3619
Sök

Pontiac boneville -65 kabel blir varm och glöder vid start

25 Inlägg
3 september 2011
Trådstartare
#1
Läs senaste inlägget av mig i denna tråd! det jag behöver hjälp med!




tjenare, morsan skulle ut å slira med bonevillen igår men hon märkte att den rykte vid start så vi gick ut och kollade lite på't.

Det är så att en kabel som sitter i en ''kontakt'' i torpedväggen på förarsidan och går till generatorn (lite grövre kabel) den blir glödhet och glöder när man ska dra igång bilen. märkte då att den är väldigt skadad och plastskyddet har smältit bort och spruckit upp, någon som vet vad det är för kabel samt är det bara slänga på lite eltejp å pröva igen å se vad som händer?




Läs senaste inlägget av mig i denna tråd! det jag behöver hjälp med!
Senast redigerat av jock3pock3 (14 maj 2012)

564 Inlägg
3 september 2011
#2
Hur grov kabel? Byt den, den har troligtvis ärjat inuti så att det blir motstånd där.

25 Inlägg
3 september 2011
Trådstartare
#3
jag kollade lite mer och såg att den grenar sig bakom blocket och går ner någonstans där, i lådan eller blocket, den har oxiderat lite inomsig också. morsan ska ha den till en klubbfest så hon skulle vilja åka idag, tänkte bara om det finns någon snabblösning så den iaf går att åka med.

1 160 Inlägg
3 september 2011
#4
varför riskera bränna upp bilen
BYT KABEL

113 Inlägg
3 september 2011
#5
ha på plast (tejp) på något som glöder känns sådär roll är det jord eller plus? om ni inte hinner byta kabeln dra en till kabel vid sidan om så länge så strömmen kan pasera.


25 Inlägg
3 september 2011
Trådstartare
#6
har löst kabeldramat, men nu är det så att vi hade laddat batteiet fullt sedan drog vi igång bilen och stängde av, sen skulle vi få igång den igen å då klicka det bara å batteriet är tomt.

antar att generatorn spökar?
eller kan startmotorn vara slut?

21 761 Inlägg
3 september 2011
#7
Batteriet töms inte så där snabbt om det är i bra skick, men det kan ju iof ha hänt någonting med batteriet när ni hade kabelproblemet. Mät vilken spänning det är på batteripolerna med tändningen avslagen, håller det sig över 12,2-12,3 V (dvs ungefär halvladdat) så kan du vrida nyckeln i startläge och mäta vilken spänning det visar då.

Om batteriet är dåligt så bör spänningen sjunka rejält, tex ner till 6-7 V eller liknande, men om startmotorn är dålig på det sättet att solenoiden inte får bra kontakt så ska spänningen inte sjunka mer än kanske till 11 V. Ifall startmotorn "fältar" så kan den dra väldigt mycket ström, då kan nog spänningen även sjunka flera V pga detta. smile

25 Inlägg
3 september 2011
Trådstartare
#8
okej, ska fixa mätare och kolla lite på det där, vet att något drar ström för om bilen står med +polen på 2 dagar så finns det väldigt lite kräm kvar i batteriet, men batteriet är helt nytt och är ett bra batteri så det är inte dåligt.

21 761 Inlägg
3 september 2011
#9
Okej, det är ju en viss skillnad på att batteriet i princip töms på två dygn och att det töms redan efter en start. smile

Det innebär iaf att generatorn kan vara en orsak, tex en trasig diod inuti generatorn kan göra att det tjuvdrar 3-4 ampere när motorn är avstängd så vitt jag vet. För att felsöka tjuvström på generatorn så tar du loss grova kabeln på B+ och kopplar in en multimeter (ställd i läge för strömmätning, 10/20 A) mellan kabeln och B+, gör eventuellt samma sak med D+.

25 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
#10
Har lite problem med bonevillen igen =/

Fixade bilen så den gick kanon bra. men i helgen va vi ute och slira lite med den, efter cirka 4-5timmar så dog den på motorvägen.. fick starthjälp av en snubbe, sen gick det att köra i cirka 2 timmar, sen dog den igen och vi bestämde oss för att ställa bilen och hämta den dagen där på.

Började fundera på om generatorn spökar iallafall och inte laddar. har bytt till en ny generator, men när jag ska starta den så klickar den bara, varför är det så? har haft en bil stå med starthjälp i 20 min och den snurrade jätte lite sen klickade det igen.

hur vet jag om min gamla generator är trasig? kolen fanns det mycket kvar av..

21 761 Inlägg
14 maj 2012
#11
Ladda upp batteriet fullt med en batteriladdare, sedan kan du börja felsökningen.

Det första du kan göra är att starta motorn och mäta dels på generatorns B+ och dels på själva batteripolerna vilken laddspänning det visar, spänningen bör kunna ligga på åtminstone 14 V men helst aningen högre. Skillnaden i spänning mellan generatorn och batteri ska inte vara mer än ett par tiondelar (helst så nära noll som möjligt), är det typ 0,5 V eller ännu mer så får du undersöka vart det är dålig kontakt och i så fall rengöra kontaktytorna.

Om inte motorn startar fastän batteriet är fulladdat så får du mäta direkt på batteripolerna (inte polskorna) vad som händer när du vrider nyckeln i startläge. Sjunker spänningen ner till exempelvis 11-11,5 V så är det inte batterifel, men om spänningen direkt dyker ner mot 5-6 V så är det troligast batteriet. smile

25 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
#12
okej, men har precis köpt ett nytt batteri så det borde inte vara fe på det. men sen vet man ju inte, ska ladda upp ett batteri av de 2 vi har så får jag kolla om någon har en multimeter man kan låna så man kan kika lite. men den startade innan utan problem med gammla generatorn, men nu när jag bytt till nya så blir det så,

det kan inte vara typ likström på ena och växelström på andra? eller är jag ute och cyklar nu? wink

21 761 Inlägg
14 maj 2012
#13
Likströmsgeneratorn och växelströmsgeneratorn ger båda ut likspänning, där är det inga problem. De gamla likströmsgeneratorerna är ofta ganska klena och laddar väl dåligt på låga varv om jag inte har helt fel, behöver högre varv än växelströmmarna för att ge bra laddning. Fast jag har ju inte pysslat en massa med generatorer, det jag skrev är mest saker som jag har läst om i olika litteratur. smile

Har du någon typ av batterilampa i instrumenthuset som lyser när tändningen slås på?

Är lite osäker på hur det är kopplat när bilen har likströmsgenerator som original.

25 Inlägg
14 maj 2012
Trådstartare
#14
Det enda som lyser är en lampa som det står Oil på, den lyser gult, men när det klickade först så lös den, men sen när det inte klicka då lös den inte, så antar att det är som en batterilampa. kan kolla mer imorgon om man kanske kan se någon, men den brukar lysa iaf när man vrider på tändningen, sen när man startar så försvinner den sen om den går igång.

smile

21 761 Inlägg
15 maj 2012
#15
Det är ju oljetryckslampan. Med tändningen påslagen lyser lampan när inte motorn är igång eftersom oljetrycket inte är tillräckligt högt, men när motorn går igång så stiger trycket och lampan slocknar. Om den lampan samtidigt fungerar som en sorts batterilampa låter skumt, men jag har ingen aning om hur lampor och laddsystem i såna där bilar fungerar. smile

25 Inlägg
16 maj 2012
Trådstartare
#16
okej, men fick igång bilen idag, fick inte riktigt kontakt med kabelskorna. men den laddar inte, fast jag bytt generator, du har inga tankar om vad det kan vara för problem? smile  mätte idag och spänningen sjönk när bilen va igång.

25 Inlägg
16 maj 2012
Trådstartare
#17
kan ju lägga till att det är draget + från batteri till generator. sen från b+ från generatorn till startmotor, det kan inte vara något som spökar där? vet inte hur det ska vara kopplat om jag ska dra den från startmotorn direkt till batteriet eller något?

21 761 Inlägg
16 maj 2012
#18
Det är där som batterilampan kommer in i bilden. För att generatorn ska kunna ge laddning så måste fältlindningen förmagnetiseras, det gör den via batterilampan. När man vrider nyckeln i tändäge så ska batterilampan tändas, vilket ger en liten ström som går ner till generatorns anslutning D+.

När fältlindningen har blivit förmagnetiserad så kan sedan generatorn börja ge laddning då generatorn har kommit upp i ett visst varvtal. Eftersom jag inte vet hur laddsystemet är gjort så vet jag inte om det sitter någonting annat som ska ge den där förmagnetiseringen, tex en typ av motstånd eller så. smile

Om du kikar på generatorns baksida, finns det en anslutning som heter "D+"?
Sitter det någon kabel där i så fall?

25 Inlägg
17 maj 2012
Trådstartare
#19
Ja det gör det, sitter en liten kabel i där, får väl kika om den kanske är skadad eller något kanske?

21 761 Inlägg
17 maj 2012
#20
Gör så, försök följa kabeln hela vägen och även se vart den sitter i andra änden. Troligen går den väl i ett skyddshölje tillsammans med andra kablar, då kan det kanske bli lite knepigt förstås.  smile


Sök