2721
Sök

Kraftig vitt rök ur avgasröret vid start

26 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
Hej.
Det började för två veckor sedan, kraftig vitt rök när jag startade bilen. Efter några dagar testade jag att starta bilen igen och samma sak, men denna gången en mycket ojämn tomgång och motorn stängde av sig efter halv minut. Provade att starta igen och samma sak.
Tredje försöket försökte jag köra lite fram, och då gick allt bra, då blev det jämnare tomgång och bilen gick att köra i 2 veckor felfritt, men bränslelampan brukade tändas trots att bilen är tankad. och bilen stängdes av några gånger efter start men gick bra efter andra försöket.

Igår blev det igen, vitt rök ur avgassystemet efter att bilen stått 1 dag. Ganska jämn tomgång dock.

På Bilprovningen stod det "stötdämpare, läckage" kan det ha med det o göra(att den typ läcker vatten så att vatten blandas med bränslet?)?

Tacksam för hjälp.
Senast redigerat av Ford123 (9 oktober 2011)

890 Inlägg
9 oktober 2011
Ford123 skrev:
Hej.
Det började för två veckor sedan, kraftig vitt rök när jag startade bilen. Efter några dagar testade jag att starta bilen igen och samma sak, men denna gången en mycket ojämn tomgång och motorn stängde av sig efter halv minut. Provade att starta igen och samma sak.
Tredje försöket försökte jag köra lite fram, och då gick allt bra, då blev det jämnare tomgång och bilen gick att köra i 2 veckor felfritt, men bränslelampan brukade tändas trots att bilen är tankad. och bilen stängdes av några gånger efter start men gick bra efter andra försöket.

Igår blev det igen, vitt rök ur avgassystemet efter att bilen stått 1 dag. Ganska jämn tomgång dock.

På Bilprovningen stod det "stötdämpare, läckage" kan det ha med det o göra(att den typ läcker vatten till så att vatten blandas med bränslet?)?

Tacksam för hjälp.

Vet inte vad det e men det har inget med stötdämparen att göra det vet jag i alla fall

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

Lastbilsschaffis
886 Inlägg
9 oktober 2011
Det kan vara många olika saker. Det går lättare att gissa om du berättar vad du har för bil och vilken motor du har samt om du har trimmat på något sätt.

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team

26 Inlägg
9 oktober 2011
Trådstartare
jok3 skrev:
Det kan vara många olika saker. Det går lättare att gissa om du berättar vad du har för bil och vilken motor du har samt om du har trimmat på något sätt.

Det är en Mazda 323-97 otrimmat.

Sök