2469
Sök

Problem med tomgång, Volvo 940 turbo

79 Inlägg
26 september 2011
Trådstartare
#1
Hejsan!

Har ett litet, men ack så jobbigt problem med min Volvo.

när bilen är kall och startar så har den helt normal tomgång, när man kör så uppträder den helt normalt och går som den ska. Men såfort man frikopplar för länge (typ när man ska stanna för en korsning eller liknande) så dör den. Bilen startar lätt igen men när den ska sjunka ner mot tomgång så dör den åter igen. Håller man bara lite lätt på gasen sen är det inga problem att hålla igång den eller att köra.

Denna bil det handlar om: ---> http://www.garaget.org/?car=264638

Har inte öppen dump på bilen (har ingen alls faktist) och inga felkoder på varken stift 2 eller 6. Inget läckage på tryckrören och ingen läcka vid insug. Har dock ett läckage mellan dp och turbo men det är ju rätt oväsentligt i detta sammanhanget.


Vad skulle kunna utlösa detta problem? jag har stått och funderat på detta ett tag men känner jag behöver lite tips tongue ?


1 813 Inlägg
27 september 2011
#2
sitter det ingen tomgångs motor på dom ?
annars några läckor i vaccumslangar ?
spraya startgas på slangarna uppträder den konstigt där du sprutar på slangen så har du hittat ditt problem smile

Åk före du så väntar jag på dig där..!

79 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
#3
Som sagt, inga felkoder. Så tomgångsmotorn funkar som den ska.

Gått över alla slangar och kan inte hitta något hmm


322 Inlägg
27 september 2011
#4
felet kan va att du inte har nån dump alls min vill dö sådär efter att ja pluggat orginal när membranet gick sönder
prova me återcirkulerande dump=)

volvo tic frälst
357 Inlägg
27 september 2011
#5
felkoder ger bara en fingervisning om vad det kan vara för fel. en kärvande ¨tomgångsmotor¨ behöver inte få en felkod när den är kass mekaniskt sett eftersom elektroniken kanske fungerar som det ska.


tomgångsmotorn¨ är vanligt att de kärvar på b230 men innan du byter ut den kan du prova att smörja upp den med 5-56 och lägga ström på tills du ser att de mekaniska delarna inte kärvar längre. blir tomgången bra efter det så byt ut den annars kärvar den snart igen.

avgasläckaget mellan turbo och downpipe förstör bränsleblandningen pga. att lambdasonden får ett värde att motorn får en mager blandning fast blandningen kanske är optimal egentligen, så det lurar i själva verket styrdonet att feta på blandningen mer än nödvändigt som ger sämre värden och ev. orolig pendlande tomgång. men i detta fallet när tomgången försvinner helt är det troligen tomgångsmotorn som kärvar.
Senast redigerat av mattestig (27 september 2011)


110 Inlägg
27 september 2011
#6
Mr-Mirox skrev:
Som sagt, inga felkoder. Så tomgångsmotorn funkar som den ska.

Gått över alla slangar och kan inte hitta något hmm

Är dett LTT från början måste du koppla ut tomgångsmotorn ekans gjorde så med och beckers bara koppla ut tomgångsmotorn!

Team Dr. r-unk racing 100% idioti men va fan gör det!
Vi är ju bönner!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
27 september 2011
#7
annars kan du justera lite på spjällägesgivaren så att tomgångsmotorn går igång lite tidigare
det är rätt vanligt att tomgången slutar funka på t3\t4 och to4 aggrigat

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

glad
493 Inlägg
27 september 2011
#8
ja kör med den bortkopplad

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

79 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
#9
fått det tätt mellan dp och turbo nu iaf, gått över alla slangar igen. får plocka ner tomgångsmotorn imorgon och kolla den.

sen märkte jag en sak, avgasåtercirkulationen var fortfarande ikopplad. men röret mellan grenrör och ventilen är borta imed jag kör med extraktor, så då har den ju sugit luft istället. blir till att koppla bort resten av det.

turboforssen: vad menar du, ställa den så den klickar tidigare eller senare?


Det är ett helvete när man själv inte har skruvat ihop det från början tongue


18 Inlägg
27 september 2011
#10
Jag hade exakt samma problem när det inte var tätt mellan downpipe och lambda! annars får du la prova att sota ur tomgångsmotorn lite smile


79 Inlägg
27 september 2011
Trådstartare
#11
240_Mange skrev:
Jag hade exakt samma problem när det inte var tätt mellan downpipe och lambda! annars får du la prova att sota ur tomgångsmotorn lite smile

ja man börjar bli lite lätt iriterad på att man inte hittar felet tongue
Senast redigerat av Mr-Mirox (27 september 2011)


Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
28 september 2011
#12
Mr-Mirox skrev:
fått det tätt mellan dp och turbo nu iaf, gått över alla slangar igen. får plocka ner tomgångsmotorn imorgon och kolla den.

sen märkte jag en sak, avgasåtercirkulationen var fortfarande ikopplad. men röret mellan grenrör och ventilen är borta imed jag kör med extraktor, så då har den ju sugit luft istället. blir till att koppla bort resten av det.

turboforssen: vad menar du, ställa den så den klickar tidigare eller senare?


Det är ett helvete när man själv inte har skruvat ihop det från början tongue

du ställer den så att klicket kommer senare om du går från stängt läge

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

79 Inlägg
28 september 2011
Trådstartare
#13
köra med tomgångsmotor urkopplad blev lite bättre och spjällägesgivarens position tyckte jag inte gjorde någon skillnad hmm

den har fortfarande en tendens att dö när man frikopplar....


glad
493 Inlägg
28 september 2011
#14
har du dump?

940 16V Turbo
Vems V3
HX40
blabla

79 Inlägg
29 september 2011
Trådstartare
#15
Ekan_1 skrev:
har du dump?

satt en öppen på innan men den har jag plockat bort så kör helt utan. tänkte se om jag kan hitta någon saab-dump när jag ska till returbilen imon.


4 693 Inlägg
29 september 2011
#16
Kör du utan så är det garanterat därför du inte har tomgång, det hade inte jag på min när jag testade att köra utan dump iaf

Booyakasha!

79 Inlägg
29 september 2011
Trådstartare
#17
ajfan, så orginal styrsytem gillar inte det alltså? tongue

Får bli en bosch återcirkulerande från nån saab då, vägrar köra med nått som låter mer än dom tongue


4 693 Inlägg
29 september 2011
#18
Funkar om man gasar lite grann innan växlingar, men inte om man åker normalt

Booyakasha!

79 Inlägg
29 september 2011
Trådstartare
#19
Softis skrev:
Funkar om man gasar lite grann innan växlingar, men inte om man åker normalt

precis, sjukt irriterande att behöva "fånga" den precis innan tomgång för att den ska klara hålla tomgång


4 693 Inlägg
29 september 2011
#20
Vet precis hur det där är (har öppen dump) Vilket skit

Booyakasha!


Sök