument, men underbygg dem i så fall med relevanta fakta.

Tobias.
Senast redigerat av _Tobbe_ (2 september 2006)

Sök