2763
Sök

Volvo 850R laddar för lite med pysventil?? why?

724 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
#1
bilen är chippad osv men vill ha ett fast ladd på 1.1.

hur som helst har mont. ventilen men bilen laddar inte mera än 0.8 fast jag har skruvat som en dåre på ventilen.
med TTR inkopplad ligger den på 0.9.-1.1.

har kopplat ventilen mellan WG och turbon så varför funkar det inte?


724 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
#2
Har läst som en dåre på nu olika forum, kan det va så att slangarna är för långa? tror nog mina är ca 30-40cm långa.

Bild på dragningen:   http://www.garaget.org/?car=233317&image=2523383
Senast redigerat av volvo-racer (7 oktober 2011)


785 Inlägg
7 oktober 2011
#3
Kopplat den rätt?

Är den helt rätt kopplad ska du nästan kunna ladda hur mycket som hellst.. eftersom WG'n aldrig kan dumpa trycket då..

Den ska bara släppe igenom Liiiite... annars dödar du turbon...
Senast redigerat av Fredde_Vette (7 oktober 2011)

Its not the fart that kills, its the smell...

724 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
#4
Ok, kopplat rätt har jag och skruven i ventilen är ju så långt ut den bara kan lr ska den skruvas in?
om jag rycker slangen till wg så tok laddar den, så nåt galet måste det va...men som jag skrev förut, kan slangarna vara för långa?


785 Inlägg
7 oktober 2011
#5
nej... du kan ha den inne i bilen om du vill..

Du kopplar den med ett T-kors på slangen till WG'n.. så den släpper övertrycket senare..

Prova blåsa genom ventilen och se hur öppen/stängd den är så du vet det..

Börja sen med att ha den helt stängd och öka lite i taget... men akta..!! 2 bars ladd e inte bra på orginalmotor..!!

Its not the fart that kills, its the smell...

724 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
#6
Hur ska jag koppla den med ett t-kors? finns ju bara 2 anslutningar på den.
har du sett bilden hur den är kopplad?


8 251 Inlägg
7 oktober 2011
#7
Ett stort bekymmer är att du har original downpipe och katalysator. Byte till 3" ger både bättre gassvar och högre laddtryck utan att göra något annat.


724 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
#8
Jo det ska jag när plånboken tillåter men problemet är ju fortfarande att jag inte får upp laddet med ventilen fast med TTR så laddar den ju 0-9-1.1 som jag skrev förut.


785 Inlägg
7 oktober 2011
#9
Liten fråga bara... Hur kan en downpipe få turbon att ladda mer?
Bättre luftflöde ut, betyder mindre mottryck!

Du klippet slangen innan WG'n och trycker dit ett T-kors som du sen kopplar slangen till pysen.

Its not the fart that kills, its the smell...

10 Inlägg
7 oktober 2011
#10
om du kopplar in ett t-kors, så struntar du bara att koppla in ena anslutningen på t-korset. på det sättet tar du bort lite luft som ska hjälpa till att öppna wastgaten.
Mvh Mange


785 Inlägg
7 oktober 2011
#11
Aj, detta ger fritt blås till turbon och ingen WG funktion alls på vissa bilar.
Ha en laddtrycksmätare inkopplad om du försöker med detta..
Stor RAS varning..

Its not the fart that kills, its the smell...

724 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
#12
ok så det blir alltså såhär: klipper slangen mellan kompressorn och WG på med ett T-kors, slangen från t-korset går till ventilen och med den ställer jag laddet,
men varför funkar inte den dragningen jag har gjort nu?


785 Inlägg
7 oktober 2011
#13
För du ska hindra vakuumet från att kunna öppna WGn så enkelt, eller rättare sagt få den att öppna senare.
Det du har gjort är kvävt slangen.. Funkar inte..
Den ska släppa in lite luft i slangen.
Så ett hål borrat i exakt rätt storlek hade funkat, men med en pysventil kan du reglera "hålet"

Koppla rätt, och det funkar..!

Its not the fart that kills, its the smell...

8 251 Inlägg
7 oktober 2011
#14
Fredde_Vette skrev:
Liten fråga bara... Hur kan en downpipe få turbon att ladda mer?
Bättre luftflöde ut, betyder mindre mottryck!.

Ja, mottrycket efter turbon ändras vilket är bra för tryckslinnaden före och efter turbon. Att öka differenstrycket gör att turbon kan komma upp i varv fortare och att den som i fallet på 850 inte brosas av avgaser som inte hinner ut.


724 Inlägg
7 oktober 2011
Trådstartare
#15
Fredde_Vette skrev:
För du ska hindra vakuumet från att kunna öppna WGn så enkelt, eller rättare sagt få den att öppna senare.
Det du har gjort är kvävt slangen.. Funkar inte..
Den ska släppa in lite luft i slangen.
Så ett hål borrat i exakt rätt storlek hade funkat, men med en pysventil kan du reglera "hålet"

Koppla rätt, och det funkar..!

Då får vi tacka för hjälpen smile gör om gör rätt som man brukar säga smile


785 Inlägg
7 oktober 2011
#16
volvo-racer skrev:
Fredde_Vette skrev:
För du ska hindra vakuumet från att kunna öppna WGn så enkelt, eller rättare sagt få den att öppna senare.
Det du har gjort är kvävt slangen.. Funkar inte..
Den ska släppa in lite luft i slangen.
Så ett hål borrat i exakt rätt storlek hade funkat, men med en pysventil kan du reglera "hålet"

Koppla rätt, och det funkar..!

Då får vi tacka för hjälpen smile gör om gör rätt som man brukar säga smile

Jepp... smile

Its not the fart that kills, its the smell...

930 Inlägg
7 oktober 2011
#17
Ja när jag körde med pysventil (tillfälligt) så hade jag skruven helt utskruvad "bortplockad" så laddade den inte mer än 1.1bar.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

724 Inlägg
8 oktober 2011
Trådstartare
#18
Nu har jag testa med t-kors vilket ledde till att bilen bara ladda typ 0.5 och om jag skruvade ut ventilen gick den till 0.6? så jag satte tillbaka som det va innan...ska kolla mera imorgon när det är ljust ute.


724 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
#19
Kamulen skrev:
Ja när jag körde med pysventil (tillfälligt) så hade jag skruven helt utskruvad "bortplockad" så laddade den inte mer än 1.1bar.

Blev lika på min...fast den laddar inte mer än 1.bar.
men såhär ska det ju inte va?


785 Inlägg
9 oktober 2011
#20
Kan vara att bilen har ett överladds skydd, så om den laddar för mycket stryper den turbon.. eller något..

Prova att köra med T-kokrset på utan slang till ventilen.. så det e fritt blås.
Kolla vad den laddar då..
Laddar den inte tokmycket då, så går bilen in i "safe" mode eller linkhome.
Den tror något e fel och stryper bilens kraft.

Its not the fart that kills, its the smell...


Sök