2578
Sök

Saab 9-5 2,0T -00 går dåligt på höga varv och blåreyker

34 Inlägg
4 oktober 2011
Trådstartare
#1
Har köpt en saab 9-5 2,0T. som går dåligt på högsta varv typ efter 3000varv,
Och om man gasar så att den börjar gå dåligt och sedan släpper gasen så kommer det JÄTTE mycke blårök (efter man har släppt gasen) inte då den går dåligt utan efter, nu undrar jag vad felet kan va? tjuvar luft? katalysator kras? vill gärna ha specifika svar från dom som vet och gärna "vanliga" orsaker, Tack på förhand  //Peter

STREETRACER
892 Inlägg
4 oktober 2011
#2
Turbon som e kass...  De där GT17-aggregaten platsar tyvärr bäst i en sopcontainer =/ Tråkigt, bara o byta turbo så ska du se att det går som det ska sen smile

Bmc Crew

749 Inlägg
4 oktober 2011
#3
Dålig turbo, sitter det ett blått oljefilter på motorn?


274 Inlägg
34 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
#7
vet inte vilken färg oljefiltret har, vad spelar det för roll? Vad kostar en ny torbo och vars köper man billigast en ? :S

34 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
#8
Okey tack för svaren, måste jag byta innan den rasar? blir det värre då den går sönder eller går det köra tills den rasar? Tacksam för svar

274 Inlägg
5 oktober 2011
#9
Sök lite på google så ska du se att du hittar. Den är redan sönder så byt direkt!


7 Inlägg
5 oktober 2011
#10
Eftersom den blårycker, så tar den olja. Oljan kommer från motorn och blir det för lite olja så kan kamkedja m.m ta skada. Kör du tills turbon rasar så är risken stor att du kommer att förstöra mer än nödvändigt.

43 Inlägg
5 oktober 2011
#11
Du bör inte köra om det är turbon som är kass!

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … p;t=279806

SAAB = Saab Automobile Absolut Bäst

34 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
#12
okey men om jag håller oljenivån bra kan den skada annat än turbon? men bilen går svinbra förutom att den hackar på högsta varv sad

274 Inlägg
5 oktober 2011
#13
Lika bra att byta nu innan det gör mer skada. Du vet att den är kass, varför köra runt då?


34 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
#14
Penga brist nu och behöver bilen, så till nästa löning finns inga peninga, går det göra nån provisorisk lösning? Mvh peter

STREETRACER
892 Inlägg
5 oktober 2011
#15
Kolla oljan VARJE DAG, varva inte så mkt... o hoppas på att skiten inte skär ihop helt...

Bmc Crew

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
5 oktober 2011
#16
Om du måste köra den (Inte rekomenderat) Så varva den inte och låt den gjärna stå och kyla innan du stänger av bilen.  Sen ha björnkoll på oljan och skulle den åka och du får det stora vita molnet bakom bilen så stanna omedelbart.

Fanns en blocket annons förut i västernorrland och dom grabbarna sålde turbos till 9-5an för 3500. Om du vill ha nummret så kan jag pma det, man får inte annonsera på forumet.
Senast redigerat av azid (5 oktober 2011)

2slow

937 Inlägg
6 oktober 2011
#17
bilen går inte sönder om du ha olja i motorn, fast det när du byter turbon kommer du få rengöra intercooler å hela den biten.


Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
6 oktober 2011
#18
Kalasgasarn skrev:
bilen går inte sönder om du ha olja i motorn, fast det när du byter turbon kommer du få rengöra intercooler å hela den biten.

Klart den kan gå sönder även om man har olja i motorn. försvinner oljetrycket så ger lagren upp omgående. roll

2slow

937 Inlägg
6 oktober 2011
#19
ja om det ska gå så långt så gör det ju det smile


Pim_Pim
6 oktober 2011
#20
Plocka bort turbon o kör wink
Senast redigerat av Pim_Pim (6 oktober 2011)


Sök