3683
Sök

Autogym - Nissan 300sx s13 (200sx VS 2JZ)

En drömbil som blev verklighet när man var 17 år, men visade sig vara en mardröm motormässigt. Har stått i några år när den nu äntligen ska få ett nytt hjärta. 2JZ-GTE från Toyota Supra MKIV. Drifting är huvuduppgiften för bilen... Visa mer

41 969 Visningar
Uppdaterades senast 3 mars 2013
88 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
#61
Mattias-M skrev:
fiiint, kommer nog röra på sig bra och stanna för den delen med smile

Jo man får ju tänka på båda sakerna wink

/Oskar


88 Inlägg
27 mars 2012
Trådstartare
#62
persson-89 skrev:
soft projekt. vart beställde du bromsarna bak ifrån och vad gick dom på? jag har själv större fram men får inte tag i bak

Tackar!
Köpte dom från någon skrot, men de finns rätt många på bildelsbasen.se kolla där, fick ge 500kr/st

/Oskar


829 Inlägg
29 oktober 2012
#63
Ramlade över denna tråden lite random,och undrar hur det går här. Blev riktigt nyfiken så lägger en prem och hoppas det slutföljs smile


88 Inlägg
20 januari 2013
Trådstartare
#64
Länge sen man skrev, men nu börjar det hända lite saker i garaget.

http://img832.imageshack.us/img832/7590/img0707dd.jpg
Stolsfästen...

http://img248.imageshack.us/img248/295/img0620bn.jpg
och stol

http://img827.imageshack.us/img827/9803/img0768ao.jpg
Ett stycke aluminium...

http://img194.imageshack.us/img194/3914/img1114wx.jpg
som blir en adapter för att kunna köra suprans kardanaxel med hardyskiva, mot S13 original diff

http://img690.imageshack.us/img690/8765/img1117n.jpg

http://img194.imageshack.us/img194/6250/img1203xl.jpg
Början på distanser till stödlagret. Suprans kardan har ingen kardanknut mot diffen så det blir bara en rak axel ut från diffen, och då hamnar den ca 50mm längre ner än original

http://img543.imageshack.us/img543/24/img1421b.jpg
5-punktsbälten från Driftworks

http://img818.imageshack.us/img818/4065/img1422la.jpg
Driftworks Geomaster2 fram och bak. Lite mer styrning och 50mm sänkning utan att behöva ändra på stötdämparna

http://img248.imageshack.us/img248/4990/img1643dx.jpg
Coilovers fram och bak. Ställbara bärarmar fram och bak och diverse andra bra att ha stag.

http://img43.imageshack.us/img43/1866/img1653yr.jpg
Värmepaket från en Folkabuss, perfekt storlek men gör ändå jobbet.

http://img69.imageshack.us/img69/478/img1654ni.jpg

http://img24.imageshack.us/img24/9507/img1659l.jpg
Adapter till växellådsfäste på passagerarsidan, enkel konstruktion. Ska svetsas i karossen.

http://img560.imageshack.us/img560/4585/img1657i.jpg
Adapter till förarsidan med lite förstärkningar för säkerhets skull.

http://img43.imageshack.us/img43/4255/img1660y.jpg

/Oskar
Senast redigerat av Autogym (20 januari 2013)


88 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
#66
xopher skrev:
gött att se!! smile

Jo det rör sig framåt nu igen iaf smile Så nu är det bara att sätta fart


101 Inlägg
21 januari 2013
#67
Gött!

Jag har skaffat mig en sommarbil nu jag me!

Blev m50b25 igen!


309 Inlägg
21 januari 2013
#68
kul att se rörelse ! smile

''low is a lifestyle''

88 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
#69
http://imageshack.us/a/img163/1723/img0596ol.jpg
Motorn är riktad till 0grader. (Hade en riktig vinkelmätare när jag riktade)

http://imageshack.us/a/img29/7927/img1668cq.jpg
Adaptern till stödlagret färdigt, med extra förstärkning som går över kardanen

http://imageshack.us/a/img853/9155/img1663hc.jpg
Kardanspacer när den sitter på plats

http://imageshack.us/a/img407/4789/img1666ny.jpg


http://imageshack.us/a/img194/9545/img1677b.jpg
Så nu var det dags att plocka ner bakaxeln för att rensa bort allt som ska kasseras, sen blir det en rengöring av subframen

http://imageshack.us/a/img818/5796/img1680s.jpg

/Oskar


309 Inlägg
27 januari 2013
#70
snyggt !

''low is a lifestyle''

88 Inlägg
27 januari 2013
Trådstartare
#71
Mattias-M skrev:
snyggt !

Tackar, man gör sitt bästa wink

http://imageshack.us/a/img9/2268/img1681em.jpg
Diffen borttagen. Ska bytas ut till s14 till SFRO-bes

http://imageshack.us/a/img94/4007/img1683ie.jpg
Subframe helt rensad och redo för tvätt

http://imageshack.us/a/img689/4250/img1684ly.jpg

http://imageshack.us/a/img607/2062/img1685tf.jpg

http://imageshack.us/a/img442/5584/img1686xs.jpg
Pressat ut bussningarna. Satt ju rätt hårt efter ett antal år på vägarna

/Oskar


88 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
#72
Så då har det hänt lite saker i garaget. Satte dit dom nya alu-bussningarna i bakvagnen och provmonterade den på bilen.

http://imageshack.us/a/img843/9277/img1694ab.jpg
Under helgen blev det att sätta ihop motorn till original och tvätta av den. Var lite pyssel att få ihop alla slangar och rör eftersom jag inte hade tänkt att sätta ihop det med originalsaker igen.

Blev en tripp till Linköping för att byta motor

http://imageshack.us/a/img547/2180/img1705p.jpg
Till denna, en nybyggd motor från Japtuning. (Köpte av privatperson)

Stressborrat
Toppdeckat block
Planad topp
Mira frästa ventilsäten
Balanserat
ACL Calico vevlager
ACL Calico ramlager
ACL Calico Axiallager
Brian Crower 272 in/ex kammar
Ny Toyota OEM Spänrulle
Ny Toyota OEM Vattenpump
Ny Toyota OEM Oljepump
Ny Toyota OEM Packningssats
CP kolvar 86.5mm
Eagle stakar
ARP Head Stud kit
ARP Main Stud kit
Brian Crower Springs and Titanium retainers
ATI Svängängningsdämpare
Boost Logic billet spännhållare till kamrem
Boost Logic Drivrem(anpassad till ATI dämparen)
C-One Thermostat (68 graders)
Nytt handbyggt grenrör
Ny 72 mm Turbo

En del saker är väll inte optimalt för drifting men var mest block och topp jag ville åt, så får man se om man gör sig av med dom andra sakerna.

http://imageshack.us/a/img838/2892/img1706ue.jpg
Provmonterat och passar väldigt bra med grenröret, trots stora hjulhus.

http://imageshack.us/a/img221/8844/img1702pg.jpg
När vi lyfte av motorn från släpet i Linköping, så gjorde vi det självklart med en 2JZ-konventerad Nissan-truck (2JZ:an hänger fram i gafflarna) ;D

/Oskar
Senast redigerat av Autogym (4 februari 2013)


88 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
#73
Fixade ett annat insug istället för original.

http://img11.imageshack.us/img11/5839/img1713ok.jpg
Passade bättre än jag trodde att det skulle göra, behöver bara kapa några centimeter i hjulhuset eftersom gasspjället ska vridas 180grader.

/Oskar


88 Inlägg
10 februari 2013
Trådstartare
#74
http://imageshack.us/a/img715/700/img1718sl.jpg
Gjorde två plåtar till kardantunneln som jag svetsade dit. Ska ta upp ett hål för växelspaken

http://imageshack.us/a/img831/8427/img1719gu.jpg

http://imageshack.us/a/img32/6365/img1716mr.jpg
Började med ställningen till kylaren som kommer sitta bak. Detta är ramen som kylaren kommer att vila på

http://imageshack.us/a/img201/3821/img1717f.jpg

/Oskar


88 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
#75
http://img18.imageshack.us/img18/7047/img1715xd.jpg
Dom hade nog en aning om att det skulle ryckas mycket handbroms i dessa bilar. Handbromsfästet satt med 12 punktsvetsar tongue

http://img20.imageshack.us/img20/2505/img1723tk.jpg
Ställning för kylaren klar

http://img7.imageshack.us/img7/8384/img1721uv.jpg
Nu ska det täckas med lite aluminium-plåtar för att få luften dit jag vill

http://img708.imageshack.us/img708/9932/img1720uq.jpg

/Oskar


88 Inlägg
18 februari 2013
Trådstartare
#76
Lite hann jag med under den gångna helgen.

http://imageshack.us/a/img546/4223/img1734xd.jpg
Buren har fått lite mer svets på sig så den ska hålla ihop, finns lite kvar att svetsa, bland annat dörrsträvorna. Men dom kommer jag att vänta med tills allt är klart inne i bilen så man slipper slåss med dom

http://imageshack.us/a/img32/5233/img1735s.jpg

http://imageshack.us/a/img17/7383/img1729um.jpg
Byggde om värmepaketet, då utblåset var för stort för att passa till mitt rör, försvann ungefär halva

http://imageshack.us/a/img835/4462/img1733ic.jpg
Popnit och silicon löser allt wink

http://imageshack.us/a/img824/410/img1739et.jpg
Fäste till värmepaketet

http://imageshack.us/a/img534/7951/img1740am.jpg

http://imageshack.us/a/img826/492/img1741po.jpg

http://imageshack.us/a/img248/8602/img1737n.jpg


Kärnkraftstomte
775 Inlägg
19 februari 2013
#77
Det där hade blivit trångt med den där glasfiberhistorian som du pratade om. Men det borde funka så som du har gjort också. Hoppas att inte värmepaket läcker vid plastöret på sidan nu bara...hmm

Håll avståndet till bakomvarande fordon!

88 Inlägg
21 februari 2013
Trådstartare
#78
MagnumR skrev:
Det där hade blivit trångt med den där glasfiberhistorian som du pratade om. Men det borde funka så som du har gjort också. Hoppas att inte värmepaket läcker vid plastöret på sidan nu bara...hmm

Hade tänkt en annan placering först, men de blev bättre så


88 Inlägg
24 februari 2013
Trådstartare
#79
http://img845.imageshack.us/img845/1056/img1750p.jpg
Bultar till bakvagnen blästrade och zinkade

http://img854.imageshack.us/img854/5702/img1751q.jpg
Bakvagnen fick lite färg på sig

http://img820.imageshack.us/img820/2146/img1752wi.jpg
Å sen var det bara att sätta ihop den

http://img842.imageshack.us/img842/3802/img1753dc.jpg

http://img43.imageshack.us/img43/7724/img1754tp.jpg

http://img201.imageshack.us/img201/3973/img1755i.jpg
Testade med sladdfälgarna som ska användas

http://img109.imageshack.us/img109/9011/img1756rb.jpg

http://img12.imageshack.us/img12/6648/img1758o.jpg
Även framvagnen är på plats. Tyvärr tänkte jag mig inte för när jag köpte 5-bultsnavet så dom passade inte fram eftersom dom måste vara till en s14 och dessa är till s13. Så jag har 4st 5-bultskonventering fram och bak som passar s13 till salu, aldrig använda. Bud.

/Oskar



Sök