2496
Sök

Utan laddtryck, Volvo 240

65 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
#1
a
Senast redigerat av jonatand (22 september 2012)

138 Inlägg
11 september 2011
#2
kollat så wastegaten fungerar som den ska? jag skulle börjat titta där.


65 Inlägg
11 september 2011
Trådstartare
#3
Jag prövade blåsa tryckluft genom nippeln på wastegateklockan(där slangen från kompressorhuset ska sitta) och då for "pinnen" som går till wastegaten ut och in igen, så det fungerade iaf. Vet inte riktigt hur man felsöker en turbo, så om någon har en grundlig förklaring hur jag gör detta vore de super smile

138 Inlägg
11 september 2011
#4
okej ja åker "pinnen" ut och in så sitter den inte fast, det är ju bra. men det kan fortfarande vara den som öppnar för tidigt, och därför släpper ut alla avgaser innan du fått rätt laddtryck.
Det sitter en fjäder i wastgasten som kan vara för svag.

Alltså snurrar turbon och du inte känner något onormalt glapp i den så ska den ge laddtryck, även om den är glapp borde den fungera ett tag tycker jag. snurrar turbinen lätt?
Ett enkelt sätt att kolla om laddtrycksstyrningen är trasig är att ta bort wastegate slangen och sen FÖRSIKTIGT gasa och se om du får laddtryck då. Får du då laddtryck så har du felet där, kvarstår problemet så kan du ha en enorm läcka mellan turbon och insug eller så är turbon helt enkelt kass

testar du utan slangen så var väldigt försiktig då laddtrycket kommer skena och kan göra att motorn rasar om du har otur.


48 Inlägg
12 september 2011
#5
skuille gissapå wastegaten också... vad kör du med för dump?


65 Inlägg
13 september 2011
Trådstartare
#6
Har tyvärr inte hunnit kollat den än, haft rätt fullt upp men imorgon kväll ska jag ut och prova. En sak till jag funderar över är, Mitt för nippeln på turbon som går till wastegaten, sitter ett till gängat hål. Det ser ut som de ska skulle kunna ska sitta en nippel där, men isåfall till vad? min gissning är t.ex laddtrycksmätare men jag har ingen aning. Just nu har jag bara gängat dit en bult med blåsilekon så inte trycket läcker ut där.

Kan inte "armen" vara för lång då? så att den aldrig stänger helt?

Vet inte riktigt vad de är för dumpventil. Kan gå ut och kolla det imorgon då jag provar wastegaten också smile


Tackar ypperligt för svaren, Kanon bra!


mvh

138 Inlägg
13 september 2011
#7
jonatand skrev:
Har tyvärr inte hunnit kollat den än, haft rätt fullt upp men imorgon kväll ska jag ut och prova. En sak till jag funderar över är, Mitt för nippeln på turbon som går till wastegaten, sitter ett till gängat hål. Det ser ut som de ska skulle kunna ska sitta en nippel där, men isåfall till vad? min gissning är t.ex laddtrycksmätare men jag har ingen aning. Just nu har jag bara gängat dit en bult med blåsilekon så inte trycket läcker ut där.

Kan inte "armen" vara för lång då? så att den aldrig stänger helt?

Vet inte riktigt vad de är för dumpventil. Kan gå ut och kolla det imorgon då jag provar wastegaten också smile


Tackar ypperligt för svaren, Kanon bra!


mvh

bra att du har tätat hålet! Du ska inte komma på idén att sätta laddtrycksmätaren där, den ska kopplas på någon av vakuumslangarna i insuget, alltså efter spjällhuset. Har för mig att det kan bli tokiga värden på mätaren då, om jag minns rätt så slår mätaren fram och tillbaka utan att visa ett fast värde.

Visst kan "armen" från wastegaten vara fel justerad, har du skruvat något på den?
Är väl en smak sak, men personligen tycker jag inte att det är det optimala sättet att justera laddtrycket på. men väljer du att justera den vägen så lyder väl regeln: kortare arm=mer laddtryck

MEN, har du inte rört wastegate-staven innan, så är det knappast den som gjort att ditt laddtryck försvunnit. I så fall har du eller någon skruvat ut staven, för det är inte som händer av sig själv.

mvh


65 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
#8
Men vad är hålet till för egentligen? har ju ett likadant hål på min andra turbo(har en reserv turbo) så det måste ju vara till för något tyck man.

Jag har inte rört "armen" men jag införskaffade bilen ganska nyss. Så jag har ingen aning vad den förra ägaren gjort, T.ex på min reservturbo som följde me bilen är "armen" till wastegaten svetsad. Men jag tror då hellre att armen är kortad av än förlängd men vem vet smile.

Jag har laddtrycksmätarna inkopplad  vid insuget just nu.

Föresten, Har dumventilen kopplad till nån sorts vakumventil eller liknande som sitter ovanför insuget. Dit går även laddtryckmätaren. Nån som vet hur den ventilen/relä (eller vad det nu är) ska kopplas?

Just nu har jag en lös grönkabel därifrån som får ventilen/relä att klicka när jag lägger den på +.
Någon kvalificerad gissning hur ska jag koppla den?

Jag kör med en JBR K25 dumpvetil, En sån här:  http://www.jbraceparts.se/prodk25.htm

Har försökt att täta oljereturen, satt dit en tjockare gummipackning och det var riktigt tätt. Det var nästan så jag inte fick ner röret i blocket, men liks förbannad så läcker de när jag startar bilen. Jag har tagit upp vevhusventen och blåst ur den. Men ändå så måste de vara tryck i oljetråge. Någon idé vafan  de bli tryck i tråge för?
Tackar och bockar för alla svar.

Mvh
Senast redigerat av jonatand (18 september 2011)

65 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
#9
Höll på ett tag igår. Jag får inge laddtryck enligt mätaren, den varierar bara från ungefär -6 till 0. Men om jag känner på tryckslangarna så trycks slangarna ut lite precis då man släpper på gasen. Skulle de kunna vara läckage i insuget eller liknande? Jag prövade även koppla förbi intercoolern utan något bättre resultat.

Om jag inte får något svar börjar det luta mot turbo byte. Eftersom jag själv inte kan finna något fel någonstans kan jag bara anta att det är turbon som är slut.

4 693 Inlägg
18 september 2011
#10
Kanske dum fråga, men har du satt laddtrycksmätaren på rätt ställe?

Booyakasha!

138 Inlägg
18 september 2011
#11
som sagt anser jag att du har kopplat in laddtrycksmätaren fel. koppla den på samma vakuumslang som du har dumpen är kopplad till.
Finns många trådar om hur man kopplar in laddmätare.


4 693 Inlägg
18 september 2011
#12
Ja för inte ska det väl kunna bli vakum i tryckröret?

Booyakasha!

138 Inlägg
18 september 2011
#13
bra fråga har ingen aning, men är hyffsat säker på den inte ska kopplas in direkt efter turbon, då det blir ostadiga värden.


65 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
#14
Jag har laddtrycks mätaren kopplad till samma ställe som dumpventilen. Till samma ställe som orginal mätaren satt bara dit min externa med en T koppling.

Jag bara undrade om man skulle sätta laddtrycksmätaren på turbon, eftersom jag inte visste vad "hålet" vad till för. Men som de är nu så har jag bara tätat hålet med en bult och blåsilekon. Laddtrycksmätaren sitter på rätt plats.

Men det blir nog turbo byte, såg idag att jag fått upp en heldel olja i tryckröret mellan turbon och intercoolern. Tror även problemet med tryck i oljetråge kommer pga jag får in laddtrycket där och de mesta blåser ut genom vevhusventen. och en de som inte hinner ut skapar tryck i oljetråge och trycker ut olja genom oljetereturen?

Kan de vara så eller är jag helt ute och cyklar?


mvh

48 Inlägg
19 september 2011
#15
posta en bild hit om det går så kan jag nog se felet eller någon annan mvh=)


138 Inlägg
19 september 2011
#16
ja en bild är helt klart bra.

ryker bilen när du kör?

hur har du märkt att du har tryck i tråget? skjuter du oljestickan?

att du har olja mellan turbo och intercooler är iallafall ett tecken på att turbon är tok slut,.


65 Inlägg
24 september 2011
Trådstartare
#17
Hej igen!  Har fortfarande problem min min volvo 240 som jag inte får laddtryck i.

Har ikväll byt turbo till en vätskekyld efter att jag såg att min förra tryckte olja mot Icn.
Men efter att jag bytta turbo så har jag fortfarande inget laddtryck.
"Armen" under turbon sitter på, slangen mellan kompressorhuset och wastegaten sitter där den ska.
Men jag får inget laddtryck .

Det jag är fundersam på är vakuumslangarna i runt in suget. De ser ut som förra ägaren av bilen gjort något lite eget eller också äre bara jag som inte har någon koll. Försökte ladda upp lite bilder på insuget men lyckades inge vidare . Men saken är den att jag inte vet hur det ska se ut. Hur slangarna runt insuget ska kopplas.
Just nu sitter slang från dumpventilen och laddtryckmätaren in i ett T kors till nått sorts (relä?) men reläet är i sin tur inte riktigt inkopplat då de hänger nån lös kabel därifrån.
Verkligen ett mysterium de där för mig, har verkligen ingen aning hur detta ska kopplas, snälla hjälp mig

Har försökt googla runt utan att hitta någon bra bild på hur de ska sitta.


*Edit* Har fått in två bilder på hur det ser ut till mitt fotoalbum men får inte in dom itråden. Om ni klickar in på min profil och kolla på fotoalbum "240 tic" så finner ni två bilder som kanske hjälper er att förstå hur de ser ut smile

Tackar för alla svar.


mvh
Senast redigerat av jonatand (24 september 2011)

7 274 Inlägg
24 september 2011
#18
Har du trycktestat för att se om det läcker?


Tvivlare
2 266 Inlägg
24 september 2011
#19
Sätt alla vacuumslangar rakt på insuget om de går.
Senast redigerat av MantaRobin (24 september 2011)

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.

65 Inlägg
24 september 2011
Trådstartare
#20
Hur gör jag för att trycktesta?

Hur ska jag få tätt där jag trycker in luften?

mvh


*edit* Har tätat en läcka mellan Laddtrycksmätarn och Insuget, får dock fortfarande inge laddtryck. Men får nog ta och göra en slang med en ventil på som jag sätter på turbon och provtrycker. Är det de lättaste sättet eller?
Senast redigerat av jonatand (24 september 2011)


Sök