4009
Sök

Behöver lite snabb hjälp med el-anteen!

461 Inlägg
23 augusti 2006
Trådstartare
Hej, ska koppla in en el-anteen i min og900a. men vet inte exakt vilken kabel som e vilken, så tänkte kolla med er,
e en RÖD? antar att det är ström, som jag kan ta från en lampa ir nått kanske?
en SVART? nolla som jag kan ta från en lampa med?
och en GRÖN? som ska komma framme från cdn?
Har jag fattat det rätt?

/mikel

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

62 Inlägg
23 augusti 2006
Du har nog fattat rätt.
Den röda = +, den kan du sno från någon lampa, men tänk på att det måste ligga ström på den hela tiden, även när bilen är avstängd.

Den svarta = -/jord, den kan du fästa i någon plåt i karossen.

Den gröna = styrström, den ska du dra fram till stereon, det brukar vara en blå kabel på stereon som är styrström.

Lycka till /Simon

461 Inlägg
23 augusti 2006
Trådstartare
tack så mycket. varför måste den ha ström när den e avstängd??

/mikel

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

Volvo tönt... =)
2 349 Inlägg
23 augusti 2006
vi säger att du tar ström från en baklampa, då åker ju antennen inte upp ifall du lyssnar på radion med bilen avstängd... lite jobbigt då du inte har nån mottagning... smile

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
24 augusti 2006
Om man slår på lyset så den går upp då? Åker den ner igen när strömförsörjningen *inte styrningen* försvinner?

62 Inlägg
24 augusti 2006
GT90 skrev:
Om man slår på lyset så den går upp då? Åker den ner igen när strömförsörjningen *inte styrningen* försvinner?

Nej det gör den inte, den drivs av en motor och måste ha ström för att kunna åka någonstans tongue Sen tar ju spröt lite tid på sig att åka upp och ner.
Säg att du vill lyssna lite på radio när bilen är avstängd, vad gör du då? tongue
Den ska ha ström hela tiden för att funka på ett bra sätt.

/Simon
Senast redigerat av Ford_Green (24 augusti 2006)

Chaffis Farssa. (Fr.o.m. 060314)
1 660 Inlägg
24 augusti 2006
OK. Sitter någon typ av antennförstärkare i enheten som vill ha ström då?

14 Inlägg
24 augusti 2006
M.Persson skrev:
tack så mycket. varför måste den ha ström när den e avstängd??

/mikel

Den ström som ligger på även när bilen är avstängd lagrar dina radiostationer och inställningar som du har gjort!

62 Inlägg
24 augusti 2006
Men det är inte till stereon vi pratar om kontinuerlig ström, det är till själva antennmotorn.
Den måste ha ström för att kunna åka upp och ner. Den får inte ström ifrån stereon, bara styrström. Men + och - måste ligga på hela tiden. Eller iaf så länge som motorn behöver jobba för att ta upp och ner antennen.

Sök