4452
Sök

Köpa ifrån utländsk hemsida

318 Inlägg
16 september 2011
Trådstartare
Hej!

Jag undrar om det är någon här som har beställt ifrån Audioques hemsida (http://www.audioque.com) ?

Jag är väldigt intresserad av att köpa mig ett AQ2200D slutsteg, möjligtvis en bas vid senare tillfälle också, men jag är väldigt osäker på frakt, skatt osv osv..

Någon som vet något om detta? Och om dem ens levererar produkter till Sverige?

På hemsidan står det såhär:
Retail Price:  $875.00
Your Savings:  $446.00
Your Price:   $429.00

http://www.audioque.com/AQ2200D-Amplifier_p_31.html
och det blir ju i runda svängar ca 2 732:-
blir väldigt fundersam om det verkligen är så billigt..

Mvh

564 Inlägg
16 september 2011
Kolla om du kan välja Sverige som land när du går till checkout och om du då får något pris på frakten. Ibland kan man behöva kontakta butiken för att reda ut frakten. Kostnaden beror på hur stort och tungt paketet är snabbt du vill ha det. Generellt så rekomenderar jag att ta det långsammaste/billigaste alternativet för det brukar bara skilja max någon dag jämfört med snabbare alternativ.

Om de absolut inte skickar utanför USA så finns det tjänster där du får en lokal USA-adress där de sedan skickar vidare till din adress i Sverige.

Räkna med 10% tull och sedan 25% moms på det ovanpå inköpspris + frakt.

564 Inlägg
16 september 2011
I vanlig ordning är det värt att påpeka att om du behöver support eller kunna skicka tillbaka grejerna om någonting är fel så är det bättre att handla lokalt. Om man vet vad man vill ha och kan hantera grejerna så är det ofta betydligt billigare att beställa från utlandet.

318 Inlägg
16 september 2011
Trådstartare
Tack så mycket för infon!
Var rädd för att det var en massa andra kostnader så bättre och kolla upp innan wink

Vet du någon svensk sida som säljer audioque?

mvh

451 Inlägg
16 september 2011
Om du ska beställa så fråga om dom kan skicka paketet som gåva och kvittot via mail, då slipper du betala tull och moms. Jag har beställt massor med skoterdelar från USA och har gjort så och har aldrig betalat varken tull eller moms avgifter. Dock inte alla företag som vill göra så.

Anledningen till att du ska be om att få kvittot på mail är för att dom kan, om man har otur, öppna paketet i tullen och ligger det ett kvitto där i så är det ju ett bevis för att det förmodligen inte är en gåva, då får man i alla fall betala tull och moms.

Men det är i princip som att köpa utan garanti, då du förmodligen inte orkar skicka tillbaka det om det går sönder.
Senast redigerat av Landstrom (16 september 2011)

365 Inlägg
17 september 2011
Sedan är inte alla företag så pigga på att skicka till ett land där dom redan har en återförsäljare

Hellre 100 blås på tvären än 200 rätt fram.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
17 september 2011
HeavyBass skrev:
Vet du någon svensk sida som säljer audioque?

mvh

www.soundpressure.com

Köper du från utlandet gäller inga garantier i sverige, går det sönder så får du antingen skicka det tillbaka
till staterna eller lämna det till en reparatör i sverige, vilket inte är gratis.
Senast redigerat av Tokken (17 september 2011)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

251 Inlägg
17 september 2011
Det kostar alltså ca 2000:- att ha nära till support och hjälp!! big_smile
/TiGgR.

124 Inlägg
17 september 2011
TiGgR skrev:
Det kostar alltså ca 2000:- att ha nära till support och hjälp!! big_smile
/TiGgR.

Snälla berätta hur du räknade ut detta smile

251 Inlägg
17 september 2011
Ja det är lite grovt räknat men så här räknade jag:

669 Euro i Sverige = 6150 Sek!

429$ = 2859 Sek
60$ frakt = 400 Sek

(Fick nyligen hem 2 stötdämpare och lite småsaker från USA jag köpte från en firma genom E-bay och betalade 50$ i frakt på det så jag gissar på en fraktkostnad på 60$ ca)
Sen det enda jag åkte på vid tullen var ett pålägg på 25% på värdet så:

25% av 429$ = 107,25$ och det blir 715 Sek

Sist men inte minst tog posten en hundring för att leverera paketet i Sverige!! Så totalt blir det då:
2859 + 400 + 715 +100 och det blir tot 4074 Sek!!

Så där nånstans landar priset beroende på fraktkostnaden!!
/TiGgR.

124 Inlägg
17 september 2011
Ok! räknade på skillnaden i pris och den blev 1677, men du hade ju koll på frakten med som jag inte hade en susning om wink

251 Inlägg
17 september 2011
BerglunD666 skrev:
Ok! räknade på skillnaden i pris och den blev 1677, men du hade ju koll på frakten med som jag inte hade en susning om wink

Nja, vet ju inte vikten på steget. men mycket dyrare borde det inte bli iaf... tongue
/TiGgR.

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
18 september 2011
TiGgR skrev:
BerglunD666 skrev:

Nja, vet ju inte vikten på steget. men mycket dyrare borde det inte bli iaf... tongue
/TiGgR.

Med tanke på hur ofta som folk gör helt fel med sina produkter (dvs 8 av 10 här på Garaget gissningsvis) så borde fler fatta att de 1600 spänn som det möjligen "kostar" är pengar de MED ENKELHET kommer ha igen i slutändan i form av prestanda etc.

Men det fattar ju de flesta inte. Tyvärr.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
18 september 2011
jonash skrev:
TiGgR skrev:
BerglunD666 skrev:

/TiGgR.

Med tanke på hur ofta som folk gör helt fel med sina produkter (dvs 8 av 10 här på Garaget gissningsvis) så borde fler fatta att de 1600 spänn som det möjligen "kostar" är pengar de MED ENKELHET kommer ha igen i slutändan i form av prestanda etc.

Det där får du gärna förklara.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

124 Inlägg
18 september 2011
jonash skrev:
TiGgR skrev:
BerglunD666 skrev:

/TiGgR.

Tror du missuppfattat, handlar om samma steg fast i sverige är det runt 2000 dyrare , vilket jag nog skulle betala för den trygghet det ger, prestandan hoppas jag är lika oavsett vart jag köper steget..
Senast redigerat av BerglunD666 (18 september 2011)

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
18 september 2011
Det jag menar är att många köper saker som de sen inte kan använda på rätt sätt.

Just i detta fallet ett slutsteg. Och det går alldeles utmärkt att INTE få det att prestera max, vet man tex inte hur man justerar in gainen i systemet på rätt sätt så får man inte ut max, man riskerar bränna basar etc.

Och i fallet med basar så skall vi inte ens börja prata om hur dålig kol många har. Där behövs det oftas MYCKET support innan folk kan få ut max.

Det är vad jag menar med att för 8 av 10 så är det nog faktiskt en BRA idé att betala lite mer för att kunna få ut vad man betalar för.

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

124 Inlägg
18 september 2011
jonash skrev:
Det jag menar är att många köper saker som de sen inte kan använda på rätt sätt.

Just i detta fallet ett slutsteg. Och det går alldeles utmärkt att INTE få det att prestera max, vet man tex inte hur man justerar in gainen i systemet på rätt sätt så får man inte ut max, man riskerar bränna basar etc.

Och i fallet med basar så skall vi inte ens börja prata om hur dålig kol många har. Där behövs det oftas MYCKET support innan folk kan få ut max.

Det är vad jag menar med att för 8 av 10 så är det nog faktiskt en BRA idé att betala lite mer för att kunna få ut vad man betalar för.

Va ju det jag skrev, att jag skulle betalat för att få den tryggheten/supporten

Team Autohifi!
865 Inlägg
19 september 2011
Tror att du räknade fel i denna kalkyl.

Vara 429dollar
Frakt 60 dollar? ( Det var en mycket billig frakt då)

Sen till kommer tull på 6,5% på bilslutsteg vilket adderas även på frakt kostnaden.
Så  tull på 31,8dollar.

Sen tillkommer det moms på hela beloppet, vara+frakt+tull med 25%
Så moms tillkommer med 130,2dollar.

Om man sen tar dagens dollar kurs på 6,62 så skulle kostnaden bli totalt för detta steg ca 4310kr + postens frakt från tullen till dig på ca 100kr.

Med andra ord så sparar du ca 1800kr.
Det du ska ta med i beräkningen är att paketet kan försvinna på vägen, att varan är trasig och du måste returnera paketet till USA för att få service. Och sen som Jonas H skriver, lite svårare att få hjälp av en Svensk butik.

För en del är import en vardag och de känner inte att det är några problem, men för andra är det första gången och något helt nytt för dem.

Om man ska importera själv... Börja med något billigt som du känner själv att skiter det sig så kan det vara läro pengar. Om du sitter på surt intjänade pengar och har inte råd att det skall bli fel... Ja då är import helt fel att kolla på. Sattsa då hellre på att handla i Sverige där du är skyddad av konsumentköpslagen och kan få hjälp.

Lycka till!

318 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
MrCalle skrev:
Tror att du räknade fel i denna kalkyl.

Vara 429dollar
Frakt 60 dollar? ( Det var en mycket billig frakt då)

Sen till kommer tull på 6,5% på bilslutsteg vilket adderas även på frakt kostnaden.
Så  tull på 31,8dollar.

Sen tillkommer det moms på hela beloppet, vara+frakt+tull med 25%
Så moms tillkommer med 130,2dollar.

Om man sen tar dagens dollar kurs på 6,62 så skulle kostnaden bli totalt för detta steg ca 4310kr + postens frakt från tullen till dig på ca 100kr.

Med andra ord så sparar du ca 1800kr.
Det du ska ta med i beräkningen är att paketet kan försvinna på vägen, att varan är trasig och du måste returnera paketet till USA för att få service. Och sen som Jonas H skriver, lite svårare att få hjälp av en Svensk butik.

För en del är import en vardag och de känner inte att det är några problem, men för andra är det första gången och något helt nytt för dem.

Om man ska importera själv... Börja med något billigt som du känner själv att skiter det sig så kan det vara läro pengar. Om du sitter på surt intjänade pengar och har inte råd att det skall bli fel... Ja då är import helt fel att kolla på. Sattsa då hellre på att handla i Sverige där du är skyddad av konsumentköpslagen och kan få hjälp.

Lycka till!

Har ändrat mig helt klart efter vad ni skrivit.. inte lönt om saker och ting går sönder!
Nu vet jag ju iaf en återförsaljare i Sverige så smile

Tack för hjälpen!

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
19 september 2011
Sen får du väl kolla vilka intressen folk som propsar på att du ska handla inrikes har, finns väl nån bilstereo affär här och där som spökar.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Sök