2706
Sök

Bränslesnål fyrhjulsdriven bil, förslag?

392 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
Bränner ung 3500 i månaden på bränsle just nu = det funkar inte.
Bilen jag åker i är en audi a4 q 1,8t -07, drar ung litern.
Helst av allt vill jag ju ha en likadan audi fast diesel. kommer kanske ner till 0,6l/m och skatten är bara 2000 dyrare.
Men denna är ju lite dyrare än bensinarn.

Vill verkligen inte ha nåt annat än 4wd, en gång 4wd alltid 4wd.

Skulle kunna tänka mej en audi i tidigare årsmodell för att komma ner lite i pris men då blir ju skatten så fruktansvärd dyr.

Nån som har nåt annat förslag?

kraven är ju 4wd, inte för hög skatt, billig i drift.

Hellre död o begraven, än bög o bedragen!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 september 2011
VW Passat av senaste generation? 0.6L/mil är dock inte en realistisk siffra ens med FWD men det är en bra bil med en stark och trevlig tvålitersdiesel. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

392 Inlägg
22 september 2011
Trådstartare
Rquired skrev:
VW Passat av senaste generation? 0.6L/mil är dock inte en realistisk siffra ens med FWD men det är en bra bil med en stark och trevlig tvålitersdiesel. smile

En på jobbet som har en sådan fyrhjulsdriven och han ligger runt 0,6.
Men dom är ju ganska dyra i inköp

Random Hero
4 047 Inlägg
22 september 2011
min passat v6 4motion ligger på 0.85 i 90 på landsväg med 235or på, jag har då 2.8liters motor. du kan köra din a4 billigare eftersom du har EN liter mindre motor än va ja har och modernare sprut mm.

Subaru är det enda du ska kolla på enligt mig om du vill ha en riktig 4wd. har haft 2 subarus och deras 4wd är mycket bättre i alla lägen.

Kolla på en Subaru legacy R stationwagon. typ som denna http://www.blocket.se/stockholm/Subaru_ … 13&w=3

Dog food lid. Backwards

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 september 2011
sEAMP skrev:
Rquired skrev:

En på jobbet som har en sådan fyrhjulsdriven och han ligger runt 0,6.
Men dom är ju ganska dyra i inköp

Det har jag faktiskt lite svårt att tro på? Aldrig att jag kan få ner jobbets TDI170 4motion (2010) i 0.6L/milen mer än i konstant landsvägsfart?

Din Audi bör vara värd 110-120.000:-? Det är svårt att uppskatta, men jag gissar på att den rullat 18.000mil cirka (Via Transportstyrelsen) och är i bra skick med hänsyn till det?

De billigaste TDI170 4M börjar kring 120.000:- med samma miltal. smile

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
22 september 2011
sEAMP skrev:
Helst av allt vill jag ju ha en likadan audi fast diesel. kommer kanske ner till 0,6l/m och skatten är bara 2000 dyrare.

Du kör FEL. Byt körstil, inte bil wink

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 september 2011
LeafBox skrev:
sEAMP skrev:

1L/mil är ungefär vad en sådan dricker enligt färddatorn när jag kör med, tål den inte att det gasas lite så säger jag "Byt bil" för jag tycker inte jag vrålkör på något vis och inte ligger jag kvar på låga växlar heller. Det är ändå en tung, fyrhjulsdriven bil med en liten motor. smile

KHRacing
22 september 2011
köp min subaru Trendy 4x4 med 67hk

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
22 september 2011
Rquired skrev:
LeafBox skrev:
sEAMP skrev:

1L/mil är ungefär vad en sådan dricker enligt färddatorn när jag kör med, tål den inte att det gasas lite så säger jag "Byt bil" för jag tycker inte jag vrålkör på något vis och inte ligger jag kvar på låga växlar heller. Det är ändå en tung, fyrhjulsdriven bil med en liten motor. smile

Ser du quattron här på vänster? 1,05 blandad enligt papper. Kör man med ägg under foten kan man komma rätt nära fortfarande.
1.5ton som drivs av 136st, 27år, mekaniska K-jet hästar.

Hur i hela världen lyckas man få en ny, kraftigare och betydligt mer modern motor att dra detsamma?
Då är ngt fel.
Senast redigerat av LeafBox (22 september 2011)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Allmänt envis
12 512 Inlägg
22 september 2011
LeafBox skrev:
Rquired skrev:
LeafBox skrev:

Ser du quattron här på vänster? 1,05 blandad enligt papper. Kör man med ägg under foten kan man komma rätt nära fortfarande.

Hur i hela världen lyckas man få en ny, kraftigare och betydligt mer modern motor att dra detsamma?
Då är ngt fel.

Inte vet jag men nu vet jag inte vad din 100 dricker med mig eller TS bakom ratten heller! Många moderna bilar dricker dock förvånandsvärt mycket bränsle jämfört med äldre, vikt och avgasrening gör sitt.

Sedan är 1.8t knappast en modern motor för att sitta i en bil från 2007 dessutom?

362 Inlägg
22 september 2011
DusanMandick skrev:
min passat v6 4motion ligger på 0.85 i 90 på landsväg med 235or på, jag har då 2.8liters motor. du kan köra din a4 billigare eftersom du har EN liter mindre motor än va ja har och modernare sprut mm.

Subaru är det enda du ska kolla på enligt mig om du vill ha en riktig 4wd. har haft 2 subarus och deras 4wd är mycket bättre i alla lägen.

Kolla på en Subaru legacy R stationwagon. typ som denna http://www.blocket.se/stockholm/Subaru_ … 13&w=3

Subaru är väl dock inte särskilt bränslesnåla?

1 Inlägg
23 september 2011
Om du inte har någonting emot Skoda så är det inte ett dåligt val. Haldex FWD och rätt så trevlig bil men inte så vacker precis.. Den höga modellen Scout med aut-FWD-diesel är inte så tokig!

MVH

29 Inlägg
23 september 2011
Fiat Panda?

Jag

392 Inlägg
23 september 2011
Trådstartare
LeafBox skrev:
Rquired skrev:
LeafBox skrev:

Då är ngt fel.

A4 1,8T QUATTRO:

Bränsleförbrukning:
9,2 l/100km

ENLIGT PAPPER,

Kör jag med ägg under foten kan jag komma riktigt nära det, men vem fan kör med ägg under foten? är det så underligt att ligga runt litern då?
Senast redigerat av sEAMP (23 september 2011)

2fast4you
371 Inlägg
23 september 2011
min audi s6 2.2t manuell 6 växlad ligger runt 0.85 till 0.95 på blandad körning. men gasar man mycket o har sig i perioder drar den lite över liter. bilen är även chippad o går på 17" däck

haru kört fast eller

Sök