Hej. Tänkte använda den här sidan för att beskriva mitt drömprojekt, en Ford Mustang cabriolet från 1964½. Tänkte börja med att skriva lite om mig själv. Jag är en 28årig kille från Skabersjö i Skåne, jag har ingen tidigare erfarenhet av bilar eller motorer endast ett stort tekniskt intresse. Jag älskar stora projekt och utmaningar. Därför kunde jag inte stoppa mig själv från att köpa ett halvfärdigt mustangprojekt i Mars 2011.
Mustangen jag köpte var i mycket bra skick tack vara att säljaren hade gjort ett mycket noggrant och proffsigt arbete. När jag köpte bilen var den plåtren och nerplockad i lådor. Den tidigare ägaren hade gjort mycket rostarbete och även bytt ut klädseln på sätena. Här följer lite bilder från tiden innan jag köpte bilen. (C, om du inte vill att jag har kvar bilderna från tiden du var ägare så skicka ett PM till mig så tar jag bort dem.)
När jag äntligen i början på sommaren (2011) fick hem bilen så började jag med att ta bort den bakersta plåten som sitter mellan de två baklyktorna, denna plåt var mycket bucklig och bestod mestadels av spackel. Jag lärde mig svetsa och svetsade på en ny plåt baktill. [img][/img]
Satte även dit plåten under den bakre kofångaren. [img][/img]
Efter detta var det dags för att fixa till invändigt i bilen. Då det låg flera olika lager gammal färg så bestämde jag mig för att köra på plåtrent innan jag lade Ca Primer och 2komp färg. [img][/img] [img][/img] [img][/img] Efter många tunga timmar med slipmaskinen kunde jag äntligen lägga primer. [img][/img] Efter detta var det dags för färg. [img][/img] Även motorrummet fick lite färg. [img][/img]
Jag var länge helt bestämd att jag skulle ha en klassisk röd mustang, men efter att jag kollat upp chassinumret och sett originalfärgen på just min mustang ändrade jag mig snabbt. Färgen heter Caspian blue. Jag hittade en mycket bra lackerare som hade sin verkstad nära mitt garage. [img][/img] Lackeraren gjorde även spackling och lite plåtarbete på bilen. Efter ca 4 tunga tråkiga veckor var lackeraren nästan klar. [img][/img] Veckan efter var bilen klar för att hämnats. [img][/img] [img][/img] [img][/img] [img][/img]
Idag var det fösta dagen i garaget. Tanken var att jag skulle börja förbereda för att hänga in motor och växellåda, men jag kunde inte hålla mig. Var tvungen att få på lite krom. [img][/img] [img][/img] Fick bli hantagen på dörrarna och låsen. Sjukt att sånt pill kan vara så himla kul.
Idag satte jag på låset till bagaget, började även gå igenom elen. [img][/img] Fick ut sladdarna som går till baklycktor/blinkers/reg-skylts belysning. Sladdarna var i bra skick med endast ett brott och en dålig hemma lagning. [img][/img] Jag tvättade av dem och lödde om de två brotten i en av kablarna. Därefter lindade jag om kablarna. [img][/img] [img][/img]
Nu är jag äntligen klar med elen, lade kabelstrumpor över så det blev lite extra snyggt. [img][/img] Har även satt dit bensinfyllnadshalsen. [img][/img] Började gå igenom motorn, tydligen har jag någon icke original fördelare på motorn så jag fick beställa en ny. [img][/img][img][/img] Och passade på att lyfta dit motorn. [img][/img]
detta ska jag följa, hoppas på att få se dig på mustang träffarna i framtiden, just 64½ karossen är helt underbar (kommer ej ihåg när dom slutade med den) och du ser ut att göra ett bra jobb med att återställa den, i ren facebook anda "gilla", hehe