2363
Sök

Politik - Val 2006 - hur röstar ni?

Volvo
74 Inlägg
31 augusti 2006
Pirat... helt klart..!

Gör Som Ford - Köp Volvo | It´s Not The Fart That Kill´s, It´s The Smell

1 231 Inlägg
31 augusti 2006
Kommer att rösta höger, dock inte bestämt vilket parit.

Tycker det är extremt sorgligt att se alla "bryr mig inte om politik, röstar väl på SD för att jag inte är insatt"

Är inte speciellt jobbigt att läsa en sammanfattning av varje parit och få en liten uppfattning om var man står.

Sen piratparitet.. ja vilket skämt.

Mitt projekt: Evo III

Avstängd
121 Inlägg
31 augusti 2006
Hade inte en aning innan jag läst denna tråd vilka jag skulle rösta på. Släkten har alltid varit stenhårt Sossar. Men jag gjorde aftonbladets test med frågor om vad man tyckte vad viktigast m.m. Och 68% Moderaterna och 68% Kristdemokraterna. SÅ det blir väl M man röstar på då.

P.S.  -  S , V och MP fick bara 15% smile

Swedish And Japanesee engineering in da house

Maizer
31 augusti 2006
Lone Star skrev:
Kommer att rösta höger, dock inte bestämt vilket parit.

Tycker det är extremt sorgligt att se alla "bryr mig inte om politik, röstar väl på SD för att jag inte är insatt"

Är inte speciellt jobbigt att läsa en sammanfattning av varje parit och få en liten uppfattning om var man står.

Sen piratparitet.. ja vilket skämt.

Så sant.. Tror inte ens de läst SD:s valmanifest, SD har egentligen inget nytt att komma med som de andra inte partierna har. För den viktigaste frågan kan väl ändå inte vara att få ut alla invandrare? Då är ju bara nåt riktigt fel..

Personal- och beteendevetare
1 082 Inlägg
31 augusti 2006
Founder skrev:
jonesono skrev:
1. Vilka har råd att köpa miljöbil, ja inte är det de som har kärvt med pengar. Dock är ett förslag om bidrag för konvertering väldigt bra, men jag har fortfarande svårt att tro att vem som helst bara kan hosta upp pengarna hur som helst.
2. Gå till botten med ursprungsproblemet först och främst. Med andra ord.. varför händer det så mycket brott idag, varför är samhällsklimatet som det är, är fängelse svaret på alla brott, men jag skulle nog se fler poliser ute i de mindre samhällena först och främst.
3. Bättre sjukvård.. för vem? För dig kanske, men för många andra?
4. Utgifterna för företagen finns där av en anledning och det är trots allt att företaget skall värna om sina anställda och inte kunna behandla dem hur som helst. Visst finns det företagsledare som aldrig skulle få för sig att göra detta, men så länge man hör och ser exempel på det motsatta så måste det nog finnas ett skyddsnät för de anställda och deras privilegier.
5. Den finns där av flera anledningar.
6. Hur menar du med skolpolitiken? Vad är det som du tycker inte är bra? Jag är själv inte nöjd med skolan, men jag vill bara veta vad det är här som inte är bra.

Jag skulle gärna se lite mer satsningar på oss studenter som ger fan allt för att få en riktigt bra utbildning från universiteten.. studiemedlet (och då menar jag bidragsdelen) måste höjas nu!! Det är fan inte hållbart som det är nu.

1. Saab sålde 1022 st 9-5 Biopower i Sverige i Juni månad, så visst finns det dom som har råd... Sen håller jag med dig om att samma bidrag borde gälla konvertering till etanol, det hade varit kanon!!!

2. Självklart, men att döda någon och få 12 års fängelse är patetiskt och antalet våldtäkter som hänt senaste åren är farligt höga, varför? för att det inte är säkert på gatorna längre en lördagskväll... Man har försökt göra något åt problemet i flera år och inget har hänt, jo det har blivit värre... vård funkar inte mot folk som inte fattar... dom ser det som ett lätt sätt att slippa undan fängelse. Gör fängelset mer likt Lubijanka i Moskva så ska vi se hur många som vill begå brott i framtiden...

3. Bättre sjukvård för tex min mor som är svårt sjuk, bättre sjukvård för min grannes barn som mår dåligt och bara slussas mellan olika läkare som ingen har tid att ta hand om henne. Själv har jag privatvård så jag bryr mig inte, jag har bra sjukvård. Men jag tycker att dom som inte har råd även ska ha lika bra som jag har.

4. Utgifterna finns där av en anledning, och den anledningen gör att SAAB, Volvo, Wärtsilä funderar på att flytta utomlands. Visste du att om SAAB i Trollhättan försvinner betyder det ca 140'000 människor som förlorar jobbet runt om i Sverige. Då är inte dom utgifterna värda så mycket längre...

5. Staten har idag en statskuld som betyder mer än 100'000 per person i landet om man delar upp den, och den ökar hela tiden. Vi har världens högsta skatt... hur kommer det sig att staten inte har råd när vi betalar världens högsta skatt utan måste fortsätta låna pengar?

6. Vad som inte är bra är betygen, att så många kan gå ut skolan utan att ens veta hur man stavar. Jag känner flera som fått godkänt i Svenska i åk3 Gymnasiet men som skriver var tredje ord fel, kan man vara nöjd med en sådan svenska? Vi är långt ifrån bäst ska du veta. Lyssna och läs på statestiken på kanalen/websidan Euronews, där jämför dom EU länder med varandra o Sverige är inte ens bland top 10...

Mvh Tim

1. Ja, det finns dem som har råd men det är i regel höginkomsttagare. Bra att du håller med mig om konverteringsfrågan.. skulle va bra om något parti tog tag i det.

2. Det bör vara för psykiskt sjuka brottslingar mycket längre behandlingstider i kombination med fängelse. Behöver jag påminna dig om att man inte löser våld med våld?! Det har gjorts forskning och det håller på att komma fram mer forskning inom detta område där det inte alltid är fängelsestraff som är lösningen. Men som många tyvärr tycker idag "bort med skiten, så att vi slipper se eller ha dem här", så löser man inte problemet. Varför begås brott? Kan det ha att göra med samhällsklimatet som blir hårdare och värre för de som har det värst? Skall det göras än värre när pengar absolut inte kommer att läggas på detta område av alliansen? Jag har själv fundrat på att i framtiden kanske rikta in mig på kriminal-sociologi och göra studier på hur fängelsestraff verkligen är den enda lösningen.. men det är en annan historia.

3. Det kommer alltid att vara olika sjukvård för de med olika mycket pengar, frågan är bara hur stor klyftan mellan dessa och kvalitén på sjukvården kommer vara. Vill man öka eller minska klyftan. Jag säger inte att det är bra som det är nu, något måste göras!

4. Jag skulle gärna vilja hindra företagen att ha en möjlighet att flytta ut sin verksamhet, en slags begränsning. Det är allt för mycket fokus på att göra de största vinsterna, när det går att göra vinster med på ett bättre sätt här i sverige.

5. Säger så här.. vilka länder har inte statsskuld?

6. Här är vi nog rätt eniga du och jag! smile Skolan idag är ingen höjdare, det är ju egentligen bara att kolla på många inlägg här på garaget.org (vill inte uppröra någon men det är en tragisk sanning). Känner precis igen det där med vänner som knappt kan stava rätt.  Frågan är bara hur man skall höja kvalitén i skolan? Det där med betygsystemet är en riktigt kluven och jobbig fråga.

Litterarum radices amarae, fructus dulces.

1 082 Inlägg
31 augusti 2006
Founder: Jag har ett förslag! Vet inte om du nappar på det här men jag antar att du, som jag, inte gillar sd något vidare? Right?! Jag själv avskyr dem och de är befogat rasistiska (även om de smyger med det och bakar in det ordentligt här och var i sitt manifest).
Vad sägs om att vi kör en analys av deras manifest och presenterar det här, så folk förstår riktigt vad det är som är vrickat?! Kanske kan vi rädda några röster här på gorg, så att fler börjar förstå vad det är för politik det verkligen handlar om. Det skulle va lite kul och samtidigt göra lite nytta här också. smile Vad säger du?
Senast redigerat av jonesono (31 augusti 2006)

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
31 augusti 2006
Är väl inge fel på SD?? Alla får väl ha åsikter o inget är rätt eller fel?! Skulle jag TEX säga att jag älskar SD skulle de bli ett jävla liv! Men säger jag att jag älskar S skulle de inte bli nåt alls! Va fan ska de behöva vara så?! Låt dom som röstar på SD vara ifred! Precis som alla som röstar på övriga partier får va ifred!

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

LicensRörSvetsare
1 290 Inlägg
31 augusti 2006
Sd

Tycker du att din chef är dum? De är kanske därför du har ett jobb...

83 Inlägg
31 augusti 2006
jag tror inte att något SD mandat hade skadat, anser att dom driver några iktigt vättiga saker som tex att behålla kärnkraften, och att ha någon där uppe som jobbar för mer ordning i förorterna skadar inte heller, men dom ska inte få för mkt makt heller för då kan de nog börja hända grejer som jag iaf inte är med på.

Men i vilket fall hamnar min röst på etablerat parti...

Don't argue with idiots, they'll drag you down to their level and beat you with experience

1 082 Inlägg
31 augusti 2006
golfarn_nr1 skrev:
Är väl inge fel på SD?? Alla får väl ha åsikter o inget är rätt eller fel?! Skulle jag TEX säga att jag älskar SD skulle de bli ett jävla liv! Men säger jag att jag älskar S skulle de inte bli nåt alls! Va fan ska de behöva vara så?! Låt dom som röstar på SD vara ifred! Precis som alla som röstar på övriga partier får va ifred!

Självklart får alla ha sina åsikter.. det är inte det de handlar om. Mitt förslag var att jag och founder (eller bara jag själv om inte founder nappar) skall analysera vad som egentligen sägs i sd:s manifest. Sen får alla andra ta ställning till om det som står är bra eller dåligt. Helt upp till var och en. Man skall egentligen inte låta något parti vara i fred, alla skall analyseras i min mening. Det är ju inte de som röstar som jag vill analysera, de får göra hur de vill. Jag har själv bl a analyserat sossarna i en uppsats jag gjorde på universitetet. Då kan jag väl lika gärna analysera kd, som m, som just sd vilka jag är intresserade att analysera i det här fallet.

1 082 Inlägg
31 augusti 2006
abe-gbg skrev:
jag tror inte att något SD mandat hade skadat, anser att dom driver några iktigt vättiga saker som tex att behålla kärnkraften, och att ha någon där uppe som jobbar för mer ordning i förorterna skadar inte heller, men dom ska inte få för mkt makt heller för då kan de nog börja hända grejer som jag iaf inte är med på.

Men i vilket fall hamnar min röst på etablerat parti...

Finns andra partier som är för kärnkraften, om du vill rösta för ett sånt förslag. Ett sd-mandat, är ett för mycket.

8 156 Inlägg
31 augusti 2006
tobi skrev:
Pirat eller sverige...

Då tycker jag att du ska kryssa för Tor Skude (andranamn på Piratpartiets lista)
Mycket trevlig kille som jag har haft långa diskussioner med om upphovsrätt och patentlagstiftning.

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

1 854 Inlägg
31 augusti 2006
chrizz skrev:
onej84 skrev:
Nu har jag inte läst igenom alla 11 trådar men skriver ändå.

Vinner Moderaterna så chock höjs bilskatten till det dubbla i januari 2007 = dom ska inte vinna

Jag röstar på S

Det där skulle jag gärna vilja veta källan på smile

Läste det på jobbet, nån från facket hade lagt ut lappar..

1 414 Inlägg
1 september 2006
Trådstartare
jonesono skrev:
Founder: Jag har ett förslag! Vet inte om du nappar på det här men jag antar att du, som jag, inte gillar sd något vidare? Right?! Jag själv avskyr dem och de är befogat rasistiska (även om de smyger med det och bakar in det ordentligt här och var i sitt manifest).
Vad sägs om att vi kör en analys av deras manifest och presenterar det här, så folk förstår riktigt vad det är som är vrickat?! Kanske kan vi rädda några röster här på gorg, så att fler börjar förstå vad det är för politik det verkligen handlar om. Det skulle va lite kul och samtidigt göra lite nytta här också. smile Vad säger du?

Det låter intressant... jag vet absolut ingenting om SD det är därför jag inte kommenterat något om dom tidigare, försöker undvika att lägga mig i sådant jag inte läst på. Har faktiskt sympatiserat med vissa saker dom sagt tidigare men det va många år sedan innan man visste vad man själv faktiskt ville. Har du nån länk till deras valmanifest?

Mvh Tim

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

1 414 Inlägg
1 september 2006
Trådstartare
jonesono skrev:
Founder skrev:
jonesono skrev:
1. Vilka har råd att köpa miljöbil, ja inte är det de som har kärvt med pengar. Dock är ett förslag om bidrag för konvertering väldigt bra, men jag har fortfarande svårt att tro att vem som helst bara kan hosta upp pengarna hur som helst.
2. Gå till botten med ursprungsproblemet först och främst. Med andra ord.. varför händer det så mycket brott idag, varför är samhällsklimatet som det är, är fängelse svaret på alla brott, men jag skulle nog se fler poliser ute i de mindre samhällena först och främst.
3. Bättre sjukvård.. för vem? För dig kanske, men för många andra?
4. Utgifterna för företagen finns där av en anledning och det är trots allt att företaget skall värna om sina anställda och inte kunna behandla dem hur som helst. Visst finns det företagsledare som aldrig skulle få för sig att göra detta, men så länge man hör och ser exempel på det motsatta så måste det nog finnas ett skyddsnät för de anställda och deras privilegier.
5. Den finns där av flera anledningar.
6. Hur menar du med skolpolitiken? Vad är det som du tycker inte är bra? Jag är själv inte nöjd med skolan, men jag vill bara veta vad det är här som inte är bra.

Jag skulle gärna se lite mer satsningar på oss studenter som ger fan allt för att få en riktigt bra utbildning från universiteten.. studiemedlet (och då menar jag bidragsdelen) måste höjas nu!! Det är fan inte hållbart som det är nu.

1. Saab sålde 1022 st 9-5 Biopower i Sverige i Juni månad, så visst finns det dom som har råd... Sen håller jag med dig om att samma bidrag borde gälla konvertering till etanol, det hade varit kanon!!!

2. Självklart, men att döda någon och få 12 års fängelse är patetiskt och antalet våldtäkter som hänt senaste åren är farligt höga, varför? för att det inte är säkert på gatorna längre en lördagskväll... Man har försökt göra något åt problemet i flera år och inget har hänt, jo det har blivit värre... vård funkar inte mot folk som inte fattar... dom ser det som ett lätt sätt att slippa undan fängelse. Gör fängelset mer likt Lubijanka i Moskva så ska vi se hur många som vill begå brott i framtiden...

3. Bättre sjukvård för tex min mor som är svårt sjuk, bättre sjukvård för min grannes barn som mår dåligt och bara slussas mellan olika läkare som ingen har tid att ta hand om henne. Själv har jag privatvård så jag bryr mig inte, jag har bra sjukvård. Men jag tycker att dom som inte har råd även ska ha lika bra som jag har.

4. Utgifterna finns där av en anledning, och den anledningen gör att SAAB, Volvo, Wärtsilä funderar på att flytta utomlands. Visste du att om SAAB i Trollhättan försvinner betyder det ca 140'000 människor som förlorar jobbet runt om i Sverige. Då är inte dom utgifterna värda så mycket längre...

5. Staten har idag en statskuld som betyder mer än 100'000 per person i landet om man delar upp den, och den ökar hela tiden. Vi har världens högsta skatt... hur kommer det sig att staten inte har råd när vi betalar världens högsta skatt utan måste fortsätta låna pengar?

6. Vad som inte är bra är betygen, att så många kan gå ut skolan utan att ens veta hur man stavar. Jag känner flera som fått godkänt i Svenska i åk3 Gymnasiet men som skriver var tredje ord fel, kan man vara nöjd med en sådan svenska? Vi är långt ifrån bäst ska du veta. Lyssna och läs på statestiken på kanalen/websidan Euronews, där jämför dom EU länder med varandra o Sverige är inte ens bland top 10...

Mvh Tim

1. Ja, det finns dem som har råd men det är i regel höginkomsttagare. Bra att du håller med mig om konverteringsfrågan.. skulle va bra om något parti tog tag i det.

2. Det bör vara för psykiskt sjuka brottslingar mycket längre behandlingstider i kombination med fängelse. Behöver jag påminna dig om att man inte löser våld med våld?! Det har gjorts forskning och det håller på att komma fram mer forskning inom detta område där det inte alltid är fängelsestraff som är lösningen. Men som många tyvärr tycker idag "bort med skiten, så att vi slipper se eller ha dem här", så löser man inte problemet. Varför begås brott? Kan det ha att göra med samhällsklimatet som blir hårdare och värre för de som har det värst? Skall det göras än värre när pengar absolut inte kommer att läggas på detta område av alliansen? Jag har själv fundrat på att i framtiden kanske rikta in mig på kriminal-sociologi och göra studier på hur fängelsestraff verkligen är den enda lösningen.. men det är en annan historia.

3. Det kommer alltid att vara olika sjukvård för de med olika mycket pengar, frågan är bara hur stor klyftan mellan dessa och kvalitén på sjukvården kommer vara. Vill man öka eller minska klyftan. Jag säger inte att det är bra som det är nu, något måste göras!

4. Jag skulle gärna vilja hindra företagen att ha en möjlighet att flytta ut sin verksamhet, en slags begränsning. Det är allt för mycket fokus på att göra de största vinsterna, när det går att göra vinster med på ett bättre sätt här i sverige.

5. Säger så här.. vilka länder har inte statsskuld?

6. Här är vi nog rätt eniga du och jag! smile Skolan idag är ingen höjdare, det är ju egentligen bara att kolla på många inlägg här på garaget.org (vill inte uppröra någon men det är en tragisk sanning). Känner precis igen det där med vänner som knappt kan stava rätt.  Frågan är bara hur man skall höja kvalitén i skolan? Det där med betygsystemet är en riktigt kluven och jobbig fråga.

1, jag skulle säga att dom flesta som köper en 9-5 Biopower eller en V70 Bi-fuel är medelinkomsttagare som vill spara lite extra pengar på billiga bränslen och förmåner. Tittar man på Saab's kundkrets så är den till 70% medelinkomsttagare som köper en nästan minimalt utrustad Saab.

2. Jag tror faktiskt inte att våld inte löser våld. Men det kan vi ta en disskusion om någon annanstans för det hör egentligen inte till politik... smile

3. Självklart ska klyftan minskas och jag "tror" att detta endast kan ske via en viss "tävlan" om kvalite på vården. Folk ska kunna få välja vilka sjukhus dom vill gå till, för varje vårdtagare som sjukhuset får, får dom även mer pengar. På detta vis kommer dom "dåliga" sjukhusen att sållas bort automatiskt...

4. Att förhindra företag från att flytta utomlands är att skapa ett klimat där ingen vill starta ett företag eftersom man låser företaget till de regler och möjligheter samt hinder som finns i det landet. Det måste få råda fri konkurrens mellan företag och länder annars kommer priserna att gå upp och dom som får betala är i slutändan de som jobbar och köper produkterna.

5. Norge? Skottland? Irland (nästan ingen kvar)... Poängen är inte vilka länder som har en skuld utan som faktiskt Göran själv sa, den som är skuldsatt är inte fri... det är ganska intressant att han själv går emot sitt eget motto när det gäller landets ekonomi... smile

6. Det är svårt, skolan kommer nog vara något som kommer att klia politikerna väldigt länge i hvuudet. Jag tycker att Israel har en ganska bra metod. Man ser tidigt till vilka som är speciellt begåvade och satsar stenhårt på dessa. Man ser även till vilka som har det svårt och försöker placera dom i mindre grupper där dom kan lära sig bäst dom kan själva i sin egen takt. Det är inte för inte som Israel eller "Judar" haft flest nobelpristagare genom tiderna...

Mvh Tim

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se

4 Inlägg
1 september 2006
Äntligen val igen!

Kan berätta lite om min situation, jag tröttnade på den otroligt tråkiga situation Sverige befinner sig i och lämnade landet och åkte över till Irland. Här har vi inga fackliga organisationer och det finns gott om jobb. Amerikanarna har pumpat in miljarder dollar samtidigt som vi får ett otroligt stort bistånd ifrån EU till att tex bygga vägar för (Lite fel tycker jag, Irländarna har egentligen råd att bygga sina egna vägar).

Arbetslösheten är i praktiken obefintlig, den är tom för låg. Det måste finnas en andel personer tillgängliga på arbetsmarknaden. Ett OBS nu, dessa som går arbetslösa skall inte ständigt utgöras av samma personer, utan omsättas kontinuerligt. Blir arbetslösheten för låg minskar företagens chanser att finna kompetent personal och deras konkurenskraft begränsas.

Här på Irland har vi ett grundavdrag på 10 000 €, vilket motsvarar 92 000 SEK.
Därefter är skatten första året 13,5% på min inkomst för att sedan bli 20%.
För de som tjänar bra, ca 300 000 / år och uppåt betalar man 40% skatt, marginalskatt, dvs bara på beloppet över €35 000 /år.

Eftersom alla behöver (minst) 100 000 kr för att överleva så anser jag det vara mycket sunt att man direkt kan behålla dessa pengar utan att behöva skicka dem tur och retur till Staten.
De som tjänar minst skall inte behöva släpa ihop pengar till statskassan innan de fått ihop till sin egen försörjning.

Företaget jag jobbar på startades upp 1997 och hade då 8 st anställda. I dagsläget är vi ca 350 st och företaget gjorde förra året en vinst på ca 120 miljoner kronor. När hörde ni senast talas om ett företag i Sverige som nyetablerade verksamhet och haft sådan fantastisk tillväxt?
Två av tjänsterna på detta företag var tidigare lokaliserade i Sverige, men nu blev vi av med dem och gick dessutom miste om 348 nya.
Mycket snack om företag som flyttar ut ur landet. Det som saknas i debatten är alla arbetstillfällen som inte förläggs i Sverige utan startas upp i andra länder.

Som parentes kan jag nämna att det nästan finns lika många jobb för Svenskar på Irland som det finns jobb för svenskar i Östergötland. Ni som misstror mig kan kolla Eniro Jobbsafari (http://www.eniro.se) och sedan söka på 'swedish' på http://www.irishjobs.ie

Det Svenska systemet fungerar inte och vi behöver verkligen få till stånd en förändring.
Gärna skatt, men först pengar så jag överlever på egen hand.
Av den skatt vi idag betalar går över hälften till bidrag. Enbart ca 1/3 går till Skola, Vård och Omsorg. Läs mer om var våra pengar går på Skattebetalarnas hemsida http://www.skattebetalarna.se
Ladda även gärna hem årets skatteredovisning (lättläst)
http://www.skattebetalarna.se/BinaryLoa … lueIndex=0

Passar på att säga att Socialdemokraterna när de bildades och gick till val för första gången hade som valmanifest - "Sänkt skatt för Arbetaren", kan väl nämna att skatten då var 10%, idag är det effektiva skatteuttaget ca 60% när man räknar med Arbetsgivaravgift, Skatt på lönen, och slutligen den (tillfälliga??) skatten momsen på upp till 25%.

Räknar man på detta så inser man snart att alla pengar strömmar genom staten väldigt ofta. Detta medför att vi gör oss väldigt beroende av staten och staten får ett väldigt stort inflytande över oss invånare. Bra eller dåligt, men jag vet vad jag tycker.

Slutligen vill jag göra en liten jämförelse mellan Sverige och Irland. Vi i Sverige har mycket som vi ska vara stolta över. Vårt banksystem är utmärkt, infrastrukturen är väl utbyggd. Var och varannan svensk har tillgång till Bredband till en billig kostnad. Vi har gott om välutbildad arbetskraft. Vi har en ofantlig statsskuld. Invandringen är stor men vi har tyvärr inga jobb att erbjuda. Detta innebär betydligt sämre integration, utanförskap och att de sociala klyftorna ökar

I irland ligger deras banksystem ca 20 år efter vårat. Infrastrukturen är ett skämt. Nya motorvägar är under uppbyggnad och de som finns runt Dublin är utmärkta. Kommer man ut på landsbyggden så är det smala usla vägar i många fall. Bredband var till alldeles nyligen väldigt ovanligt och kostade skjortan. Det finns ett väldigt stort behov av välutbildad arbetskraft då Irland gått direkt från jordbrukssamhälle till IT-samhälle (hoppade med andra ord över Industri-epoken).
kolla återigen på http://www.irishjobs.ie och sök på engineer så hittar man nästa 10 000 tjänster där de söker ingengörer. Irland har slutligen ingen statsskuld att betala räntor på. Irland har en kraftig (arbetskrafts)invandring, men ser dessa som en tillgång då de har gott om arbete.

Fundera gärna över varför du tror att skillnaden mellan Irland och Sverige är så stor?
Irlands situation är ungefär den vi hade på 60-talet i Sverige när många storföretag körde busslaster med människor från södra Europa och många Finnländare kom hit för att jobba.

Hur har vi förvaltat vår position som vi en gång hade och hur ser framtiden ut?

Mitt inlägg blev väldigt långt, vilket inte var tanken. Hoppas detta inlägg inte färgats allt för mycket av mina egna politiska åsikter utan kan vara någorlunda objektiv information. Var dock som läsare alltid kritisk till alla uppgifter som folk ger till dig och undersök varifrån källorna till informationen kommer från.

Hoppas att just DU röstar i valet - jag tänker i alla fall ställa upp och göra min medborgerliga plikt.

2 014 Inlägg
1 september 2006
Vilket parti jag ska rösta på har jag för en gångs skull inte bestämt mig för. Borgerligt ska man rösta i alla fall. Som egenföretagare med småföretag finns inte så mycket andra alternativ än det, enligt min mening.

Ett logiskt resonemang bör vara att om vi är det landet i världen med högst skattetryck ska vi också vara det landet i världen med bäst omsorg, vård, osv. Det är vi dock inte. Därför går alla partier som på ett betydande sätt styrt Sverige mot vad vi har idag bort för min del, och det inbegriper S, V och MP.

Upplevelser tidigare i mitt liv har hjälpt mig utveckla den åsikten att alla tar bäst hand om sig själva. Visst fasen kan man behöva och ska då få hjälp ibland, men grundprincipen enligt mig ska vara att folk främst ska hjälpa sig själva. Jag ser inte någon som helst anledning till att jag ska behöva betala saker åt andra om jag i mitt liv kanske ansträngt mig mer och därmed fått ett bättre betalt jobb. Arbetar jag hårdare och därmed tjänar mer, är det jag som ska dra nytta av det, ingen annan.

Därför är inte jag intresserad av att betala mer skatt för att jag tjänar mer. En fullt skatteavdragsgill socialförsäkring (liknande modellen de har i USA) är vad jag skulle föredra framför våra arbetsgivaravgifter och höga skatter. I den socialförsäkringen borde allt vad a-kassa, sjuklön, föräldraersättning, pension, vård, äldreomsorg, tandvård osv ingå och endast komma den till rätta som betalat försäkringen (eller dennes efterlevande i händelse av dödsfall). Då är det upp till var och en att se om sitt eget hus... Fast den här diskussionen kunde göras lång och jag orkar inte gå in på det nu.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

1 082 Inlägg
1 september 2006
Founder skrev:
jonesono skrev:

Det låter intressant... jag vet absolut ingenting om SD det är därför jag inte kommenterat något om dom tidigare, försöker undvika att lägga mig i sådant jag inte läst på. Har faktiskt sympatiserat med vissa saker dom sagt tidigare men det va många år sedan innan man visste vad man själv faktiskt ville. Har du nån länk till deras valmanifest?

Mvh Tim

Ja, det skulle va intressant att köra igenom hela programmet (om vi hinner till den 17:e smile ) men annars får vi väl ta utvalda delar. De har ju på sin hemsida under "våra åsikter" en flik som heter "principprogram" och en flik som heter "handlingsprogram". Där tror jag det mesta står.
Jag har själv läst lite här och där förut, men aldrig helt igenom.. kan ju ta ett tag. smile
Kul om du nappar! Gäller bara att man hinner klämma in det mellan den ordinare pluggtiden bara.

Fartglad
336 Inlägg
1 september 2006
Ska ni förtidsrösta så kan ni komma till Vaxholm. Där sitter en ful, hård och rå jävel(jag wink) som tar emot valsedlar och tjattrar med trevliga gubbar och tanter!

Power without Quattro is useless!

lundwall
1 september 2006
Inte för att jag gillar att ösa skit - och det finns säkert massa rolig skit man kan ösa över min del av politiken, men jag tycker ändå att det är värda saker att tänka på...

Sossarna - Som gick till val förra gången med parollen "Skola, vård, omsorg". Måndagen efter valet lade Göteborg ner 4500 av 5000 platser på Komvux. Halleluja.

Vänsterpartiet Kanskekommunisterna - där en framträdande riksdagspolitiker under sina år (ja, bara 3-4 år sen) som ordförande för Ung Vänster kläckte ur sig att staten ska beslagta alla privatägda aktier. Tjena.

Kristdemokraterna - Hitler hade varit avis på deras inställning till saker och ting. Usch.

Centerpartiet - Vad fan vill dom? Vad är dom? Vart ska dom?

Folkpartiet - Ett parti som hade varit jättebra. Om dom hade haft klara åsikter om en endaste sak, nån endaste gång.

Miljöpartiet - gjorde sitt intåg i riksdagen på 90-talet, där Åsa Domeij körde en BMW 328 - Sveriges då mest förorenande nybil. Grattis. För att inte tala om 2003, när de på sin årliga rikskonferens på fullaste allvar röstade igenom (med stor marginal) att vi ska avskaffa pengar som betalningsmedel. Helt, alltså. Byteshandel med kor etc var ett förslag.

Sverigedemokraterna är säkert jättebra för 18-åriga killar med 240 och keps från Årjäng, som tyvärr är deras mest handlingskraftiga väljare. Kallar sig demokrater och vill avskaffa demokratin. Heja.

Nationaldemokraterna - för dom som inte fick fängelse när Ny Demokrati skandalsänktes.

On a more serious note; för mig är borgerligt det enda rätta. Som det ser ut idag så ser jag väldigt gärna en regering med moderat majoritet, där folkpartiet är ganska kraftiga, och centern kan sköta miljöpolitiken.

Lokalt här i Lysekil har jag inte en aning om hur jag ska rösta, moderaterna är lika mycket betongrövar som sossarna (jag har själv suttit i styrelsen, så jag vet... smile och vi är en av få kommuner i landet som har Kommunistiska Partiet i kommunfullmäktige. Det är roligt med sinnessjuka fascister, dom har så mycket kul att säga smile

Den som på fullaste allvar tror och tycker att det går BRA för Sverige idag, behöver definitivt läsa på. Tack vare att ni röstade nej till Euron, ett val som vi redan hade tackat ja till iom EU-valet, så kommer väldigt många turister att svika Sverige. Det är faktiskt så enkelt. Polen och baltstaterna kör om Sverige om ett par år, med den otroliga ekonomiska utvecklingen som sker där nu. Samma sak som _Tobbe_ snackar om längre upp i tråden om Irland.

Sök