8 september 2011
Trådstartare
Häromdan när jag startade bilen så gick den upp till 2,5k rpm, sen dog den helt. Så bara startade jag om så gick den som vanligt igen.
Senare samma kväll så gjorde den samma sak, men då när jag skulle starta om så tände den aldrig till. Samt att jag nu hörde ett surrande ljud, precis som en buzzer ifrån säkringsboxen, men det slutade rätt omgående.
Så jag tänkte att det var den ylande soppapumpen som äntligen gett upp. Och att buzzern var en tillfällighet. Men fortsatt vrida av/på med tändningen tills den till slut hoppade igång igen.
Nu var jag nyss ut och böt pumpen, eftersom den ändå var nära döden, testade och så blev det samma sak som första gången igen.
Så upp med huven och kolla runt, märkte inget ovanligt, skrapade rent fördelarlocket, i med lite 5-56 överallt, såg en skadad vacumslang som jag fixade.
Så plockade jag upp och kände på alla relän osv. Testa igen, och nu startar den inte alls igen, utan bara nöter på utan att tända.
Men nu hörs ett klart surrande ifrån tomgånsmotorn, och den nästan vibrerar.
Rycker tomgångsmotorn och bilen hoppar igång direkt och går precis som den har gjort tidigare? (Notera att jag fortfarande har tomgång och har haft det tidigare oxå, aningen låg dock)
Så för att se till att det inte var en tillfällighet så börjar jag känna och vicka på alla kontakter och relän för att se om ngt glappar. Och när jag trycker omkring bland reläna så dör bilen, så jag plockar upp det relät och skakar på det och kollar om jag kan se ngt uppenbart.
Trycker tillbaka det och bilen startar utan problem om och om och om igen.
Så kopplar jag i tomgångsmotorn igen och bilen skjuter upp till 2,5k rpm, sjunker sakta till 2k och fastnar där. Jag gick även med startgas överallt utan reaktion.
Så vem är boven i dramat här? Ett glappande relä eller en galen tomgångsmotor?
Notera att när den väl är igång så stannar den aldrig medans man kör.
Senast redigerat av LeafBox (9 oktober 2011)