3213
Sök

Studera?

87 Inlägg
14 september 2011
Trådstartare
Tjenare allihopa!

Nu har jag en fråga till er alla.

När jag gick ut gymnasiet så gick jag ut med ett par IG:n då jag som många andra "skolkade" dåligt, man får ju ångra sig sen. Men nu är det så att jag har behörighet/ämnen godkänd osv till ex Polis, Fastighetsmäklare. Kan jag söka in trots att jag har ex IG i, naturkunskap B, Religion A. Sånna ämnen som ej behövs eller står som behörighet i deras krav?

Tack!

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
14 september 2011
Besmir skrev:
Tjenare allihopa!

Nu har jag en fråga till er alla.

När jag gick ut gymnasiet så gick jag ut med ett par IG:n då jag som många andra "skolkade" dåligt, man får ju ångra sig sen. Men nu är det så att jag har behörighet/ämnen godkänd osv till ex Polis, Fastighetsmäklare. Kan jag söka in trots att jag har ex IG i, naturkunskap B, Religion A. Sånna ämnen som ej behövs eller står som behörighet i deras krav?

Tack!

vissa ämnen kan du ju plugga upp på konvux smile  och sen  söka dig ett bas år på universitet

har sj  ig i alla Kärn ämnen  resten vg,mvg
utbildad rörmokare
Senast redigerat av christofer_k (14 september 2011)

Klart du kan söka polis så länge du uppfyller grund kraven på betyg, men tror inte det är någon vidare idé, då det är ganska många som söker och att ha IG är aldrig en merit

Skriv högskoleprovet! smile

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

595 Inlägg
14 september 2011
Allt är ju beroende på om du har behörighet till dessa utbildningar. Du måste ju tex ha godkänt på minst 2250 gymnasiepoäng för att ha behörighet till någon som helst högskoleutbildning.

Om du har detta är det väl bara o tuta och köra. Tror tyvärr dock det kan bli svårt att komma in på polishögskolan eller mäklarskolan med ngra IG. Då det är ett jääääkla tryck på dessa utbildningar.
Jag hade tagit ett basår först för att sedan smiska alla på intagningarna året därpå! smile

eacan skrev:
Allt är ju beroende på om du har behörighet till dessa utbildningar. Du måste ju tex ha godkänt på minst 2250 gymnasiepoäng för att ha behörighet till någon som helst högskoleutbildning.

Om du har detta är det väl bara o tuta och köra. Tror tyvärr dock det kan bli svårt att komma in på polishögskolan eller mäklarskolan med ngra IG. Då det är ett jääääkla tryck på dessa utbildningar.
Jag hade tagit ett basår först för att sedan smiska alla på intagningarna året därpå! smile

Värt att veta om man läser upp betygen kommer man i en annan urvalsgrupp, dvs du "tävlar" om platserna på programmen (gäller inte på PHS) med andra ur samma urvalsgrupp, så även om du har 20,0 så kanske polaren som inte läste upp betygen och har 17,5 kommer inte men inte du, då det oftast är högre intagningspoäng på de som läst upp i efterhand!

Sen kan man alltid skriva högskoleprovet som sagt, då är man i ännu en urvalsgrupp smile
(de är oberoende av varandra, så även om något av resultaten är dåliga så påverkar det inte dina chanser att komma inte med det bättre resultatet)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

87 Inlägg
14 september 2011
Trådstartare
Tack så jätte mycket allihopa som svarade smile

1 570 Inlägg
17 september 2011
Plugga på komvux och ta bort alla IG och jobba några år eller plugga något som är relaterat till själva utbildningen du vill in på senare. Man har stor fördel av arbetslivserfarenhet och lite högre ålder när man ska in på polishögskolan. Det är ganska hög medelålder på de som tas in.

Försöker iaf
12 819 Inlägg
17 september 2011
M103 skrev:
Plugga på komvux och ta bort alla IG och jobba några år eller plugga något som är relaterat till själva utbildningen du vill in på senare. Man har stor fördel av arbetslivserfarenhet och lite högre ålder när man ska in på polishögskolan. Det är ganska hög medelålder på de som tas in.

Är du säker på att det går att plugga upp ett IG numera på Komvux? Har för mig jag läste någonstans att man numera endast får läsa ämnen man inte läst tidigare, alltså inte förbättra betyg man redan har.

Edit:

Läsa upp betyg

Vilka kurser och hur lång tid du behöver studera på komvux för att bli behörig till högskolan beror dels på vilka förkunskaper du har och dels på vilken behörighet du vill uppnå.

Fram tills för ett par år sedan var det många som studerade på komvux för att läsa upp sina gymnasiebetyg och på så sätt öka sina chanser att komma in på en högskoleutbildning. Nu har man nu tagit bort möjligheten att delta i själva undervisningen på komvux för att läsa upp betygen. Däremot har du alltid rätt att göra en så kallad prövning för att höja ett betyg.
Prövning

Prövning innebär att du läser in en kurs på egen hand och sedan tentar av hela kursen vid ett eller ett par tillfällen. Oftast får du göra både ett skiftligt och ett muntligt prov, och resultaten på dessa avgör vilket betyg du får på kursen.

Komvux brukar ta ut en avgift för prövning, men den får vara på max 500 kronor per kurs. Observera att du inte kan få studiemedel när du pluggar inför en prövning.

Källa: http://allastudier.se/studiefakta/49-komvux/

Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (17 september 2011)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

8 883 Inlägg
17 september 2011
§2 När du startar en ny tråd
Skriv en korrekt formulerad rubrik som tydligt beskriver vad tråden handlar om.
http://www.garaget.org/forum/misc.php?action=forumRules

Låser härmed tråden.

Mvh.
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Sök