Jag har arbetat med kommersiell "Eco tuning" för ett par år sedan, i ett bolag där affärsidén var just att sänka bränslekostnaden på kommersiella fordon så som lastbilar, grävmaskiner osv.
Att göra en ecotuning är inte enkelt. Det är lättare att göra en effektoptimering än en bra ecotuning på grund av att det är mycket svårare att mäta bränsleförbrukning än effektökning. Skillnaden i bränsleförbrukning blir generellt inte lika stor som effektskillnaden vid effektoptimering, och därmed blir det klart svårare att mäta resultatet.
Dessutom räcker det i många fall inte med att använda färddatorn till att mäta bränsleförbrukningen eftersom den måste kalibreras om efter motorns nya förutsättningar då man utfört ändringar i styrsystemet. Ska det göras rätt ska man montera en riktig flödesmätare.
Det går att spara bränsle, men för att göra märkbar skillnad så krävs det även att chauffören anpassar sin körstil och faktiskt använder de nya egenskaperna. Det handlar framförallt om att öka vridmomentet vid lägre varvtal som i sin tur gör att man kan köra på samma sätt men sänka sitt snittvarvtal då man nu har samma ork tidigare i registret. Med ett lägre snittvarvtal kan man då också spara bränsle.
Det handlar ju då om överladdade motorer, där man kan förändra motorns karaktär.
Det finns även knep man kan ta till för att spara små mängder bränsle på bensin sugmotorer, men det rör sig knappst om 25%. Det kan tex gå ut på att man optimerar tändningen för 95 eller 98 oktan istället för 91 som de flesta bensinmotorer för europa ska kunna gå på.
Mvh//
A.Fekzen
Senast redigerat av Fekzen (23 september 2011)
A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.