rickylicious skrev:
Stackarn skrev:
Lär vara luft eller smuts i systemet. Töm, fyll i nu vätska och lufta sedan ordentligt
Hur tömmer man lättast ur systemet? Har aldrig tömt servo tidigare
Hittade en guide på ett volvoforum, men vet inte om Nm stämmer mot vw, bara ringa VAG och kolla hur hårt du ska dra grejorna
Byte av styrservoolja:
Lossa banjo-bultarna för tryck-/returslangarna på styrväxeln 2-3 varv & ställ ett uppsamlingskärl under.
Vrid ratten mellan ändlägena tills styrväxeln är tömd. OBS! starta EJ motorn.
Om du har en separat behållare för styrservoolja, så lossar du behållaren från dess hållare & tömmer behållaren genom att vända den upp o ner & tömma innehållet i ett kärl.
Montera tillbaka behållaren och dra åt (den mindre) banjo-bulten med 30Nm & (den större) med 50Nm.
Systemet rymmer ca 8 dl.
Fyll upp med ny styrservoolja (enl. rek.) till max-strecket. Vrid ratten till dess ändläge ett flertal ggr. (håll koll på nivån och fyll på vid behov).
Starta motorn och låt gå på tomgång (då hjulen står på marken).
Vrid sakta ratten till höger ändläge och håll kvar där ca 10 sekunder.
Vrid nu ratten sakta till vänster ändläge och håll kvar där ca 10 sekunder.
Upprepa dessa två moment 20ggr. men rulla bilen en bit efter 10ggr. (för att inte slita för mycket på ett å samma ställe på däcken).
Kolla efter läckage vid anslutningar och glöm inte att hålla koll på olje-nivån i behållaren.
Lycka till!