Billjud Saab 9-3 SC 06

P1M-P1M
24 september 2011 · 2 Inlägg

Hej.

Har tittat igenom 1 milj olika forumsidor nu och blir inte riktigt klok ändå.
Ska försöka sätta in baslåda + steg i bilen, men är ny på det och vet inte riktigt hur jag ska göra.

Läste att man kan löda sig in i steget under förarstolen direkt, tänkte försöka göra det. Eller
finns det något bättre vis?

Har suttit i timmar både framför datorn och i bilen men lyckades inte få ihop det på något bra.
Har mellan systemet i bilen (premium 150) så har förstått att jag antingen tar ljudet från
amp1 eller från framdörrarna men hur gör man bäst då? Finns det någon i området runt Nyköping som
är duktig på det här!?

Tacksam för alla svar och hoppas att någon vis människa kan guida mig genom det här!

ChriZtoffer GAS democar 2018!
25 september 2011 · 8 744 Inlägg

Jag tycker det är klart enklast att plocka signalen i AMP1, bara att ta ut den ur bilen, lägga på bordet och löda. Dock gäller det såklart att man har viss lödvana, har man inte det så är det skarva på kablar som gäller. Då gör man det enklast precis innan dom går ut i dörrarna, gäller bara att hitta dom där i kabelstammen.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
P1M-P1M
25 september 2011 · 2 Inlägg

Tack ChriZtoffers, satt och kikade på dina bilder från ditt ljudbygge häromdagen.
Känns som du borde fixat min också, haha.
Men där du har lött på steget där lödde du in en hög/låg nivå omvandlare.
Om man ska löda in för att dra bak sladdarna vart går man på då?
Direkt på sladdarna in i amp1? Tänkte köpa en bas+slutsteg också, är
det smart att sätta in en hög/låg nivå då?

Mvh Jocke

lingua
25 september 2011 · 2 271 Inlägg

ChriZtoffer gjorde ju en riktigt snygg lösning med omvandlaren i amp-1!
Orkar du inte böka lika mycket kan du sätta en omvandlare precis utanför alt dra
högnivån bak i skuffen och ha omvandlaren där.
Bäst är nog så nära amp-1 som möjligt (kortast väg=mindre störningar).

Jag däremot kör högnivå hela vägen för tillfället, inga störningar och har autostart
på högnivåingången på mitt DLS monoblock.
Ska dock byta steg så det blir omvandlare för min del också snart.

Jag lödde faktiskt efter just ChriZtoffers bild med mycket gott resultat då
om du tittar nära ser att han märkt upp L+- och R+-.

Finns gott om plats på lödbanorna på kretskortet.

Senast redigerat av lingua (25 september 2011)

Saab 9000 Talladega "T5.5 Kortmotor" (1988)
ChriZtoffer GAS democar 2018!
25 september 2011 · 8 744 Inlägg

Ja där jag lött är klart enklaste stället, "gott" om utrymme och rejäla banor att löda på. Sen kan man göra som man vill om man löder fast kablarna direkt till en omvandlare som placeras i AMP1, eller om man drar ut sladdarna och sätter omvandlaren på utsidan eller om man drar högnivån direkt till steget. Den signal som finns där jag lött är högnivå.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!
euf0ria
10 oktober 2011 · 63 Inlägg

Jag är i startgroparna att fixa ljudet i min 9-3 SC 06a med. Jag funderade på vägen med omvandlare på AMP-1 länge men sen köpte jag mig en Alpine CDA-117Ri huvudenhet och bestämde mig för att uppgradera allt istället. Hur har du tänkt dig med baslådan? Ska den stå raktuppochner i bagaget eller blir det någon anpassad plastad låda?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang