3238
Sök

Varnar för dåligt oljetryck- Audi s4 2,2t

9 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
som rubriken lyder en Audi s4 2,2t med aan motorn som indikerar att den inte har oljetryck, Än fast den har det! skruvade i en extern oljetryckmätare i hålet för oljetryckgivarn och den har bra oljetryck, runt 2bar på tomgång(varm motor) och sticker iväg när man rör gasen som det ska vara. MEN den indikerar ändå att den inte har nått oljetryck på skärmen i bilen, oljetryckskontakten är nybytt av mig utan resultat.

oljetryck och oljetempsmätarna som sitter i bilen är döda kan jag tillägga, har dessa nått samband med att den indikerar på inget oljetryck?

vet inte ens hur kontakten fungerar då den jordar när den har tryck och utan tryck så är jorden bruten, på alla andra oljetryckskontakter så jordar ju dom när den inte har tryck och bryter när dom har tryck så lampan släcks, men eftersom denna inte har en vanlig lampa utan bara en skärm som visar om det finns eller inte finns oljetryck så är jag rätt osäker på hur det ska fungera.

hört folk som sagt att det ska finnas 2 oljetryckskontakter, en för högtryck och en för lågtryck? nån som kan bekräfta om detta stämmer? den jag bytt sitter under insuget brevid oljetryckgivaren(den som styr extramätarna i bilen) och den var vit med ett stift på.

hoppas nån kan hjälpa mig att hitta detta fel!

// Åslund

...has left the building...
4 474 Inlägg
18 september 2011
Ja det brukar sitta 2 oljetryckskontaker på VAG bilar, har du oljetrycksmätare så lär en av dessa kontakter vara en cylinderformad "klump" på ca 3*5cm. I mina ögon låter det som om du bytt oljetrycksgivare nr 2, den som rimligtvis varnar för lågt tryck vid "högt" varvtal, kring 2000 rpm har jag för mig.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

9 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
Du har ingen aning om vart givare nummer 1 kan sitta? och som du sa så är oljetrycksmätarn en cylinderformad "klump"!

4 474 Inlägg
18 september 2011
På en vanlig "VW-motor" sitter den på/vid oljefilterhuset iaf. Min gissning är att givaren samt oljetrycksmätaren är ihopbyggd, så var det på min gamla Opel Ascona iaf. Har för övrigt en ny (nåja använd ca 1000mil) VDO oljetrycksgivare/kontakt just till Ascona (2 polig med "skruvkontakter", vet ej gängan men VW och Opel kan ha samma gänga) som legat i ca 15 år. Mätområdet är 0-5 Bar med varning för lågt oljetryck vid 0.5 Bar (+- 0.1), och det är en kombinerad oljetryckskontakt/givare. Och den är till salu om den nu passar din bil o det är givaren/kontakten det är fel på förståss, en 500 vill jag ha för den, kostade knappa 900 då den köptes så den lär knappast vara billigare idag.

https://www1.garaget.org/gallery/images/82/81291/81291-b9dfe1d9c7055dc8ae99a5587b2c3baf.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/82/81291/81291-9ffeb0f5950d09104a17ce4bc556e409.jpg
Senast redigerat av dawwe (18 september 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

4 474 Inlägg
18 september 2011
Ser nu att din oljetrycksmätare är död...Då gissar jag på att det är just kontakten/givaren som du ser på min bild som är kass, så var det på min gamla Ascona iaf.

Edit: Kass i mitt fall betydde att sladden/-arna mellan skruvkontakterna o "givaren" inuti själva kontakten/givaren hade "gått av". Det går att ta bort givar-kåpan med lite "våld", jag fick dock inte sladdarna att sitta som de skulle därav att jag köpte en ny givare/kontakt, men det är värt att kolla o försöka laga iaf!
Senast redigerat av dawwe (18 september 2011)

9 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
först och främst tack för bra och snabba svar!! nu ska jag ut och kolla om det går att fixa givarn, annars är jag intreserad av din givare om den passar såklart smile

// Åslund

Sök