2504
Sök

Lite mer än bara 1 parkeringsbot...

3 Inlägg
16 september 2011
Trådstartare
Hej!

Åkte iväg med lastbilen till tyskland 7/9 och skulle vara borta tills idag 16/9.

Inatt nu då jag kom hem från jobbet så blev allt bara väldigt jobbigt!..
Kollar på min bil som står parkerad på gatan bredvid huset där jag bor.. Där på rutan sitter 4 botar 350kr st som vanligt. Jag har haft min bil ståendes där flera dagar tidigare utan en ända bot förut och sett en del andra stå där "förmodligen söndriga" i flera veckor utan botar då man passerat dessa.. Jag har heller aldrig lagt märke till någon skyllt som säger något om att man inte får stå på gatan mer än 24timmar osv, kanske jag som är blind..

Men till frågan jag hade tänkt ställa till den kunnige här inne:) Finns det någon möjlighet att kunna bli av med dessa om jag kan styrka min resa från sverige till tyskland alla dessa dagar?
Det är också bara jag som har nyckel till bilen, med mig till tyskland...

Vet att jag måste betala dom och sedan gå vidare, men att lägga ner all den energin på att överklaga kanske är onödigt om någon här redan kan svaret.

Tack! /mvh Rickard:)

2 400 Inlägg
16 september 2011
Det ska stå någon form av skyllt annars är det bara att överklaga. Är det bostadsföreningen eller kommunen som get bötern? Om det är bostadsföreningen kan det bli lättare eftersom kommunen ofta är ganska svår att förhandla med trots att dem har fel...

53 Inlägg
16 september 2011
Det vanliga är att man får stå 24h om inget annat anges. Alltså max 24h, du kom därför 'lindrigt' undan.
Lokala parkeringsstadgar kan skilja från kommun till kommun men jag gissar att dina chanser vid ett överklagande är riktigt små, särskilt med de argument du planerar att framföra.

3 Inlägg
16 september 2011
Trådstartare
Det är kommunen som skrivit dessa..
Jag ska göra en chansning imorgon och ringa lite smile Det är väl förvisso bara pengar..

Tack för era svar smile

53 Inlägg
16 september 2011
Parkering
I Borås Stad är det tillåtet att parkera upp till 24 timmar i följd, där inte annat anges. Den allmänna parkeringen i Borås centrum är avgiftsbelagd.

KHRacing
16 september 2011
Att komma med argumentet att du varit bortrest är bara löjligt, trafiklagen säger att du som bilförare skall hålla dig uppdaterat med de gällande trafiklagarna/reglerna - så enkelt är det.

4 767 Inlägg
16 september 2011
350 kr var billigt för en p-bot får jag säga! Är nog bara betala och se glad ut för att det inte var 4 botar á 900 kr..

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

223 Inlägg
16 september 2011
Håller med, du har ju vunnit på lotteri med sådana billiga böter!

Volvoskadad
6 017 Inlägg
16 september 2011
När vi ändå snackar "p-bot": vet någon preskriberingstiden på dessa?

Jonas

* Voff voff *
10 566 Inlägg
16 september 2011
Volvo_Mannen skrev:

Preskriptionstid finns inte på p-böter. Dom går helt enkelt till kronofogden om du inte betalar.

Preskriptionstiden är ju den tidsram, inom vilken en person som begått ett brott måste bli lagförd för att kunna straffas.

En p-bot är ju egentligen en kontrollavgift och klassas inte som ett brott, dvs du hamnar inte i brottsregistret pga den.

//Brådhis
Senast redigerat av Brådhis (16 september 2011)

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/

Volvoskadad
6 017 Inlägg
16 september 2011
Nu är det så att jag har två rätt saftiga böter jag fick i mitten av juni, som påminnelsen inte kommit på än, så jag undrar hur långt i framtiden dom kan komma och kräva mig på pengar

Jonas

Muttley
16 september 2011
De kan kräva dig tills pengarna kommer in. Bästa är att du ringer direkt in och frågar så de inte har skickat vidare till inkasso och kronofogden.
Finns ingen lag om att påminnelse skall komma. Du vet dessutom om att du fått 2 saftiga böteslappar.
De ska annars stå hos de som skickar ut böterna.
Så risken är att dina böter blev mer än dubbelt så dyra.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
16 september 2011
Vaddå ingen lag på påminnelse? Klart det måste finnas eftersom någon kan rycka lappen från bilen, hur ska man då veta?
De gånger jag fått böter innan på både kommun och parkeringsbolag har påminnelsen dykt upp i lådan typ 2 veckor efter boten

Jonas

Muttley
16 september 2011
Volvo_Mannen skrev:
Vaddå ingen lag på påminnelse? Klart det måste finnas eftersom någon kan rycka lappen från bilen, hur ska man då veta?
De gånger jag fått böter innan på både kommun och parkeringsbolag har påminnelsen dykt upp i lådan typ 2 veckor efter boten

Ja då har de ju påminnelsen. Men du verkar ju veta om det. Och vet man om det så känns de rätt så bra och kolla upp det eller betala.

1 319 Inlägg
16 september 2011
Brådhis skrev:
Volvo_Mannen skrev:

Preskriptionstid finns inte på p-böter. Dom går helt enkelt till kronofogden om du inte betalar.

Preskriptionstiden är ju den tidsram, inom vilken en person som begått ett brott måste bli lagförd för att kunna straffas.

En p-bot är ju egentligen en kontrollavgift och klassas inte som ett brott, dvs du hamnar inte i brottsregistret pga den.

//Brådhis

Skitsnack. Preskriberingstid gäller när det gäller skulder också.. Min far var med i aftonbladets top 10 mest skuldsatta män för några år sedan, vi har bråkat en hel del med diverse bolag och kronofogden..

_----------'

Cupra_
16 september 2011
sleepyoh skrev:
Brådhis skrev:
Volvo_Mannen skrev:

//Brådhis

Skitsnack. Preskriberingstid gäller när det gäller skulder också.. Min far var med i aftonbladets top 10 mest skuldsatta män för några år sedan, vi har bråkat en hel del med diverse bolag och kronofogden..

Men då krävs väl först att man ansökt om skuldsanering och sen får leva på existensminimum ett tag? Man kan ju inte bara skita i räkningarna utan att något händer liksom..

5 198 Inlägg
16 september 2011
Deception skrev:
sleepyoh skrev:
Brådhis skrev:

//Brådhis

Men då krävs väl först att man ansökt om skuldsanering och sen får leva på existensminimum ett tag? Man kan ju inte bara skita i räkningarna utan att något händer liksom..

Det inte preskibering.. det är att avbetala på skulden,,,, fast inte hela utan av kronfogden bestämd % sats

8 883 Inlägg
16 september 2011
sleepyoh skrev:

Din far har gjort en uppgörelse med fodringsägarna.
En skuld preskriberas efter tio år (för en konsuments skuld till ett företag är det tre år). MEN preskription inträffar ENDAST om fordringsägaren inte på något sätt PÅMINNER den skuldsatte om sin skuld under tio (tre) år.

Mvh
Hamilton

Fotograf på tierpidag.se

Cupra_
16 september 2011
Okej

Sök