Nicklas_G skrev:
mycket konstigt, de där me högtrycksspolning.....för ja vet FLERA modeller av volvo som har xenon från fabrik men inte högtrycksspolning....
dom säger imot sig själva så ofta men alla regler å lagar så man blir riktigt förbannad ibland!!
Nu är ju inte kravet just högtrycksspolning utan
strålkastarrengöring, vilket även kan vara torkare + spolarvätska.
Men flera bilmodeller idag har varken eller, vilket gör att xenon blir direkt olämpligt på dessa.
anledningen till detta är att skit, snö och is mm fastnar mycket lättare på xenonstrålkastare pga den lägre temperaturen, vilket medför ströljus på andra samt sämre ljus för dig...
Och ang ströljus.
Ströljuset bildas som messt i en strålkastare med räfflat glas (tex volvo 940, 740 osv osv). det spelar ingen roll hur mycket du skärmar av eller täcker halva reflektorn osv för det är ändå glaset som sprider ljuset åt alla håll och kanter vilket gör att det bländar.
Ska man ha eftermonterat xenon så har man det enbart om man har fräsha klarglas (dvs inte räfflat glas) eller projektor bara dessa typer av strålkastare riktar ljuset dit det skall och ingen annan stans.
Projektorn är avsevärt bäst i alla dessa avseenden och det är därför denna är överrepresenterad bland bilar med original xenon.
Bara ett fåtal bilar som va tidiga med xenon har inte projektor, tex S/V40 classic och V70N bland annat, men även detta gick man ifrån pga att prpjektorn är lart bättre lämpad för xenon.