2450
Sök

Lite mer än bara 1 parkeringsbot...

1 319 Inlägg
16 september 2011
Deception skrev:
sleepyoh skrev:
Brådhis skrev:

Preskriptionstid finns inte på p-böter. Dom går helt enkelt till kronofogden om du inte betalar.

Preskriptionstiden är ju den tidsram, inom vilken en person som begått ett brott måste bli lagförd för att kunna straffas.

En p-bot är ju egentligen en kontrollavgift och klassas inte som ett brott, dvs du hamnar inte i brottsregistret pga den.

//Brådhis

Skitsnack. Preskriberingstid gäller när det gäller skulder också.. Min far var med i aftonbladets top 10 mest skuldsatta män för några år sedan, vi har bråkat en hel del med diverse bolag och kronofogden..

Men då krävs väl först att man ansökt om skuldsanering och sen får leva på existensminimum ett tag? Man kan ju inte bara skita i räkningarna utan att något händer liksom..

Nej det behöver du inte, eller behöver och behöver, håller du dig undan myndigheter i många år, och då menar jag varenda myndighet som finns i detta land, så kan ju ingen få tag på dig. Då kan du göra vad du vill medans dom jagar dig för fullt. Gör det däremot utmätning och du tjänar vit lön och har ett boende så kommer de dra en viss summa per månad, du får existensminimum tills skulden är betalad. Så beror ju helt på dina egna omständigheter.

Sen finns det ju många privatägda inkasso bolag som jagar runt, alla går inte vidare till fogden, och dessa inkasso bolag kan ju inte direkt sno dina pengar från din lön eller något sådant, de kommer ju skicka delgivningsmän då och då, eller ja delgivningsmännen kommer jaga dig i den mån de orkar, kontakta dina nära släktingar åka till varenda adress du har befunnit dig på osv, så åter igen beror det på om du håller dig undan allt eller inte, som sagt.

Vet att många inkasso bolag som jag har haft erfarenhet inte orkar jaga dig efter ett tag, samt att de företag som du är skyldig pengar inte finns längre, har gått i konkurs, har beslutat att sluta jaga dig, osv osv kan hända. Några skulder från farsans sida blev avskrivda efter många år, då av något privat inkassobolag jag inte kommer ihåg namnet på. De fick aldrig tag på han osv..

En annan sak är att vissa inkassobolag skickar ärendet vidare till polis, om de har träffat mött dig och du inte ville skriva på delgivningen, och dylikt. Kanske bara malt på med massa random wall of text då jag inte är i nyktraste laget. Hoppas någon förstår:rolleyes:

_----------'

1 319 Inlägg
16 september 2011
Hamilton skrev:
sleepyoh skrev:
Skitsnack. Preskriberingstid gäller när det gäller skulder också.. Min far var med i aftonbladets top 10 mest skuldsatta män för några år sedan, vi har bråkat en hel del med diverse bolag och kronofogden..

Din far har gjort en uppgörelse med fodringsägarna.
En skuld preskriberas efter tio år (för en konsuments skuld till ett företag är det tre år). MEN preskription inträffar ENDAST om fordringsägaren inte på något sätt PÅMINNER den skuldsatte om sin skuld under tio (tre) år.

Mvh
Hamilton

Jag fick brev då och då från inkassobolag som det var en hel del pengar skyldiga till, och på de sista breven stod ett datum då de skulle sluta kräva in den skulden. 10 år efteråt och aldrig fått tag på den eftersökte. Bolaget från skulden hade förövrigt lagts ner..
Senast redigerat av sleepyoh (16 september 2011)

_----------'

12 086 Inlägg
16 september 2011
Ska du slippa böter för att du inte varit hemma?

100% ninja
342 Inlägg
16 september 2011
Tja, som svar på din fråga, Nej. Du kommer inte bli av med dessa. har jobbat med just detta, å det är din plikt att veta lagar/regler där du ställer din bil. plus att det är ditt ansvar att "se till" din bil varje dag, om du inte själv kan så ska du skaffa någon som kan göra det åt dig. så du kan nog glömma att få bort dessa böter, betala dem när lönen kommer nästa fredag å lär dig av ditt misstag wink

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.

Baron
184 Inlägg
17 september 2011
TeedasT skrev:
Tja, som svar på din fråga, Nej. Du kommer inte bli av med dessa. har jobbat med just detta, å det är din plikt att veta lagar/regler där du ställer din bil. plus att det är ditt ansvar att "se till" din bil varje dag, om du inte själv kan så ska du skaffa någon som kan göra det åt dig. så du kan nog glömma att få bort dessa böter, betala dem när lönen kommer nästa fredag å lär dig av ditt misstag wink

Att lägga till så gäller det alla lagar i sverige.
Som svensk medborgare är det ens skyldighet att kunna lagen, du kan inte råna en bank och sen skylla på att du inte visste det var olagligt eller att där inte fanns några skyltar som det stod "bankrån förbjudet" på.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
17 september 2011
Billiga böter ju, du ska vara glad att det inte är 550 kr/st som här i sthlm. smile

Tips till nästa gång, plocka bort regplåtarna och sätt dit egengjorda regplåtar som du bara skriver nått skit på. smile

5 198 Inlägg
17 september 2011
FL3JM skrev:
Billiga böter ju, du ska vara glad att det inte är 550 kr/st som här i sthlm. smile

Tips till nästa gång, plocka bort regplåtarna och sätt dit egengjorda regplåtar som du bara skriver nått skit på. smile

Ännu bättre tips... Parkera enl anvisningar så slipper man kontrollavgift cool

KHRacing
17 september 2011
TeedasT skrev:

Jag fattar inte detta - kan du förklara det ? roll

1 319 Inlägg
17 september 2011
FL3JM skrev:

jag har fått 500kr för att avgift inte varit betald i city och 900för för nära övergångsställe. Vad fick du 550kr böter och varför?

_----------'

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
17 september 2011
sleepyoh skrev:
FL3JM skrev:

jag har fått 500kr för att avgift inte varit betald i city och 900för för nära övergångsställe. Vad fick du 550kr böter och varför?

Fick i natt för att jag översteg max vikten på parkering inom stockholms kommun med 11 ton. à 550:-

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Sök