Tjabba!
Nu var det dags igen med en ny bil i la familia.
Denna gång blir det ett gemensamt skolprojekt med en kompis från klassen!
Uppdateringarna hittar ni som svar i tråden allt eftersom.Info:Motor: -VW/Audi 1.6 8v. motor med Keihin förgasare original
-Växellåda: 4 petad manuell
-Avgassystem: Raka rör från en dubbelpipig downpipe
Chassi: -Nya coilovers (stötdämpare) runt om
Interiör / Inredning -GTI stolar fram
-Oldschool sportratt i läder
Exteriör / Styling -Fram & Bakstötfångare bortplockade
-Rollad mattvit
-Golf Mk2 skärmbreddare
-Tonade bakljus
-Sparco tanklock
FramtidsplanerEffekt och prestanda:
-Eventuell konvertering till lågtrycksturbo
-Nya luftrör samt filter
-Bygga och anpassa avgasrör
Fälgar, däck och bromsar:
-Eventuellt navbyte till 5-bult
-Djupa oldschool fälgar (inget bestämt)
-Stretcha däck på fälg
Interiör / Inredning:
-Bygga om fästen för GTI stolarna
-Bygga/anpassa ett passande baksäte
-Byta/tvätta/färga golvmattan
-Klä om diverse detaljer
-Tvätta och behandla övrig inredning
Bilstereo och multimedia:
-Installera en huvudenhet med högtalare i dörrsidor, inget avancerat
Exteriör / Styling:
-Fräscha till lacken
-Måla/lacka motorutrymmet svart
-Måla/lacka övriga detaljer
-STANCE IS ROMANCE
Historia: Jag och kompanjonen letade länge efter ett passande objekt på blocket.se,
till slut fastnade vi för en mattvit VW Jetta Mk1 med coilovers och diverse godis.
Jag la ett bud på den och fick ett godkännande, vi bestämde oss för att hämta den!
Till vår hjälp att åka dit hade vi en vän från klassen, Andreas Carlsson.
Resan tog oss knappt 4h. enkelresa från Östhammar till Filipstad, en vägsträcka på drygt 31 mil.
Någon gång efter klockan 18:00 började vi hemresan. Mirakulöst betade vi av hela 31 mil i en obesiktigad men nyskattad & försäkrad Jetta från 1983 utan större problem!
Påväg till Filipstad:Efter en sträcka på dryga 31 mil var vi äntligen "hemma":Dagen därpå lyfte jag bilen och kikade hur det såg ut undertill:
Relativt rent och snyggt med nya coilovers, målade hjulhus och Mk2 skärmbreddarna... Jag fortsatte med att rensa skuffen på skrot:Ett gammalt och geggigt bränslefilter byttes ut mot ett nytt jag hade liggandes, har tyvärr ingen bild på detta:
För nyfikenhetens skull plockade jag bort luftfilterkåpan för att se hur det såg ut där under, och där fanns inte mycket botten kvar efter att någon vart ivrig med vinkelslipen! Detta bidrar till att bilen drar onödig varmluft som stiger från både grenrör och ventilkåpa, detta kommer anpassas bättre inom sin tid.
Som tillfällig lösning kapade jag bort själva kåpan och behöll ramen, för att hålla fast panelfiltret jag hittade i bakluckan. Bilder på detta:Eftersom grillen satt med en stripe, skruvade jag dit två bultar som ersättning:När jag ändå var i farten passade jag och en annan kompis på att städa ur garaget för att försöka få plats med Jettan, snacka om succé!