3240
Sök

-712 tryckplatta och 6puck sinter ?

82 Inlägg
5 september 2011
Trådstartare
#1
går i tankarna att skaffa -712 tryckplatta och 6puck sinter till m90 , är det någon som har tidigare erfarenhet till detta ? positivt som negativt?


Mvh Nicklas


2 230 Inlägg
5 september 2011
#2
effekt? och ska du köra ofjädrat centrum eller fjädrat? dvs på lamellen. eftersom 712 med org lammel klarar man 525nm ca.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
5 september 2011
#3
kör med fjädrad lamell på m90 dom ogillar stumma kopplingar och svänhjul

så antingen dubbelmasse och stum lamell eller stumt svänghjul och fjädrad lamell

Kör fort så hinner inget hända...

173 Inlägg
5 september 2011
#4
körde med 6p sinter o 712 tryckplatta med dubbelmasse o de slet en del på vulkaniseringen på svänghjulet låg gummi kladd i hela sprängkåpan till lådan så går att köra men inget o rekomendera med dubbelmasse isåfall stumsvetsat eller annat omsvarvat.

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 september 2011
#5
jag har kört 2-300mil nu med 712 platta med stumt svänghjul å stum lamell utan problem. låter lite jävligt vid motorbroms å tomgång men skit samma för min del.


Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
5 september 2011
#6
Xuri skrev:
jag har kört 2-300mil nu med 712 platta med stumt svänghjul å stum lamell utan problem. låter lite jävligt vid motorbroms å tomgång men skit samma för min del.

det är just derför man ska undvika det för man dödar ingånde lagret i lådan..just nu kanske det låter lite illa i slutänden dödar du lagret totalt

Kör fort så hinner inget hända...

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 september 2011
#7
Growe skrev:
Xuri skrev:
jag har kört 2-300mil nu med 712 platta med stumt svänghjul å stum lamell utan problem. låter lite jävligt vid motorbroms å tomgång men skit samma för min del.

det är just derför man ska undvika det för man dödar ingånde lagret i lådan..just nu kanske det låter lite illa i slutänden dödar du lagret totalt

jag är dock inte riktigt med på varför de skulle döda lagret.


82 Inlägg
5 september 2011
Trådstartare
#8
Stenzzon skrev:
körde med 6p sinter o 712 tryckplatta med dubbelmasse o de slet en del på vulkaniseringen på svänghjulet låg gummi kladd i hela sprängkåpan till lådan så går att köra men inget o rekomendera med dubbelmasse isåfall stumsvetsat eller annat omsvarvat.

Kan man svirras fast svänghjulet då?:p för jag har dubbelmasse. Jag tänkte köra på ofjädrad 6puck..


Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
5 september 2011
#9
Xuri skrev:
Growe skrev:
Xuri skrev:
jag har kört 2-300mil nu med 712 platta med stumt svänghjul å stum lamell utan problem. låter lite jävligt vid motorbroms å tomgång men skit samma för min del.

det är just derför man ska undvika det för man dödar ingånde lagret i lådan..just nu kanske det låter lite illa i slutänden dödar du lagret totalt

jag är dock inte riktigt med på varför de skulle döda lagret.

det blir krafter som lådan inte är gjord för

läser ofta om folk som har rasat ingånde lagret i låda pga dom kör med stumma lameller

var väldigt vanligt då det var en fluga att åka m90

Kör fort så hinner inget hända...

2 230 Inlägg
5 september 2011
#10
sen om man har så pass mkt effekt att man behöver köra med sinter för att det inte ska slira så skulle jag då rekommendera att byta till bmws zf/getrag låda istället.

så kan det vara då det inte blev som det skulle

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 september 2011
#11
Rojpen skrev:
sen om man har så pass mkt effekt att man behöver köra med sinter för att det inte ska slira så skulle jag då rekommendera att byta till bmws zf/getrag låda istället.

m90in funkar fint med motorer som har lite pulver. förstår inte vad alla är rädda för.


One Man Clan
4 287 Inlägg
5 september 2011
#12
Growe skrev:
Xuri skrev:
Growe skrev:

det är just derför man ska undvika det för man dödar ingånde lagret i lådan..just nu kanske det låter lite illa i slutänden dödar du lagret totalt

jag är dock inte riktigt med på varför de skulle döda lagret.

det blir krafter som lådan inte är gjord för

läser ofta om folk som har rasat ingånde lagret i låda pga dom kör med stumma lameller

var väldigt vanligt då det var en fluga att åka m90

okej, tycker bara de låter lite skumt.


Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
5 september 2011
#13
Xuri skrev:
Rojpen skrev:
sen om man har så pass mkt effekt att man behöver köra med sinter för att det inte ska slira så skulle jag då rekommendera att byta till bmws zf/getrag låda istället.

m90in funkar fint med motorer som har lite pulver. förstår inte vad alla är rädda för.

3:an går sönder bara man tänker tanken smile
en halv miss så är det skrot
visst man kan svetsa stoppringen och då håller den kanske för 350hk om man inte startar hårt
då dör den redan vid 300hk

den bistra sanningen om m90

men visst den är gjort för max 165hk i en 940
200hk i en 960

så det är inte direkt skitdåligt att den klarar nästan det dubbla effekten mot vad den är gjord för

men den är för skör för att våga användas

jag törs knappt växla med min skickade stoppringen på min 16v som var helt orginal

en halv miss räckte gjort samma grej med m46 och betydligt mycket värre utan att det varit några problem

Kör fort så hinner inget hända...

One Man Clan
4 287 Inlägg
5 september 2011
#14
Growe skrev:
Xuri skrev:
Rojpen skrev:
sen om man har så pass mkt effekt att man behöver köra med sinter för att det inte ska slira så skulle jag då rekommendera att byta till bmws zf/getrag låda istället.

m90in funkar fint med motorer som har lite pulver. förstår inte vad alla är rädda för.

3:an går sönder bara man tänker tanken smile
en halv miss så är det skrot
visst man kan svetsa stoppringen och då håller den kanske för 350hk om man inte startar hårt
då dör den redan vid 300hk

den bistra sanningen om m90

men visst den är gjort för max 165hk i en 940
200hk i en 960

så det är inte direkt skitdåligt att den klarar nästan det dubbla effekten mot vad den är gjord för

men den är för skör för att våga användas

jag törs knappt växla med min skickade stoppringen på min 16v som var helt orginal

en halv miss räckte gjort samma grej med m46 och betydligt mycket värre utan att det varit några problem

jag har kört med samma låda i 3 år, ett haveri å de var förra vintern. lite väl mycke glädje å halvdålig koppling. tog sönder 3ans drev.   förra lådan slet jag sönder och de var också i hop med dålig koppling dock inte dreven eller stoppring.. du kör inte sönder den pga  effekten. växlar du rätt så håller den hur bra som helst.

alla lådor går sönder förr eller senare av felväxlingar.

en m46od låda håller inte för mer än 400nm innan du rensar drev bara du gasar med en sån.


One Man Clan
4 287 Inlägg
5 september 2011
#15
Growe skrev:
Xuri skrev:
Rojpen skrev:
sen om man har så pass mkt effekt att man behöver köra med sinter för att det inte ska slira så skulle jag då rekommendera att byta till bmws zf/getrag låda istället.

m90in funkar fint med motorer som har lite pulver. förstår inte vad alla är rädda för.

3:an går sönder bara man tänker tanken smile
en halv miss så är det skrot
visst man kan svetsa stoppringen och då håller den kanske för 350hk om man inte startar hårt
då dör den redan vid 300hk

den bistra sanningen om m90

men visst den är gjort för max 165hk i en 940
200hk i en 960

så det är inte direkt skitdåligt att den klarar nästan det dubbla effekten mot vad den är gjord för

men den är för skör för att våga användas

jag törs knappt växla med min skickade stoppringen på min 16v som var helt orginal

en halv miss räckte gjort samma grej med m46 och betydligt mycket värre utan att det varit några problem

ska jag vara ärlig så vet jag en bil som rasat dreven i en sån låda å de är turbokontainern som startade med slicks å klev av vid typ 4000rpm.


761 Inlägg
6 september 2011
#16
M90 går inte jämföra med zf/getrag, dom är ganska sega att växla, medans getrag och zf går att växla snabbt ända upp till 8000 varv, och växlarna bara ramlar i utan slit


One Man Clan
4 287 Inlägg
6 september 2011
#17
dannnej skrev:
M90 går inte jämföra med zf/getrag, dom är ganska sega att växla, medans getrag och zf går att växla snabbt ända upp till 8000 varv, och växlarna bara ramlar i utan slit

dom lådorna är bättre ja men att jämnföra m90 mot tex m46 å säga att den är skit nja den går jag inte på.
de går dock å köra  effekt på m90in också bara man växlar ordentligt och har bra kopplingsutrustning.


82 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
#18
Så 712 och  ofjädrad6p är inget att rekommendera till dubbelmasse och m90?


Fri fart för ett fritt folk!
14 193 Inlägg
6 september 2011
#19
Funrider skrev:
Så 712 och  ofjädrad6p är inget att rekommendera till dubbelmasse och m90?

dubbelmassen är aldrig något att lägga pengar på

bättre att köpa gamla enkelmasse svänghjulet och utgå från det direkt

Kör fort så hinner inget hända...

82 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
#20
Okejokej, men vilket svänghjul ska jag ha fatt i då och vilka modifikationer behövs?



Sök