2989
Sök

Volvo V40T4 går skit efter soppatorsk körning... Update!!

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
18 september 2011
Trådstartare
#1
Hejsan, skulle tanka i fredags efter jobbet och var tvungen att köra upp för en ganska brant backe, då dog bilen pga lutningen, fick pinsamt rulla tillbaka nedför backen och då starta den direkt när det vart plant.

Märkte sen på kvällen när jag skulle köra om en bil att så fort laddtrycket ska komma då dör/hackar&rycker) bilen och poffar runt motorn någonstans låter det som, sen så "skriker" bränslepumpen.

Bilen går normalt när man kör lungt men det går inte att gasa nå speciellt mycket.
Så kan pumpen bli halvdålig av en torsk körning?

Isåfall är den jobbig att byta eller är det typ som på 855?, samt om en walbro 255 passar någorlunda för isåfall åker det nog dit en sån på engång.

Tack på förhand!!

Mvh
Senast redigerat av tal0n (21 september 2011)

Tekniker
624 Inlägg
18 september 2011
#2
kolla bränsletrycket  först och se vad du får resultatet


Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
#3
Ravi skrev:
kolla bränsletrycket  först och se vad du får resultatet

ska försöka göra det om jag får tag i nån mätare, men kanske visar rätt när man står still då, eftersom att den går riktigt då. är ju lite bökigare att mäta medans man kör, om det inte går att läsa ut via OBD uttaget?

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
19 september 2011
#4
tal0n skrev:
Bilen går normalt när man kör lungt men det går inte att gasa nå speciellt mycket.
Så kan pumpen bli halvdålig av en torsk körning?

Mvh

Jepp! inte alldeles ovanligt att pumpen dör efter att gått torr och slitna pumpar är mer känsliga för det än mindre slitna. Även "bottensatsen" som i regel finns i alla tankar tar lätt kål på pumpen när den försöker suga då det bara är några deciltiter kvar på botten.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

plankan
19 september 2011
#5
inte bara så enkelt att bränslefiltert kanske behöver bytas

Xenoholic
2 559 Inlägg
19 september 2011
#6
Skulle oxå testa att bara byta filter först. Kan ju va så simpelt faktiskt, o kostar ju inte allför mycket heller. tongue

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
#7
ska pumpen börja låta jättehögt och typ låter som en slurpar i sig soppan ibland om filtret är dåligt då?

Tekniker
624 Inlägg
19 september 2011
#8
Är soppa filtret dåligt så blir det ju klart svårare för pumpen, fast du kan ju byta filter om du vill testa det först.. jag skulle tro att pumpen är dålig den kostar inte så mycket på skroten och är lätt att ut tank amaturen som sitter under sätet där bak under en lucka.


552 Inlägg
19 september 2011
#9
tal0n skrev:
ska pumpen börja låta jättehögt och typ låter som en slurpar i sig soppan ibland om filtret är dåligt då?

Nej, filtret sitter EFTER pumpen, låter den jättehögt är den nog slut. Slå i lite 5-10 etanol på 20-25 liter bensin och kanske lite injektor cleaner... Kan hjälpa om du har tur. hmm
Senast redigerat av Kibil (19 september 2011)

Tekniker
624 Inlägg
19 september 2011
#10
byt ut Tank Amaturen Varför vela


Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
19 september 2011
#11
Ravi skrev:
byt ut Tank Amaturen Varför vela

Precis, en luftgitarr och valfritt solo på att pumpen håller på och dö.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

Tekniker
624 Inlägg
One Man Clan
4 287 Inlägg
19 september 2011
#13
de är ju vanligt att pumparna på just x40 modellen går sönder så köp inget begagnat. köp nytt även om de inte är från volvo... bättre å kosta på skiten än att du står i samma uppförbacke om en vecka med full tank å trasig pump istället... ny pump å nytt filter.


552 Inlägg
19 september 2011
#14

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
20 september 2011
Trådstartare
#15
Var och köpte nytt filter igår och ny pump kommer idag, jobbar själv på Häggs skrot men en begagnad bränslepump sätter jag inte dit. men som sagt en ny kommer nu idag så då ska jag byta så återkommer jag smile

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
#16
Bytte pumpen idag och satte tillbaka, starta direkt och gick som den ska verkade det som, stod och tomgasa å så, for ut på en testsväng, då var den likadan som innan, dog så fort laddtrycket kommer.

For hem på gården och tänkte drar väl ur den på varvstoppet lite då, varva upp till 4000varv sen dör den och ramlar ner till tomgången, tänder inte till medans den ramlar ner heller, precis som om man släpper gasen fast jag höll fullt :S


Sen efter ett tag på tomgången dör bilen och startar inte nå mer, står och nöter och nöter, tänder inte ens, men pumpen startar och går ett tag och stannar sen så jag kollade på spridarbryggan om det kommer nå soppa, Nej där kommer det bara luft :S:S. hur fan kommer det sig?


Bränslefiltret fick jag inte lös pga att nån klåpare innan mig lyckats förstöra kopplingen, dock sog filtret hyffsat nybytt ut.. Men ska klippa lös en ny koppling på jobbet imorgon så jag kan få dit nya filtret.


Vore jäkligt fint om någon sitter med nå bra tips, spec om att det kommer luft vid spridarna? :p

Mvh

Xenoholic
2 559 Inlägg
22 september 2011
#17
Spelar ju ingen roll om filtret ser nybytt ut när du kört bilen tom. All skit som satt i tanken kan ju ha hamnat i filtret när du körde den tom.
Själv hade jag ju bytt filtret FÖRST. Men det är ju jag det hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
#18
Aerocombi skrev:
Spelar ju ingen roll om filtret ser nybytt ut när du kört bilen tom. All skit som satt i tanken kan ju ha hamnat i filtret när du körde den tom.
Själv hade jag ju bytt filtret FÖRST. Men det är ju jag det hmm

Jo sant men fick lös hela slangar från en 01as 2,0t idag för tänkte byta hela slangarna då men det är andra kablar med nån regulator eller nått före filtret på min, och de är ju pressade slangar så ska jag byta det måste jag ner med hela tanken verkar det som för man kommer inte åt att byta, och går ju inte köra slangklämmer på såna där hårda plastslangar heller..

Fast jag tog ur pumpen idag och satte ihop igen, då går den bara på 3 cylindrar, 1an går inte, antingen har tändspolen sagt upp sig eller så har spridaren satt igen sig.. ska byta både och imorn och kolla..

Mekaniker/Däckmontör
1 140 Inlägg
25 september 2011
Trådstartare
#19
bilen går bra igen nu, fick byta ena tändspolen för den verka haverera samtidigt :S..

satt och fundera lite på att byta spridare till fas2 spridare, men är det de röda spridarna man ska ha då? de är väl mycket kortare än de som sitter i nu? :s

mvh

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 september 2011
#20
tal0n skrev:
bilen går bra igen nu, fick byta ena tändspolen för den verka haverera samtidigt :S..

satt och fundera lite på att byta spridare till fas2 spridare, men är det de röda spridarna man ska ha då? de är väl mycket kortare än de som sitter i nu? :s

mvh

de är samma typ av spridare.

å de ger inget än problem att bara byta spridare.



Sök