4139
Sök

V40 t4 går nog inte som den ska?

220 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
#1
hej jag köpte mig en v40 t4 för någon dag sedan och i boken står det 200hk och 300nm men jag tycker inte att det känns som så jag tycker det borde vara mer drag i den än vad det är. den har gått 28 000 mil men jag tycker inte att det ska ha någon stor betydelse heller vet någon vad som kan vara fel?
Mvh


220 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
#2
Grn_e34 skrev:
hej jag köpte mig en v40 t4 för någon dag sedan och i boken står det 200hk och 300nm men jag tycker inte att det känns som så jag tycker det borde vara mer drag i den än vad det är. den har gått 28 000 mil men jag tycker inte att det ska ha någon stor betydelse heller vet någon vad som kan vara fel?
Mvh

kan det ha med luftmassemätaren att göra?


749 Inlägg
8 september 2011
#3
Bromsarna kanske ligger på är inte så ovanligt på S/V40 och de flesta brukar inte prioritera att serva bromsarna utan tror att de aldrig behöver underhåll, vilket resulterar i fel på bromsarna och så behövs de bytas i förtid istället.
Glidbultarna fram brukar kärva och beläggen brukar va fastrostade.


220 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
#4
jag tycker att den rullar bra iallafall så kan det göra något om bromsarna liger på ytterst ytterst lite knappt så det märks:P?


1 679 Inlägg
8 september 2011
#5
Vaccumslang eller nåt, nåt till turbon så du kanske har tappat lite effekt, tändstift. Luftfilter.
Finns mycket små saker som kan göra att den känns lite trött smile


220 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
#6
JimmyAndersson skrev:
Vaccumslang eller nåt, nåt till turbon så du kanske har tappat lite effekt, tändstift. Luftfilter.
Finns mycket små saker som kan göra att den känns lite trött smile

har inte kollat riktigt men det blir nog ikväll eller imorgon:), tändstiften ska jag byta till nya snart:), har ett sport luftfilter på nu:), så det blir till att kika på vakumslangar o lite sånt som kan vara felet:)
Tack:)


12 Inlägg
10 september 2011
#7
Grn_e34 skrev:
JimmyAndersson skrev:
Vaccumslang eller nåt, nåt till turbon så du kanske har tappat lite effekt, tändstift. Luftfilter.
Finns mycket små saker som kan göra att den känns lite trött smile

har inte kollat riktigt men det blir nog ikväll eller imorgon:), tändstiften ska jag byta till nya snart:), har ett sport luftfilter på nu:), så det blir till att kika på vakumslangar o lite sånt som kan vara felet:)
Tack:)

Testa och byt till original luftfilter, går oftast bättre med det. Min s40 betedde sig inte normalt med öppet sportfilter.
//Mattias
Senast redigerat av Holmner (10 september 2011)


749 Inlägg
10 september 2011
#8
Bättre att köra med orginalluftburken då den renar luften bättre, bilen går tystare och det kräver mindre underhåll.
Luftmassemätaren kan också gå sönder med sämre renad luft, samt kommer det skit på den.

Bilen kan gå sämmre med koniskt filter då det kan ändra riktningen på hur luften passerar genom luftmassemätaren samt om det nu bara hänger i motorrummet så drar motorn in varmluft istället, avstrålningsvärme, vilket är sämmre då motorn är varm.

Det finns ju en anledning till att tillverkaren valt att bygga lufttillförslen med en riktig luftburk och en luftintagsslang i fronten.
Senast redigerat av Bjornn (10 september 2011)


Om du turbo har, Så kan du ladda bar;)
78 Inlägg
26 december 2011
#9
Har du tittat så att turbon laddar? Det kan vara så att staget ifrån wg har hoppat ur och då laddar inte turbon alls! Det är rätt så vanligt på de bilarna. Jag punktade lite med svetsen där istället för låsningen.


DEVIL
1 171 Inlägg
26 december 2011
#10
En T4 som gått 28k gissa själv, den är slö och förmodligen helt slutkörd.

bmw m power

Om du turbo har, Så kan du ladda bar;)
78 Inlägg
26 december 2011
#11
Legosoldaten skrev:
En T4 som gått 28k gissa själv, den är slö och förmodligen helt slutkörd.

Kanske de men tror de inte faktiskt! Kan vara et litet fel som orsakar detta;) tex slangar?


DEVIL
1 171 Inlägg
26 december 2011
#12
Volvo-poweer skrev:
Legosoldaten skrev:
En T4 som gått 28k gissa själv, den är slö och förmodligen helt slutkörd.

Kanske de men tror de inte faktiskt! Kan vara et litet fel som orsakar detta;) tex slangar?

Kan va 100 fel, men jag antar att den är slö förmodligen aldrig bytt turbon heller, och en bil med 28.000 mil på nacken, är ganska slö.. 99% som gått 28k och som aldrig turbon är bytt på är förmodligen utsliten, och blir slöare för åren/milen. Min gissning, men sen kan även läckage och luft dyka upp också, sen kanske den inte laddar som den ska, kolla vakuum slangar m.m

bmw m power

295 Inlägg
27 december 2011
#13
låna laddmätare om du inte har någon i bilen redan nu. ska ladda 0.9 org

Vem fan är Nira, och varför ska han spruta åt mig?

220 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
#14
Arnie skrev:
låna laddmätare om du inte har någon i bilen redan nu. ska ladda 0.9 org

min laddade 1bar exakt:) när den gick som bäst och när den inte gick som den skulle laddade den mellan 0,5 - 0,6smile men bilen vart stulen och krockad så nu är det ingenting att göra åt:(


295 Inlägg
27 december 2011
#15
ajfan

Vem fan är Nira, och varför ska han spruta åt mig?


Sök