Mofflan skrev:
Går i tankarna på att köpa mig en Cheva! Har kollar på en Silverado från 88, Med 350 Tbi motor och 700 låda, 4x4.
Den verkar vara i väldigt fint skick och knappt någon rost alls. Endast några små bubblor på framskärmarna, Fin undertill.
Har ej provkört den, Men säljaren påstod att när den var kall så upplevde han att den kunde växla lita hårt mellan 1an och 2an. Dock bara när den är kall och nystartad. Han hade hört att det var så dom var och att det inte var något konstigt, men han tyckte själv inte att den skulle växla så!
Vad är vanliga brister på dessa bilar och vad bör jag ha extra stor koll på?
Mvh Anton Näslund!
![big_smile](img/smilies/big_smile.png)
Rost: Hytthörn bak längst ner. Underkant dörrar samt framskärmar. Flaken brukar överlag bli bra ruttna samt ramen som sagt.
Lådan: Ska INTE om den är okej växla olika kall eller varm. Viss seghet kan accepteras att komma iväg vid extremt kall väderlek (-20 eller kallare) Lådan skall koncekvent ALLTID starta på ettan och inget slir mellan växling får finnas oavsett du kör lungt eller med full pedal. 700 lådorna är inget under av hållbarhet kostar ifs. inte enn förmögenhet att renovera men kolla den noga.
305/350 motorerna från detta årtionde bara går och går även om dom e dyngslut. Maskinerna är inget under av precision och drar både bra med bränsle och olja ibland. Tex. min egen gick 30-tusen mil med ett felmonterat ramlager så smörjhålet inte var öppet. Vad som hände de första milen var att babbisen på lagerytan försvann sedan gick det väl lätt nog eftersom lite olja kunde söla emellan. En "normal" bilmotor hade skurit redan vid provstarten på fabriken. Så att lyxa med en dyr helsyntet olja i dessa maskiner som är en konstruktion från 1955 är ren överkurs. Övrigt på 305/350 TBI´n är dålig kamdrivning efter 10-15-tusen mil och kamaxlar som går ner sig. Symptom blir då stor bränsletörst och ful gång i motor samt slö. En helrenovering av motorn klaras på under 20-tusen och då har du gjort allt inklusive toppar. Maskin blir bra mycket gladare med en "300 hästars kam" och "flata kolvar"
TBI´n (bränsleinsprutningen) gör sitt jobb men ingen jätteingenjörs vetenskap. Krånglar ibland men massor av felsökningstips finns på nätet och du kommer hur långt som helst med en vanlig digitalmultimeter.
Framaxeln har en typ eluppvärm gascylinder som lägger i fyrhjulsdriften. Den går sönder förr eller senare och inte så bökig att byta men den e dyr. Inget klonk eller smällande får finnas vid körning med 4x4
Inredningen är katastrofalt plastig och lankig som i en Citroen BX och det är noll eller ingen precision i knappar och reglage. Ljusomkopplaren dör med jämna mellanrum men är hyggligt lätt att byta och rykande och trasiga ljusomkopplare känns som ett standarfel på alla GM bilar från tidigt sextiotal. Stolar/soffa är inget för personer med dåliga ryggar men säg det säte som är bra i en jänkare.
Räkna med minst 1,5liter/mil oavsett körsätt. Uppåt finns snudd på inget tak. Min drar 3 till 3,5 L/mil vintertid med 35´or och då är den helkry i maskin och insprutning. Jag kör med original grenrör kopplat till ett 3´ singelsystem utan kat (lagligt att ta bort på en -88 lätt lastbil) med endast en "rätt igenom" Simonz ljudämpare som är utvinklad strax framför bakaxeln. Det mullrar helgott och ger stor tillfredställelse mellan husväggar.
Höjningsatser till framaxel finns men är sjukt dyra och bökiga som fasen att montera. Bak är lättare men 3´ klossar går utan större problem lägga mellan ram-kaross och då får 35´or plats efter kap i främre stötfångarens bakre hörn.