Äntligen val igen!
Kan berätta lite om min situation, jag tröttnade på den otroligt tråkiga situation Sverige befinner sig i och lämnade landet och åkte över till Irland. Här har vi inga fackliga organisationer och det finns gott om jobb. Amerikanarna har pumpat in miljarder dollar samtidigt som vi får ett otroligt stort bistånd ifrån EU till att tex bygga vägar för (Lite fel tycker jag, Irländarna har egentligen råd att bygga sina egna vägar).
Arbetslösheten är i praktiken obefintlig, den är tom för låg. Det måste finnas en andel personer tillgängliga på arbetsmarknaden. Ett OBS nu, dessa som går arbetslösa skall inte ständigt utgöras av samma personer, utan omsättas kontinuerligt. Blir arbetslösheten för låg minskar företagens chanser att finna kompetent personal och deras konkurenskraft begränsas.
Här på Irland har vi ett grundavdrag på 10 000 €, vilket motsvarar 92 000 SEK.
Därefter är skatten första året 13,5% på min inkomst för att sedan bli 20%.
För de som tjänar bra, ca 300 000 / år och uppåt betalar man 40% skatt, marginalskatt, dvs bara på beloppet över €35 000 /år.
Eftersom alla behöver (minst) 100 000 kr för att överleva så anser jag det vara mycket sunt att man direkt kan behålla dessa pengar utan att behöva skicka dem tur och retur till Staten.
De som tjänar minst skall inte behöva släpa ihop pengar till statskassan innan de fått ihop till sin egen försörjning.
Företaget jag jobbar på startades upp 1997 och hade då 8 st anställda. I dagsläget är vi ca 350 st och företaget gjorde förra året en vinst på ca 120 miljoner kronor. När hörde ni senast talas om ett företag i Sverige som nyetablerade verksamhet och haft sådan fantastisk tillväxt?
Två av tjänsterna på detta företag var tidigare lokaliserade i Sverige, men nu blev vi av med dem och gick dessutom miste om 348 nya.
Mycket snack om företag som flyttar ut ur landet. Det som saknas i debatten är alla arbetstillfällen som inte förläggs i Sverige utan startas upp i andra länder.
Som parentes kan jag nämna att det nästan finns lika många jobb för Svenskar på Irland som det finns jobb för svenskar i Östergötland. Ni som misstror mig kan kolla Eniro Jobbsafari (
http://www.eniro.se) och sedan söka på 'swedish' på
http://www.irishjobs.ie Det Svenska systemet fungerar inte och vi behöver verkligen få till stånd en förändring.
Gärna skatt, men först pengar så jag överlever på egen hand.
Av den skatt vi idag betalar går över hälften till bidrag. Enbart ca 1/3 går till Skola, Vård och Omsorg. Läs mer om var våra pengar går på Skattebetalarnas hemsida
http://www.skattebetalarna.seLadda även gärna hem årets skatteredovisning (lättläst)
http://www.skattebetalarna.se/BinaryLoa … lueIndex=0Passar på att säga att Socialdemokraterna när de bildades och gick till val för första gången hade som valmanifest - "Sänkt skatt för Arbetaren", kan väl nämna att skatten då var 10%, idag är det effektiva skatteuttaget ca 60% när man räknar med Arbetsgivaravgift, Skatt på lönen, och slutligen den (tillfälliga??) skatten momsen på upp till 25%.
Räknar man på detta så inser man snart att alla pengar strömmar genom staten väldigt ofta. Detta medför att vi gör oss väldigt beroende av staten och staten får ett väldigt stort inflytande över oss invånare. Bra eller dåligt, men jag vet vad jag tycker.
Slutligen vill jag göra en liten jämförelse mellan Sverige och Irland. Vi i Sverige har mycket som vi ska vara stolta över. Vårt banksystem är utmärkt, infrastrukturen är väl utbyggd. Var och varannan svensk har tillgång till Bredband till en billig kostnad. Vi har gott om välutbildad arbetskraft. Vi har en ofantlig statsskuld. Invandringen är stor men vi har tyvärr inga jobb att erbjuda. Detta innebär betydligt sämre integration, utanförskap och att de sociala klyftorna ökar
I irland ligger deras banksystem ca 20 år efter vårat. Infrastrukturen är ett skämt. Nya motorvägar är under uppbyggnad och de som finns runt Dublin är utmärkta. Kommer man ut på landsbyggden så är det smala usla vägar i många fall. Bredband var till alldeles nyligen väldigt ovanligt och kostade skjortan. Det finns ett väldigt stort behov av välutbildad arbetskraft då Irland gått direkt från jordbrukssamhälle till IT-samhälle (hoppade med andra ord över Industri-epoken).
kolla återigen på
http://www.irishjobs.ie och sök på engineer så hittar man nästa 10 000 tjänster där de söker ingengörer. Irland har slutligen ingen statsskuld att betala räntor på. Irland har en kraftig (arbetskrafts)invandring, men ser dessa som en tillgång då de har gott om arbete.
Fundera gärna över varför du tror att skillnaden mellan Irland och Sverige är så stor?
Irlands situation är ungefär den vi hade på 60-talet i Sverige när många storföretag körde busslaster med människor från södra Europa och många Finnländare kom hit för att jobba.
Hur har vi förvaltat vår position som vi en gång hade och hur ser framtiden ut?
Mitt inlägg blev väldigt långt, vilket inte var tanken. Hoppas detta inlägg inte färgats allt för mycket av mina egna politiska åsikter utan kan vara någorlunda objektiv information. Var dock som läsare alltid kritisk till alla uppgifter som folk ger till dig och undersök varifrån källorna till informationen kommer från.
Hoppas att just DU röstar i valet - jag tänker i alla fall ställa upp och göra min medborgerliga plikt.