3571
Sök

Mobil bilverkstad tror ni det skulle löna sig.

2 924 Inlägg
6 oktober 2011
#21
Utan krav på garage/meklokal tror jag inte heller det kommer fungera mer än för de enklaste grejjerna av praktiska skäl, vilket i sin tur man inte kan ta så mycket betalt för, så det lönar sig.
Sånt utför många bärgningsföretag sedan många år tillbaka.

Det skulle vara mer genomförbart om man ställer krav på att kunden måste bistå med garage/meklokal som grundförutsättning och även säkert plant golv om bilen behövs lyftas.

De flesta ggr behöver ju delar inköpas och många ggr behöver man felsöka/demontera först för att konstantera vilka delar som behövs (om kunden inte med säkerhet redan vet) osv.
Sedan kan ju saker gå sönder under arbetet, vilket föranleder till att arbetet inte kan slutföras och behöver kunna vara ståendes demonterad under inskaffningstiden för delen som kan variera mkt från nån timme, till flera dagar.

Ett basutbud på vanliga delar som slangklämmor, buntband, "vanliga" skruv/mutter, glödlampor, smörjmedel, tejp, el-material mm krävs nog att man har med sig för att det ska vara någorlunda effektivt och intressant för kunden.

~ Life is short, have FUN! ~

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
6 oktober 2011
#22
För att ta ett exempel.

Jag har en VW Golf -01 hängandes i lyften som det verkar gå troll i. Tog in den vid 9 fikat och räknade vara klar nu till lunch men icke... Allt jävlas. Ska bara byta skivor och klossar bak, en snorenkel operation räknade jag med.

Väl i lyften konstaterar jag att anledningen till att jag behöver byta skivorna är för att ena oket är skuret, dessutom hittar jag ett bromsrör som läcker (!). Inte undra på att bromsarna kändes svampiga när jag körde in...

Nu till det som jävades som mest som jag redan ägnat 1 timme åt. Bromssadeln siter med insexbult 8 mm. Den övre lossar fint, men den undre runddar jag. Häpp sagt och gjort blås på med lite kylsprej och knacka i en torx och försöker igen. Samma resultat. Okej. På med gaslågan hetta upp och kyler sedan med kylsprejjen.. Knackar i en ett nr större torx. Samma resultat. Häpp fram med slägga och huggmejsel för att se om jag kan få fanskapet att röra på sig, men icke...

Återstår bara att svetsa på en mutter så får vi se... Det ska jag göra nu efter lunch...

Det här scenariot hade varit jävligt kul ståendes på gatan. Dessvärre är fastrostade bultar inget ovanligt på lite äldre bilar. Men de brukar släppa lättare än vad denhär vill....

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

1 067 Inlägg
6 oktober 2011
#23
Varför kör du med kylspray?  0_o

Hela vitsen med att värma är ju att få metallen att expandera så det inte sitter så tajt..  Rost bygger ju så..   På't igen med värme och så lite rostflöt med så ..


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
6 oktober 2011
#24
Kylsprej för att med de kraftiga temperaturvariationerna spränga rosten.

Det löste sig. Svestade på en sexkantsmutter så var det klart sen.

Mvh Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...


Sök